قاسمی: توانمندسازی بهره‌برداران از مسیر توانمندسازی مروجین می‌گذرد

پایگاه خبری DA1news: محمد مهدی قاسمی رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی گفت: سیستم چابک که امروز در پروژه‌ها به آن رسیده‌اند این است که به طور مستمر ارزیابی کنید،بازخورد بگیرید،رفع مشکل کنید،در برنامه بیاوریدو بازاقدام کنید؛این یک سیستم جهانی در چابکسازی، برای پیشبرد پروژه هاست .

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی محمد مهدی قاسمی معاون سازمان تات در جلسه مدیران هماهنگی ترویج سازمان جهادکشاورزی استان ها که با حضور معاونین،مدیران و مدیران هماهنگی ترویج که به صورت حضوری و مجازی برگزارشد،ضمن تبریک ولادت حضرت زهرا سلام الله،روز زن وگرامیداشت مقام مادر را به تمامی مادران سرزمین و بانوان حاضر در جلسه تبریک گفت و بیان داشت:معاونین و مدیران ستادی تلاش می‌کنند تا بستر کار فراهم شود وبهبود مستمر رادر این شرایط داشته باشیم وتلاش میشود که مشکلات استان‌ها کمتر شود.

محمد مهدی قاسمی با اشاره به تاکید وزیر که 2 الویت از الویت های ده گانه بحث آموزش و ترویج است گفت: این فرصت است برای کسانی که در حوزه آموزش و ترویج کار می کنند و توجه ویژه به آموزش و ترویج فرصت مغتنمی است وماباید این مسیر را دنبال کنیم؛ همچنین باید از این ظرفیت به نفع توانمندسازی بهره‌برداران که از مسیر توانمندسازی همکاران آموزش و ترویج می‌گذرد استفاده کنیم،در همین راستا بحث ستاد پشتیبانی مراکز جهاد کشاورزی دهستان شکل گرفت و این ستاد دو کمیته دارد یکی در حوزه ساختار و منابع انسانی و دیگری در راستای تجهیز خدمات فعالیت دارد و ذیل این ستاد کارگروه‌های استانی داریم که باید با تلاش شما تشکیل شود.

قاسمی با اذعان به اینکه شبکه مراکز جهاد کشاورزی دهستان که سرپنجه‌های وزارت جهاد کشاورزی برای خدمت رسانی به مردم و تقویت تولید کنندگان بخش کشاورزی است؛گفت: تنها جایگاه بخش کشاورزی همین دهستان‌ها هستند و می‌توانیم از این طریق با کشاورزان ارتباط برقرار کنیم. همچنین این مباحث به عنوان یک موضوع در دستور کار وزارتخانه قرار گرفته است و وزیر جهاد کشاورزی تاکید موکد روی این موضوع دارند.

وی گفت با اشاره به اینکه موسسه آموزش و ترویج به دنبال این است که استراتژیک برنامه ریزی و عمل کند تصریح کرد: وزیر جهاد کشاورزی نگاه ویژه‌ای به آموزش و ترویج در وزارتخانه دارد، استراتژیک فکر کردن و برنامه‌ریزی و عمل کردن یعنی تمرکز داشته باشیم روی یک سری اولویت‌های خاص و همه منابع همسو و متمرکز شوند و این خود یک فرصت است و باید تلاش کنیم که از این فرصت برای توانمندسازی مردم گام برداریم.

وی گفت : قطعاً فعالیت‌های بسیاری وجود دارند که خوب و مفید هستند ولی بر اساس اصل پارتو 20 درصد از فعالیت‌ها هستند که می‌توانند ۸۰ درصد از تغییرات را رقم بزنند و ما بر اساس این اصل می خواهیم جلو برویم یعنی متمرکز و همسو کنیم اعتبارات و امکانات را بر روی محصولات استراتژیک و چند محصول اساسی تا بتوانیم نتیجه بگیریم.

معاون سازمان تات با اشاره به اینکه بحث استراتژیک منطق دارد و منطق آن رادار است و برای بهبود مستمر باید از این منطق استفاده کنیم ؛ گفت:معنی تفکر استراتژیک یعنی تمرکز و همسویی داشته باشید و برهمین اساس دفاتر مختلف یک سری فعالیت‌ها به صورت خاص رادنبال می‌کنند مثلاًدر آموزش بهره‌برداران استقرار نظام صلاحیت‌های حرفه‌ای بهره‌برداران و تولید کنندگان، در حوزه آموزش توانمندسازی مدیران ارشد،در بحث فیلم، مستندسازی کشاورزان برگزیده و برتر را برنامه‌ریزی می‌کنیم.

قاسمی در ادامه گفت : شما باید از ظرفیت ما و رئیس سازمان استفاده کنید تا محققین وارد کارو عرصه شوند و باید اطلاعات را در اختیار مصرف کننده بگذارند و به صورت کاربردی در بخش استفاده کنند، در حوزه زنان حداقل یک روستا را زنجیره ارزش ایجاد کنیم وپایلوت داشته باشیم،درحوزه فناوری اطلاعات وارتباطات باید به نحوی برنامه‌ریزی کنیم که اگر یک بار اطلاعات تولیدمی‌شود همه استفاده کنندگان بتوانند از آن اطلاعات استفاده کنند.

رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی در پایان گفت:با اشاره به درخواست وزیر ما باید از ظرفیت اعضای هیئت علمی، پژوهشگران ومحققین استفاده کنیم تا ان شاالله از برنامه‌های مختلف مثل هوش مصنوعی در حوزه کشاورزی بتوانیم استفاده کنیم ؛ همچنین به طور مستمر تلاش کنیم که این جلسات به صورت حضوری در استانی که شرایط خوب برای میزبانی را دارد برگزار شود و از نقطه نظرات استان‌ها هم تشکر می‌کنیم.

گفتنی است معاونین و مدیران کل دفاتر موسسه در خصوص چالش ها و مشکلات مطروحه در گردهمایی آبان ماه مطالبی را ارائه دادند ؛ همچنین پرسش و پاسخ در خصوص مشکلات و مسائل مدیریت های هماهنگی ترویج استان هاو ارائه راه کارها برای مرتفع نمودن آنها انجام شد.