فرهانی اعلام کرد: ترسیم افق توسعه گلخانه‌های استان گلستان تا سال ۱۴۰۵/ سطح گلخانه‌های موجود ۹۵ هکتار

پایگاه خبری DA1news: مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان سطح گلخانه‌های موجود استان را ۹۵ هکتار اعلام کرد و گفت: افق توسعه گلخانه‌های استان تا سال ۱۴۰۵ رسیدن به ۲۲۰ هکتار است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، نویدرضا فرهانی اظهار کرد: ۴۰۰ واحد گلخانه‌ای شامل ۱۸۰ واحد کوچک مقیاس روستایی و ۲۲۰ واحد تجاری خارج از بافت با مساحت ۹۵ هکتار و اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم برای حدود سه هزار نفر در گلستان وجود دارد و ۶۵ هکتار گلخانه‌ هم با پیشرفت فیزیکی ۲۰ تا ۸۰ درصد در حال ساخت است.

وی گفت: گلستان به دلیل داشتن شرایط متعادل آب و هوایی (نه خیلی سرد و نه خیلی گرم) که نقش مهمی در مدیریت انرژی و کاهش هزینه‌ها دارد یکی از استان‌های مناسب برای توسعه کشت گلخانه به‌حساب می‌آید.

لیلا جهانگیر مجری طرح توسعه گلخانه‌های گلستان نیز گفت: برخی شهرستان‌های شمالی استان مانند مراوه‌تپه، گمیشان و آق‌قلا به دلیل طول روز بلندی که دارند برای تولید سبزی و صیفی‌جات گلخانه‌ای بسیار مناسب هستند و می‌توان سازه‌های گلخانه‌ای صنعتی و نیمه صنعتی متناسب با اقلیم و محصول را در این شهرستان‌ها و سایر شهرستان‌های استان اجرا کرد.

وی افزود: کشت گلخانه‌ای در زمین‌های کشاورزی کم بازده، یکی از ظرفیت‌های توسعه گلستان است که می‌تواند در بهره‌برداری بهینه از منابع آبی، پایداری تولید، تامین نیاز داخلی و تسخیر بازارهای خارجی، ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و افزایش درآمد بهره‌برداران نقش اساسی و محوری ایفا کند.

وی گفت: بیشتر واحدهای گلخانه‌ای استان در گرگان و گنبدکاووس مستقر است و شهرستان‌های کردکوی و گمیشان هم در رده‌های بعدی قرار دارند و به تازگی و مقارن با سفر دوم رییس جمهور شاهد افتتاح بزرگترین گلخانه هیدروپونیک گلستان به مساحت ۶.۵ هکتار و تولید فلفل دلمه‌ای رنگی در سیمین شهر گمیشان بودیم.

مجری طرح توسعه گلخانه‌های گلستان، ایجاد یک شهرک گلخانه در هر شهرستان را از جمله مصوبات دور نخست سفر استانی رییس جمهور دانست و بیان کرد: در مرحله نخست موافقت نامه استانی ایجاد زیرساخت شهرک‌های گلخانه‌ای در سه شهرستان رامیان، آزادشهر و آق‌قلا ابلاغ شده و در حال حاضر عرصه‌های مورد نیاز از اراضی ملی و دولتی در حال احصا و شناسایی هستند.

جهانگیر ادامه داد: زمین مورد نیاز برای هر شهرک گلخانه بر اساس پیش بینی اولیه ۱۰ هکتار و در مجموع ۳۰ هکتار است تا بتوان در ۲۲ هکتار آن گلخانه ایجاد کرد و در صورت معرفی زمین مناسب در کمتر از یک سال زیرساخت‌های آن از محل اعتبارات تملک و دارایی برای واگذاری به متقاضیان واجد شرایط آماده خواهد شد.

وی افزود: امیدواریم هر سال در سه شهرستان استان گلستان شهرک‌های گلخانه‌ای ایجاد شود چرا که فعالیت یکپارچه در این حوزه نقش مهمی در مدیریت هزینه‌ها و مصرف انرژی و در نهایت قیمت تمام شده محصول دارد.

جهانگیر گفت: علاوه بر آن با توجه به اهمیت توسعه گلخانه‌های کوچک مقیاس با هدف خوداشتغالی در روستاییان، توافقنامه‌ای با کمیته امداد به منظور معرفی افراد واجد شرایط برای دریافت تسهیلات منعقد شد.

وی افزود: سال گذشته سهمیه ابلاغی برای توسعه گلخانه در استان ۳۵ هکتار بود که با رشد ۱۶۰ درصدی توانستیم این سطح را به ۵۳ هکتار رسانده و رتبه سوم شاخص توسعه گلخانه‌ها در کشور را کسب کنیم و تلاش داریم امسال هم با تخصیص تسهیلات مناسب بیش از تعهد ۳۵ هکتاری خود عمل کنیم.

وی بیان کرد: هم اینک حدود ۷۰ نفر از روستاییان دارای زمین متقاضی ایجاد گلخانه‌های کوچک مقیاس و ۴۵ نفر هم متقاضی ایجاد گلخانه‌های بزرگ مقیاس خارج از بافت هستند که شرایط آنان در دست بررسی است.