محمد رضایی توصیه های مقابله با بیماری سفیدك داخلی تشریح کرد

پایگاه خبری Da1news: محمد رضایی ، این بیماری دارای دو خصیصه می­باشد : اول اینکه این بیماری هوابرد می­باشد و اسپورهای غیرجنسی عامل بیماری توسط جریانات آب ­و هوایی در محیط اطراف خویش پخش می­شود.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی Da1news، مدیر حفظ نباتات استان خراسان شمالی در حاشیه بازدید از باغات انگور سطح استان خراسان شمالی گفت : بیماری سفیدک داخلی یکی از بیماری­های مهم تاکستان­های استان می ­باشد.

محمد رضایی ، این بیماری دارای دو خصیصه می­باشد : اول اینکه این بیماری هوابرد می­باشد و اسپورهای غیرجنسی عامل بیماری توسط جریانات آب ­و هوایی در محیط اطراف خویش پخش می­شود. علاوه بر این ، بیماری چرخه زندگی فراوان ( چندچرخه­ای ) دارد یعنی با مساعد شدن شرایط آب و هوایی ، چرخه ­های غیرجنسی بیماری تکرار شده و بتدریج بر جمعیت اینوکولوم بیماری افزوده می­ شود.

مدیر حفظ نباتات استان در ادامه گفت : بارندگی فراوان و تدریجی اواخر خرداد ماه باعث شد تا شرایط رطوبتی برای فعالیت مجدد بیماری فراهم شود و در ۲۰-۱۵ روز گذشته نیز هوای خنک در اقلیم تاکستان حکم­فرما بود لذا هوای خنک و مرطوب ۲۰-۱۵ روز گذشته باعث شد تا بیماری سفیدک داخلی توسعه و تکثیر یابد.

محمد رضایی عنوان کرد که تا کنون در سه مرحله و عمدتا در قالب پیشگیری در سطح ۲۰هزار و ۷۱۵ هکتار با بیماری مبارزه شده است که حدود ۸ هزار و ۱۸۰ هکتار مربوط به یک ماهه اخیر می­باشد و با اطلاع رسانی صورت گرفته از طریق شبکه مراقبت ، تاکداران در حال سمپاشی می­باشند. از این سطح مبارزه انجام شده ۱۱هزار و ۳۲۰ هکتار مربوط به به تاکستان­های عمدتا دیم دهستان بدرانلو شهرستان بجنورد می­باشد و سپس برحسب اولویت شهرستان­های شیروان ، مانه و سملقان و فاروج قرار دارند.

رضایی تاکید کرد که باغدارانی که تاکنون از سموم محافظتی برای تاکستان­های خویش اقدام ننموده­اند حتما در روزهای پیش­رو اقدام به سمپاشی نمایند تا بیماری توسعه نیابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *