سالانه 3300 تن هسته های اولیه بذر در اختیار بهره برداران قرار می گیرد

پایگاه خبری DA1news:  رییس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر گفت: سالانه حدود 3300 تن هسته های اولیه بذر در طبقات مختلف و 123000 نهال اصلاح شده انواع میوه را تهیه و در اختیار بهره برداران قرار داده است.

دکتر محمد زمانیان در نشست خبری ششمین تور رسانه ای دانش بنیان سازمان تات درخصوص فعاليت هاي علمي اصلاح گیاهان زراعی در ايران گفت: تاریخچه فعاليت هاي علمي اصلاح گیاهان زراعی در ايران از دهۀ نخست 1300 خورشیدی به صورت پراكنده در مناطق محدودي از كشور آغاز شد. با تأسيس مدرسۀ عالي فلاحت و سپس دانشكدۀ كشاورزي كرج (زير نظر وزارت كشاورزي) در سال 1306، اين كوشش ها سامان يافت و تحقيقات غلات از سال 1309 با  گزینش و اصلاح بذر در توده هاي بومي آغاز شد.

وی  گفت: در دهۀ 1330 خورشیدی با توجه به پراكندگي تحقيقات و تشكيلات محدود در دستگاه هاي مختلف وزارت كشاورزي ضرورت تأسيس مؤسسه ­اي مستقل با اختيارات وسيع قانوني احساس شد. بنابر درخواست وزارت متبوع و بر اساس لايحۀ قانوني مصوب مجلسين شوراي ملي و سناي وقت، تشكيلات مؤسسۀ تحقيقات اصلاح و تهيۀ نهال و بذر در آبان ماه سال 1338 (1338/08/03) تصويب شد و ستاد مؤسسۀ تحقيقات اصلاح و تهيۀ نهال و بذر به طور رسمی در شهرستان کرج تأسيس شد و شروع به فعالیت کرد.

رییس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر  افزود: با افزایش کارایی و بازده تحقیقات به تدریج تشکیلات مؤسسه تغییر یافت، به ­طوری­که در سال 1348 بخش تحقیقات دانه های روغنی، در سال 1349 بخش تحقیقات ذرت، در سال 1350 بخش تحقیقات باغبانی، در سال 1357 بخش تحقیقات سبزی و صیفی، در سال 1359 بخش تحقیقات حبوبات، در سال 1362 بخش تحقیقات فیزیولوژی، بیوشیمی و تکنولوژی و در سال 1362 بخش ژنتیک و آمار تأسیس شد.

وی گفت: با توجه به اهميت برخي از محصولات، زمينه هاي تخصصي كاري و لزوم تقويت بیشتر آنها، مؤسسه های تحقيقاتي مستقل پسته (1371)، ديم (1371)، خرما (1372)، برنج (1373)، مركبات (1375)، پنبه (1376)، بيوتكنولوژي (1378)، ثبت و گواهي بذر و نهال (1382) و باغبانی (1393) به ­تدریج از اين مؤسسه جدا شدند. در حال حاضر این مؤسسه در ستاد مرکزی و 32 مرکز و 80 ایستگاه تحقیقاتی در سطح کشور با 400 عضو هيأت علمي و محقق با تخصص­های مختلف، سالیانه بیش از 900 پروژه و طرح تحقیقاتی اجرا می­کند.

رییس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر درباره مهمترين اهداف و وظايف بخش هاي تحقيقاتي اين مؤسسه اظهار داشت:  از مهمترين اهداف و وظايف بخش هاي تحقيقاتي اين مؤسسه مي توان به جمع آوری، حفاظت و توسعۀ ظرفیت بهره برداری از ذخایر ژنتیک گیاهی، بررسي هاي به نژادي، به زراعي و تكنولوژيكي دربارۀ محصولات مهم زراعي و باغي براي اقليم هاي مختلف كشور، تهیه و ارائۀ دانش فنی مربوطه، تولید هسته هاي اوليۀ مورد نياز بذر و نهال و ارائۀ مشاوره های فنی و تحقیقاتی برای تعيين سياست ها، خط مشي و نظارت بر كار تولیدکنندگان بذر و نهال كشور اشاره کرد.

دکتر محمد زمانیان در قسمتی از سخنان خود به دستاوردهای شاخص موسسه پرداخت و گفت: با توجه به نقش بذر و نهال اصلاح شده در تولید، عملکرد و کیفیت محصول، این مؤسسه سالانه حدود 3300 تن هسته های اولیه بذر در طبقات مختلف و 123000 نهال اصلاح شده انواع میوه را تهیه و در اختیار بهره برداران قرار داده است.

دکتر زمانیان اظهار داشت: دستاوردهای شاخص تحقیقاتی این مؤسسه از زمان تاسیس تاپایان سال 1394 معرفی 496 رقم اصلاح شدۀ محصولات مهم زراعی و باغی با کیفیت مناسب، صفات خاص، سازگار به شرایط اقلیمی مختلف و مقاوم به آفات و بیماری های مهم بوده است که بخش های تحقیقاتی غلات 145 رقم، سبزی و صیفی و حبوبات آبی 93 رقم، دانه های روغنی 68 رقم، ذرت و گیاهان علوفه ای 36 رقم، و باغبانی 154 رقم را اصلاح و به کشاورزان معرفی کرده اند. شایان ذکر است که از بین ارقام اصلاح شدۀ مذکور، کمّیت و کیفیت حدود 200 رقم زراعی و باغی از محصولات بومی کشور با برنامه های به نژادی ارتقاء یافته است.

وی در ادامه گفت: اين ارقام به همراه ساير نتايج حاصل از پژوهش هاي بنيادي مؤسسه باعث افزایش تولید و کیفیت محصولات زراعي و باغي كشور شده است. هر کدام از این ارقام در مقطع زمانی خود موجبات تحولی شگرف در عملکرد و تولید کمی و کیفی آن محصول گردیده اند. به عنوان مثال با معرفی ارقام گندم در دهه هفتاد و بعد از آن و رعایت دستورالعمل های اجرایی، میزان تولید گندم از چهار میلیون تن در سال زراعی 67-1366 به بیش از 14 میلیون تن در سال زراعی 83-1382 و با نوسانات کمی در سال های بعد رسید.

وی دستيابی به مقام اوّل بانکهای ژن منطقه خاور نزديک، آسيای ميانه و شمال آفريقا(CWANA) و جمع آوری و نگهداری70759 نمونه ژنتيکی گياهان زراعی و خويشاوندان وحشی آنها و بیش از 6000 نمونه ژنتيکی درختان ميوه از دیگر دستاوردهای مهم این مؤسسه برشمرد

پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون تعداد 90 رقم توسط بخش تحقیقات غلات، 33 رقم توسط بخش تحقیقات دانه های روغنی، 25 رقم توسط بخش تحقیقات ذرت و گیاهان علوفه ای، 22 رقم توسط بخش تحقیقات سبزی و صیفی و حبوبات آبی و 19 رقم توسط بخش تحقیقات باغبانی معرفی شده است.

اولویت های تحقیقاتی و وظایف اساسی

رییس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر  در توضیح  اولویت های تحقیقاتی و وظایف اساسی موسسه گفت: برنامه ریزی تحقیقات مربوط به اصلاح و تهیۀ نهال و بذر در سطح کشور با همکاری مراکز تحقیقاتی؛  تهیه و تنظیم این برنامه ها برای اظهار نظر شورای عالی تحقیقات سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با رعایت اولویت های تحقیقاتی و  برآورد اعتبارات مورد نیاز از اولویت ها و وظایف موسسه است.

 وی افزود: ارزیابی ارقام اصلاح شده در سطح کشور با همکاری مراکز تحقیقاتی و مدیریت های ترویج به منظور تعیین برتری، صدور اجازه نامگذاری و توزیع آنها؛ تولید هسته های اولیه بذر و نهال های مورد نیاز را از دیگر موارد در خصوص اولویت ها و وظایف موسسه برشمرد.

 

ویدئو این گزارش را در کانال آپارات DA1news.com ببنید:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *