هزینه ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی برای مبارزه با آفت مگس میوه مدیترانه‌ای

به گزارش DA1news: مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان گفت: امسال برای مبارزه با آفت مگس میوه مدیترانه‌ای مبلغ دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه شد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، کیانوش حق نما گفت: این کار از وارد شدن خسارت ده‌ها میلیارد تومان به باغ‌های استان جلوگیری کرد.

او افزود: باغداران اگر می‌خواهند سال آینده از خسارت آفت مگس میوه مدیترانه‌ای در امان باشند باید اقدامات پیشگیرانه را از حالا آغاز کنند.

حق نما گفت: زمان زمستان گذرانی آفت مگس میوه مدیترانه‌ای آغاز شده است و میوه‌های باقی مانده روی درخت، میوه‌های ریخته شده پای درخت و همچنین بستر کف باغ بهترین مکان برای گذراندن این دوره برای این آفت است.

او افزود: باغداران اگر می‌خواهند سال آینده از خسارت این آفت در امان بمانند باید هرچه سریعتر میوه‌های باقی مانده روی درخت‌و میوه‌های ریخته شده پای درخت را جمع آوری و امحا کنند، همچنین کف باغ خود را دیسک بزنند.

حق نما میگوید: سال گذشته یخبندان و بارش برف شدید نداشتیم و همین امر موجب شد امسال آفت مگس میوه مدیترانه‌ای ۴۵ روز زودتر از زمان همیشگی در استان مشاهده شود وبا توجه به پیش بینی‌ها امسال هم شاهد یخبندان نخواهیم بود و لازم است باغداران اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفظ نباتات کشور، مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان در مصاحبه با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان  گفت: جمع آوری باقی مانده میوه‌ها از روی درخت نه تنها خسارت آفت مگس میوه را کاهش می‌دهد بلکه از بروز سایر بیماری‌ها و آفت‌های ابتدای فصل بهار مانند اسکب انار، مونولیا (پوسیدگی قهوه‌ای درختان میوه هسته دار) پیشگیری می‌کند.

او افزود: کود حیوانی هم می‌تواند فضای مناسبی برای رشد آفت مگس میوه مدیترانه‌ای باشد به همین دلیل لازم است باغداران این کود را با مشورت کارشناسان مصرف کنند.

او افزود: اجرای اقدامات پیشگیرانه برای تمام باغداران الزامی است و نتیجه موثر زمانی مشاهده میشود که تمام باغداران اقدامات را به درستی انجام دهند در غیر این صورت اگر یک باغدار پیگشیری کند و باغداری دیگر به این موضوع بی توجه باشد نمی‌توان از بروز خسارت جلوگیری کرد.

در سال جاری آفت مگس میوه مدیترانه‌ای به ۸۶۰ هکتار از باغ‌های استان خسارت وارد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *