احتمال هجوم ملخ های مراكشی به خراسان شمالی در سال ۱۴۰۲

پایگاه خبری Da1news: مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از احتمال هجوم ملخ های مراکشی به مزارع استان در بهار سال ۱۴۰۲ خبر داد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، محمد رضایی اظهار کرد: گونه های مخلتلفی از ملخ های بومی کشور در خراسان شمالی وجود دارد که بخش عمده ای از آن ها را ملخ های مراکشی تشکیل می دهد و کانال های آلودگی آن نیز در جای جای استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه مبارزه سازمان جهاد کشاورزی با این دسته از آفات، هرساله انجام می شود، درخصوص نحوه تولید مثل ملخ ها بیان کرد: این ملخ ها قبل از زمستان تخم های خود را درون کپسول گذاشته و در خاک مراتع دفن می کنند.

وی ادامه داد: این تخم ها اصطلاحا «زمستان گذرانی» می کنند و در فصل بهار و ماه های فروردین و اردیبهشت در صورت رطوبت مناسب هوا و بارش های کافی در مناطق، تحریک شده و باز می شوند.

رضایی تاکید کرد: یکی از برنامه های هرسال ما در جهاد کشاورزی، رصد تراکم تخم ها و کپسول های ملخ ها در مراتع استان و کانون های آلودگی است که به آن «دیده بانی کانون» گفته می شود. این اقدام اسفند ماه انجام می شود و براساس مقدار تراکم، ستاد مدیریت بحران سازمان، مجهز به سم و سم پاش می شود تا با آن ها مبارزه کند.

هزینه های مبارزه با ملخ برعهده دولت است

وی تصریح کرد: ملخ جزو آفات عمومی به حساب می آید و مبارزه با آن نیز برعهده دولت است لذا هرساله تمام اقدامات لازم توسط ما انجام می شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی ادامه داد: زمستان گذرانی این تخم ها و کپسول های ملخ در مراتع انجام می شود. یعنی جایی که انسان کمتر حضور دارد و خبری از شخم زدن و… نیست. ما نیز با این ملخ ها در همان کانون های اولیه مبارزه می کنیم تا به سمت مراتع هجوم نیاورند.

وی گفت: طی سال های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰، حدودا سالانه در سطح بین ۸ تا ۱۰ هزار هکتار با این ملخ ها و آفت ها مبارزه کردیم که این عدد طی بهار امسال به ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار رسید. علت کاهش سطح مبارزه طی امسال نیز فراهم نشدن شرایط تکثیر این ملخ ها بود که نگرانی ها را کاهش داده و نیاز به مبارزه با آن ها همانند سال های قبل نبود.

رضایی تاکید کرد: این نکته را باید مد نظر داشته باشیم که تکثیر این آفات ارتباط مستقیمی با دمای هوا و بارش ها دارد که نهایتا سبب افزایش یا کاهش تکثیر آن ها خواهد شد و ما نیز در مبارزات خود به پیش بینی های هواشناسی به ویژه در اردیبهشت ماه توجه بسیار می کنیم.

نمی توانیم اکوسیستم را بر هم بزنیم

وی ادامه داد: نکته دیگری که وجود دارد این است که نباید تمام این ملخ ها را از بین ببریم و در ساختار طبیعت برای نابودی همه آن ها وارد شویم. مبارزه ما با این آفات براساس تراکم تخم آن ها در خاک مراتع است و اگر از حد مشخصی پایین تر باشد، نیاز به مبارزه ندارد و سیر طبیعی خودش را طی می کند. لذا نباید وجود آن ها را به صفر برسانیم چراکه اکوسیستم را برهم می زند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: با همه این تفاسیر، پیش بینی می کنیم که امسال سطح مبارزه ما با ملخ ها از سال گذشته بیشتر باشد و به ۷ تا ۱۰ هزار هکتار برسد. البته بخشی از مبارزه باید توسط ترکمنستان در خاک خودشان انجام شود.

ترکمنستان همکاری نمی کند

وی تصریح کرد: سال ۹۱ تا ۹۳ شاهد هجوم ملخ های مراکشی از کشور ترکمنستان به خراسان شمالی بودیم که خسارات زیادی را به بار آورد.

وی تاکید کرد: علی رغم اینکه کشورها براساس کنوانسیون بین المللی باید در مناطقی که نقاط مشترک با کشورهمسایه محسوب می شود، بررسی های مشترک داشته باشند اما کشور ترکمنستان به خاطر مسائل سیاسی هیچگونه همکاری با استان های هم مرز خودش از سمت ایران ندارد و از این موضوع گلایه مند بوده و توقع همکاری داریم.

نگران ملخ صحرایی یا دریایی نیستیم

رضایی همچنین در خصوص ملخ های صحرایی یا دریایی و احتمال فعالیت آن ها در استان نیز گفت: نگرانی بابت رسیدن این گونه از ملخ های به استان نداریم چراکه فاصله استان ما با محل منشأ آن ها زیاد است.

وی افزود: منشأ ملخ های صحرایی یا دریایی از شمال آفریقا و مناطق صحرایی عربستان است که دست‌کم ۷۹ کیلومتر از طریق عرض تنگه هرمز را را طی کرده و به مناطق جنوبی ایران می رسند.

وی ادامه داد: این ملخ ها در سال هایی که فعالیت زیادی داشته اند نیز صرفا تا نزدیکی های نواحی مرکزی ایران رسیده اند و نگرانی از بابت رسیدن این نوع ملخ به استان نداریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *