ظرفیت نهالستان‌های میاندوآب؛ ۳۱ میلیون اصله نهال

پاگاه خبری DA1news: مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب با اشاره به چهاربرابر شدن ظرفیت تولید نهالستان های این شهرستان گفت: در حال حاضر سالانه بیش از ۳۱ میلیون اصله نهال از سطح ۳۱۳ هکتار از نهالستان های این شهرستان تولید می‌شود.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی ، رضا مقدم روز دوشنبه در در گردهمایی مددکاران ترویجی جنوب آذربایجان غربی اظهار کرد: این شهرستان یکی از قطب‌های مهم تولید نهال در کشور است و نهال‌های این شهرستان دارای ویژند ملی و منطقه ای است.

وی افزود: نهال های تولید شده در میاندوآب در بین باغداران این منطقه اعتبار خاصی دارد و به دلیل مرغوبیت و دارای ویژند معتبر نهال‌های تولیدی در این شهرستان به تمامی نقاط کشور ارسال می‌شود.

مدیر جهادکشاورزی میاندوآب گفت: تولید نهال در شهرستان میاندوآب برای ۴۴۱ نفر به طور مستقیم، زمینه اشتغال فراهم آورده است و سالیانه از این محل ۱۵هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالدرآمد عاید نهالکاران شهرستان می شود.

وی افزود: نهال های تولیدی بیشتر هسته‌دار شامل هلو، شلیل، زردآلو، گیلاس، آلو و آلبالو، دانه‌دار شامل سیب، گلابی و به و دانه خشک‌ها شامل گردو و بادام و انگور است.

وی اضافه کرد: در راستای دانش بنیان کردن تولید نهال و اجرایی کردن سیاست‌های وزرات جهاد کشاورزی در زمینه تولید نهال‌های پایه رویشی با کیفیت بالا، مجوز تولید نهال پایه رویشی با نظارت کارشناسان جهاد کشاورزی بر احراز شرایط لازم و رعایت اصول فنی نهالستان ها، برای تعداد زیادی از نهالکاران شهرستان میاندوآب صادر شده است.

مقدم گفت: میاندوآب با ۲۶ هزار بهره بردار بخش کشاورزی، وجود منابع خاک حاصلخیز، اقلیم مناسب و سازگار و تولید سالانه بیش از ۹۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی( که معادل یک ششم تولیدات کشاورزی استان است)، یکی از قطب های مهم کشاورزی و دامپروری استان محسوب می شود.

وی افزود: مددکاران ترویجی به عنوان رابط بین کشاورزان و کارشناسان، نقش مؤثری در انتقال فناوری و دانش روز به کشاورزان، با هدف دستیابی به یک نظام واحد کشاورزی، ایفا می کنند.

وی اظهار کرد: مددکاران ترویجی از کشاورزان پیشرو و آگاه به مسائل و مشکلات مردم روستاها و بهره برداران اند و از توانایی برقراری ارتباط بین بهره برداران و عوامل ترویج برخوردارند.

میاندوآب در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

 

منبع: ایرنا