علیرضا قنبری: سالانه باید ۲۵ درصد به سطح کشت ارگانیک در کشور افزوده شود

پایگاه خبری DA1news: سومین کنفرانس بین‌المللی و هفتمین کنفرانس ملی کشاورزی ارگانیک با حضور کارشناسان داخلی و ارتباط مجازی با صاحب‌نظران خارجی برای تبیین اثرات سموم و کود در کاهش کیفیت محصولات و ضرورت ترویج تولیدات طبیعی در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، رئیس کنفرانس بین‌المللی کشاورزی ارگانیک روز دوشنبه در این کنفرانس با اشاره به این که امنیت غذایی از چالش‌های پیش روی کشورهای جهان است، گفت: کیفیت غذا در کشاورزی مدرن به مقدار لازم ملاحظه نمی‌شود و در نتیجه بحث کشاورزی ارگانیک مطرح شده است.

علیرضا قنبری افزود: بیشترین سطح کشت ارگانیک در دنیا مربوط به اقیانوسیه و کمترین در آفریقا ثبت شده است، در ایران آمار منسجمی در دست نیست اما طبق برنامه‌ توسعه پنجم سالانه باید ۲۵ درصد به سطح کشت ارگانیک در کشور افزوده شود.

وی ادامه داد: سهم ایران از کشت ارگانیک در جهان در سال ۲۰۱۶ چهار صدم درصد گزارش شده است اما با توجه به ظرفیت‌هایی که در کشور داریم باید به سمت افزایش کشت ارگانیک حرکت کنیم.

رئیس کنفرانس بین المللی کشاورزی ارگانیک گفت: نخستین کنفرانس بین‌المللی کشاورزی ارگانیک در سال ۹۱ برگزار شد و امروز نیز هفتمین کنفرانس در اردبیل در حال برگزاری است.

به گفته قنبری از ۳۶۵ مقاله ارسال شده به این رویداد علمی ۳۴۵ مورد پذیرفته و ۱۸ مقاله رد شده است.

تولید محصولات طبیعی در استان شروع شده است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل هم در این همایش گفت: از ۷۷۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان، ۵۱۵ هکتار دیم و بقیه آبی است و چهار هزار هکتار نیز به باغات اختصاص دارد.

نوبخت اژدری افزود: با این حجم اراضی قابل کشت و بهره‌برداری سالانه چهار میلیون تن محصول با اولویت تولید محصولات ارگانیک شروع شده است.

وی با اشاره به فعالیت ۱۲۰ هزار بهره‌بردار کشاورزی در استان ادامه داد: اردبیل در تولید سیب زمینی نقش اساسی در کشور دارد و گوشت، عدس، نخود و برخی دیگر از تولیدات از محصولات ارگانیک این استان محسوب می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل به اشاره به تفاهم اخیر استان اردبیل با استان چینگ های چین خاطرنشان کرد: تامین بذر سیب زمینی این استان یکی از مفاد تفاهم بین دو استان بوده است.

وی استفاده بی‌رویه از سموم و کودهای شیمیایی را از چالش‌های بخش کشاورزی دنیا دانست و افزود: این رویه سبب اختلال در سلامت جامعه، محیط زیست و زندگی جانوران و تخریب پوشش گیاهی می‌شود.

۸۰ درصد منابع بانک کشاورزی به این بخش اختصاص دارد

داود رجبی، مدیرعامل بانک کشاورزی استان اردبیل هم در این رویداد علمی گفت: از توسعه کشت گلخانه‌ای در استان حمایت می‌کنیم و طی ۲ سال گذشته با حمایت این بانک ۲۰۰ هکتار گلخانه در استان اجرا یا بهره‌برداری شده است.

وی افزود: ۷۰ تا ۸۰ درصد منابع مالی بانک به توسعه و تولید کشاورزی و تامین ماشین‌آلات موردنیاز این بخش اختصاص یافته و از همه ظرفیت‌های موجود برای حمایت از بهره‌برداران و رواج تولیدات سالم استفاده می‌کنیم.

کشت و صنعت و دامپروری مغان از شرکت‌های دانش بنیان استقبال می‌کند

صمد بهزاد، مدیرعامل کشت و صنعت و دامپروری مغان نیز در این برنامه علمی از حمایت این شرکت از شرکت‌های دانش‌بنیان و افراد دارای ایده و خلاق خبر داد و گفت: این شرکت با ۲۱ هزار هکتار سطح زراعت، کارخانه قند نمونه در خاورمیانه با تولید ۳۵ هزار تن، تولیدات لبنی قابل توجه، تولید علوفه کافی برای دام و نگهداری ۲۱ هزار راس دام سنگین از عظیم‌ترین مجموعه‌های کشاورزی و دامپروری است.

اسماعیل چمنی، رئیس دانشگاه محقق اردبیلی هم گفت: با توجه به سدهایی که در کشورهای همسایه احداث می‌شود و کاهش بارندگی‌ها، منطقه به سمت خشکسالی سوق یافته است و باید با دخالت و ارائه راهکارهای علمی تلاش کنیم تا کشاورزی تاثیر زیادی نگیرد.

وی با اشاره به بروز بیماری‌هایی به‌دلیل استفاده از سموم، تصریح کرد: حرکت گسترده به سمت تولیدات ارگانیک ضرورت دارد.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی ادامه داد: به رغم اینکه در کشت و صنعت مغان کشاورزی مدرن رواج دارد اما خارج از آن کشاورزی سنتی و تکه تکه شدن زمین‌ها رواج دارد و باید برای اصلاح این رویه و افزایش سطح کشت ارگانیک برنامه داشته باشیم.

دانشگاه محقق اردبیلی در سال ۱۳۵۷ با نام دانشکده کشاورزی تاسیس شده است و اکنون تعداد رشته‌های مصوب این دانشگاه ۲۸۱ رشته شامل ۶۲ رشته در مقطع دکتری، ۱۳۳ رشته مقطع کارشناسی ارشد، ۷۹ رشته مقطع کارشناسی و هفت رشته مقطع کاردانی است.

این دانشگاه دارای ۹ دانشکده، سه مرکز تحقیقات، سه پژوهشکده، ۱۹ هسته پژوهشی و یک مرکز نوآوری و رشد واحدهای فناور است و همایش‌های علمی و آموزشی متنوعی در آن با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار می‌شود.