فرخ نژاد: ۷۵ درصد تسهیلات کشاورزی در کشور رشد داشته است

پایگاه خبری DA1news: مدیرعامل بانک کشاورزی کشور گفت: کشاورزی مقیاس کوچک و سنتی در کشور دیگر توجیه اقتصادی ندارد، و از آن جایی که سرانه زمین در مازندران کم است، فعالیت کشاورزی باید به صورت زنجیره، صنعتی شود.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، فرشید فرخ نژاد روز یکشنبه در نشست با استاندار مازندران در ساری اظهار کرد: برای سال گذشته مقرر شده بود که بانک کشاورزی ۱۲۰ هزار میلیارد تومان به کشاورزان تسهیلات دهد اما با افزایش مبلغ ۶۸ هزار میلیارد تومانی این رقم به ۱۸۸هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی افزود: همچنین این بانک در سال ۱۴۰۰، ۱۰۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش های مختلف کشاورزی در کشور پرداخت کرد.

فرخ‌نژاد با بیان این که، امسال ۷۵ درصد تسهیلات کشاورزی در کشور رشد داشته است، با تاکید بر این که با توجه به اهمیت دولت سیزدهم نسبت به صنعتی و صادرات محور شدن شدن تولیدات کشاورزی افزود: همسو با این رویکرد پارسال ۵۰۰ میلیارد تومان کمک سرمایه در گردش برای صادرات پرتقال پرداخت شد.

وی تصریح کرد: کشاورزی مقیاس کوچک در کشور که توجیه اقتصادی ندارد، از معضلات اقتصادی این حوزه است و از آن جایی که سرانه زمین در مازندران کم است، فعالیت کشاورزی باید به صورت زنجیره کشاورزی صنعتی شود.

فرخ نژاد با تاکید بر این که اکنون فعالیت بانک کشاورزی دوبرابر شده است، گفت: اکنون در حوزه فعالیت ارزی و صرافی فعالیت خوبی داریم به طوری که در بخش صرافی ۵۵۰ درصد رشد در این دوره نسبت به دوره گذشته داریم.

وی ورود بانک کشاورزی برای خارج کردن فعالیت های کشاورزی سنتی و کمک به صنایع تبدیلی کشاورزی نقطه عطفی برای رونق کشاورزی کشور به خصوص مازندران شده است، ادامه داد: البته وصول مطالبات بابت تسهیلات در بانک به یک چالش تبدیل شده است، بدانید توسعه با گردش تسهیلات محقق می شود.

مدیر عامل بانک کشاورزی گفت: ما وظیفه داریم در این بخش تشخیص بدهیم تا با ابزار قانونی به کسانی مهلت بدهیم که به درستی در راستای تولید کشاورزی کار می کنند، اما اگر کسی قصد سوء استفاده از منابع بانکی را دارد، جلوگیری خواهیم کرد.

کشاورزی سنتی در کشور دیگر توجیه اقتصادی ندارد

فرخ نژاد تصریح کرد: اگر ظرفیت و منابع در بتن کشاورزی متمرکز باشد، این بانک در کمک به تولید و امنیت غذایی نقش محوری خواهد داشت. فرخ نژاد از کشاورزان و سرمایه گذاران این حوزه خواست تا منابع و گردش حساب مالی خود را برای کمک به سایر کشاورزان در همین بانک ذخیره و سرمایه گذاری کنند، بیان داشت: با این اقدام عملی کشاورزان می توانیم به افراد بیشتری خدمات بدهیم.

تعامل ۲ طرفه یک ضرورت

استاندار مازندران نیز در این نشست بیان داشت: آن چیزی که امروز یک ضرورت فوری است کشاورزان ما هم باید در یک تعامل ۲ طرفه گردش های مالی خود را به بانک کشاورزی سوق دهند.

سید محمود حسینی پور اظهار داشت: استان مازندران آمادگی دارد تا با تشکیل یک کارگروه ساز و کارهای مناسبی را برای تشویق کشاورزان جهت فعالیت در بانک کشاورزی آغاز کند.

وی ادامه داد: به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست که کشاورز تسهیلات و خدمات خود را از بانک کشاورزی دریافت کند اما گردش مالی آن در بانک های دیگر باشد.

این مقام مسوول تصریح کرد: بسیاری از فعالان حوزه کشاورزی که گردش مالی بالایی دارند آنها را تشویق به فعالیت در بانک کشاورزی کردیک که این امر سپرده گذاری این بانک در مازندران را افزایش داده است.