مالیات ارزش افزوده در نهاده‌های کشاورزی باید معاف باشد

به گزارش DA1news: رییس انجمن واردکنندگان سم و کود ایران با بیان اینکه تمامی نهاده‌های کشاورزی طبق ضوابط سازمان حفظ نباتات وارد کشور می‌شود، گفت: با وجود جنگ روسیه و اوکراین و تحریم‌ها، نهاده‌های کشاورزی مورد نیاز کشور شامل سم، کود و بذر با کیفیت از کشورهای اروپایی، هند و چین تامین و وارد می‌شود.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، «سید مهدی حسینی یزدی» امروز (یکشنبه) درباره وضعیت سموم وارداتی به ایران، افزود: کمپانی‌های مادر اروپایی در تولید نهاده‌های کشاورزی (سم، کود و بذر) در دنیا حرف اول را می‌زنند، اما با وجود تحریم‌ها ما این نهاده‌های از کشورهای مختلف تامین می‌کنیم که همه آنها کیفی و سالم است.

رییس انجمن واردکنندگان سم و کود با بیان اینکه سازمان حفظ نباتات کشور متولی کنترل کیفیت نهاده‌های کشاورزی وارداتی و تولید داخل است، تصریح کرد: تمامی نهاده‌های کشاورزی وارداتی طبق ضوابط سازمان حفظ نباتات وارد کشور می‌شود و هیچ محصول بی کیفیتی تامین و وارد نمی‌شود.

وی اظهار داشت: کشاورزان به دنبال نهاده‌های کشاورزی کیفی هستند تا محصولاتشان نه‌تنها دچار مشکل نشود؛ بلکه صرفه اقتصادی داشته باشد، بنابراین این امر حمایت دولت را می‌طلبد تا با پرداخت یارانه از آنان حمایت لازم را به عمل آورد.

حسینی یزدی با بیان اینکه اکنون انجمن سم و کود دارای ۱۴۴ عضو و انجمن بذر دارای ۱۵۴ عضو است، گفت: اکنون تلاش داریم در بخش واردات سموم کم خطر و کم‌مصرف را جایگزین سموم پرخطر و پر مصرف کنیم.

وی با اشاره به اینکه سموم تکنیکال و آماده مصرف با ارز نیمایی تامین و وارد می‌شود افزود: امسال مالیات بر ارزش افزوده ۹ درصد در نهاده‌های کشاورزی اعمال شد این در حالی است که این مبلغ بیش از ۱۲ تا ۱۳ درصد است که توسط کشاورزان پرداخت می‌شود درحالی‌که باید این بخش از مالیات معاف باشد.

برگزاری نهمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی تهران در ایران مال

رییس انجمن واردکنندگان سم و کود گفت: نهمین دوره نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی تهران با شعار کشاورزی دانش بنیان، سلامت و امنیت غذایی از ۱۳ تا ۱۶ دی ماه امسال در محل مرکز دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران مال در مساحتی بالغ بر ۱۳ هزار مترمربع برگزاری می‌شود.

وی هدف از برگزاری این نمایشگاه را تامین سلامت غذا دانست و اظهار داشت: در این دوره نمایشگاه حدود ۱۰۰ شرکت از واردکنندگان و تولیدکنندگان، کلینیک‌های گیاه پزشکی، شرکت‌های دانش بنیان‌ها و استارتاپ‌های معتبر داخلی و خارجی با ارایه بهترین محصولات سم، کود، بذر از برندهای معتبر جهانی از اروپا و آسیای شرقی برای پیشرفت صنعت کشاورزی کشور حضور خواهند داشت.

حسینی یزدی با بیان اینکه ۱۰۰۰ برند خارجی در این نمایشگاه به معرض نمایش گذاشته می‌شود افزود: این نمایشگاه علاوه بر معرفی کالا، بر ترویج و استفاده صحیح از نهاده‌های کشاورزی با حضور مشاورین و اساتید صنعت کشاورزی توجه ویژه دارد.

تامین غذای سالم در گرو نهاده‌های سالم است

«سید مجید عمادی» عضو انجمن واردکنندگان سم و کود گفت: اکنون یک‌چهارم جمعیت ایران درگیر بخش کشاورزی هستند که مهم‌ترین بحث در این بخش تامین نهاده‌های مورد نیاز است که به شکل بارزی در اقتصاد کشور تاثیرگذار است.

وی اظهار داشت: اکنون تامین و تدارک ۴ میلیون بهره‌بردار بخش کشاورزی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا امنیت غذایی را منجر می‌شود ارایه نهاده‌های سالم، تامین غذای سالم را منجر می‌شود.

لزوم رعایت بالانس کودی در کشور/ نیاز کودی ۵ میلیون تن در سال

«کیانوش کلهر» نایب رییس انجمن واردکنندگان سم و کود با بیان اینکه نیاز استاندارد کود کشور سالانه ۵ میلیون تن است، گفت: سال گذشته حدود ۲.۸ میلیون تن کود در کشور به مصرف رسید که از این میزان ۲.۲ میلیون تن مربوط به مصرف کود اوره (ازته) بوده، در حالی که باید تناسبی بین مصرف کودها رعایت شود.

وی اظهار داشت: این بدان معناست که مصرف کودهای فسفاته و پتاسه به میزان کمتر از ۶۰۰ هزار تن وارداتی و تولید داخل کاهشی بوده که رقم برای تامین عناصر مورد نیاز خاک کشور ناچیز است.

کلهر با بیان اینکه خاک باید ۱۷ عنصر برای تولید داشته باشد و یک عنصر برای تولید سالم بی‌فایده است افزود: بنابراین بالانس مصرف کودی کشور سرمایه ملی به شمار می‌رود که در صورت عدم رعایت آن این سرمایه به هدر خواهد رفت.

نایب رییس انجمن واردکنندگان سم و کود با اشاره به اینکه تناسب مصرف و کیفیت کود در افزایش تولیدات کشاورزی اثرگذار است گفت: با یک کود مناسب می‌توان میانگین هکتار تولید گوجه فرنگی را تا ۲۵۰ تن افزایش داد؛ اما تولیدهای بسیار کم در کشور انجام می‌شود، بنابراین شعار ما نهاده باکیفیت است.

وی اضافه کرد: بنابراین تلاش داریم کودهای کشاورزی فاقد عناصر سنگین، سموم فاقد باقیمانده در محصولات (دوره کارنس پایین) و بذر اصلاح شده دارای عملکرد و مقاومت بالا تامین و وارد کشور شود تا کشاورزان بتوانند محصول سالم و کیفی تولید کنند.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، نهمین دوره نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی تهران با شعار کشاورزی دانش بنیان، سلامت و امنیت غذایی از ۱۳ تا ۱۶ دی‌ماه امسال در محل مرکز دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران مال با حضور ۱۰۰ شرکت وارداتی و داخلی برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *