محمد رزقی خبر داد: سطح زیرکشت گلرنگ در خراسان جنوبی ۳۱ برابر شده است

پایگاه خبری DA1news: مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در سال جاری با توجه به کشت قراردادی و خرید تضمینی دانه روغنی گلرنگ، برداشت این محصول از مزارع استان ۱۵ برابر افزایش یافت.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی DA1news، محمد رزقی افزود: سطح زیرکشت گلرنگ در خراسان جنوبی سال گذشته ۲ هکتار بود که امسال به ۶۲ هکتار رسیده و ۳۱ برابر شده است.

وی گفت: شهرستان سربیشه با ۶۰ هکتار بیشترین سطح زیرکشت را دارد همچنین در خوسف ۲ هکتار به کشت گلرنگ اختصاص یافته است و این محصول در سایر شهرستان‌های استان به صورت جزئی کشت می‌شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی عنوان کرد: گیاه گلرنگ مقاوم در برابر خشکی و شوری خاک بوده و برای کشاورزان مقرون به صرفه است.

وی افزود: امسال از این سطح زیرکشت ۴۵ تن دانه روغنی گلرنگ برداشت شد که نسبت به سال گذشته رشد ۱۵ برابری دارد البته در سال جاری برداشت این محصول بر اثر سرما خسارت دید و در صورت نبود خسارت باید از سطح مزارع گلرنگ محصول بیشتری برداشت می‌شد.

رزقی کشت قراردادی، خرید تضمینی، نیاز کشور به دانه‌های روغنی و محصول سازگار با اقلیم منطقه را از دلایل افزایش سطح زیرکشت گلرنگ در استان خراسان جنوبی عنوان کرد و گفت: گلرنگ از جمله محصولاتی است که در سبد الگوی کشت استان نیز قرار گرفته است.

وی گفت: امسال ۴۰ تن دانه روغنی گلرنگ اولین بار در خراسان جنوبی به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شد و خرید دانه روغنی گلرنگ در منطقه با هدف تشویق کشاورزان به افزایش سطح زیرکشت انجام می‌شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی عنوان کرد: حجم زیادی از این محصول برای تهیه روغن به کارخانه‌ روغن‌کشی در شهرک صنعتی بیرجند و سایر استان‌ها ارسال می‌شود همچنین در کارگاه‌های خانگی روغن‌کشی استان فرآوری می‌شود.

وی افزود: گلرنگ یکی از گیاهان صنعتی است که از دانه آن روغن خوراکی تهیه می‌شود و نقش بسزایی در تولید روغن داخلی دارد، گل‌های این گیاه نیز در صنایع رنگرزی، صنایع غذایی و داروی گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد همچنین علوفه گیاه خاصیت غذایی زیادی دارد که برای دام استفاده می‌شود.

رزقی گفت: از هر هکتار ۲۰ تا ۳۰ کیلوگرم گلرنگ برداشت می‌شود که قیمت هر کیلوگرم بیش از ۷۰۰ هزار تومان است و برداشت گلرنگ به صورت فصلی برای ۲۰ نفر در هکتار شغل ایجاد می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *