عطاءاله ابراهیمی: تلاش ما بر اساس تولید پایدار کشاورزی پایه‌ای است

پایگاه خبری DA1news: معاون آموزش و ترویج سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بر توسعه حلقه‌های ارتباطی بین شرکت‌های دانش‌بنیان و موسسه‌های تحقیقاتی تاکید کرد و گفت: در این راستا باید در تسریع فرایند رسوخ دانش و فناوری به بخش کشاورزی تلاش کنیم.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، «عطاءاله ابراهیمی» در گفت‌وگویی بر توسعه کشاورزی با استفاده از دانش‌بنیان‌ها و علم ژنتیک تاکید کرد و افزود: حوزه کشاورزی بسیار متنوع است، توسعه کشاورزی را در اقلیم‌های مختلف از سیستان و بلوچستان تا آذربایجان غربی و از خوزستان تا خراسان شمالی داریم، اما نیاز است علوم مختلف کشاورزی را توسعه دهیم تا بتوانیم بخش کشاورزی را با دانش روز پیش برده و امنیت غذایی کشور را افزایش دهیم.

معاون آموزش و ترویج سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تولید محصولات فناورانه را یکی از پیشرفت‌های بخش کشاورزی برشمرد و اظهار داشت: در حوزه‌های مختلف بخش تحقیقات کشاورزی که سبقه‌ای حدود صد ساله دارد، تلاش می‌شود تحقیقات برای تولید پایدار کشاورزی پایه‌ای باشد، در سال‌های اخیر هم بحث‌های فناوری و نوآوری در حوزه کشاورزی یکی از ارکان کشاورزی جدید محسوب می‌شود، بخش آموزش و ترویج هم تلاش دارد با استفاده از تکنولوژی‌های جدید، یک کشاورزی پیشرفته و در عین حال پایدار، با نگاه حفاظت از محیط زیست را داشته باشد.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: تحقیقاتی که در حوزه کشاورزی صورت می‌گیرد به دو گونه تحقیقات پایه‌ای و تحقیقات کاربردی است که منجر به تولید فناوری و نوآوری می‌شود.

رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی به نحوه کمک به نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیانی که فناوری‌هایی را تولید می‌کنند که اثرات مثبتی بر روی مزارع خواهد داشت، اشاره کرد و گفت: برخی تحقیقات تا رسیدن به فناوری و نشر آن زمان‌بر است، زیرا توسعه تکنولوژی ۱۰ گام دارد تا به مزرعه برسد؛ بنابراین طبیعی است که این شرکت‌های توسعه فناورانه بخشی از این فرایند را طی کنند و ما در حوزه تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تلاش داریم از این تکنولوژی‌ها حمایت کنیم.

وی اضافه کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر پارک علم و فناوری، مراکز رشد و استارتاپ‌ها در حوزه کشاورزی توسعه پیدا کرده و تعداد قابل توجهی شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه کشاورزی با مراکز و موسسات تحقیقاتی در ارتباط هستند.

معاون سازمان تات با بیان این که با مواجهه با تغییرات اقلیمی چه باید کرد و علم ژنتیک چه کمکی به ما می‌کند گفت: کشور ما دارای تنوع اقلیمی بالایی است و در منطقه خشک جهانی واقع شده و باید از دانش و فناوری‌های جدید استفاده کنیم تا بتوانیم خودمان را با شرایط جدید سازگار کنیم.

به گفته وی، در ۴۰ دهه گذشته میانگین تولیدات ۲۵ میلیون تنی کشاورزی ما حدود ۱۲۵ میلیون تن افزایش پیدا کرده است که ناشی از دانش، تکنولوژی و نوآوری‌های جدیدی است که در چنین اقلیم خشکی، توانسته‌ایم تولیدات پایدار کشاورزی را توسعه دهیم .

ابراهیمی، توسعه تولید پایدار کشاورزی را حاصل تلاش همکاران موسسه در حوزه آموزش و ترویج از طریق به‌نژادی در کشاورزی و معرفی ارقام جدید سازگار با این شرایط عنوان کرد.

وی در خصوص تشویق اعضای هیات علمی و نخبگان دانشگاهی در بخش اجرایی افزود: حدود ۱۴۴ هنرستان کشاورزی داریم و رویکرد ما جذب افراد نخبه و علاقه‌مند حوزه کشاورزی است، به همین منظور طرحی به عنوان آموزش همراه تولید در حال انجام است که طی فرایند آموزش، مجریان طرح تولید کننده هستند و ما از آنها حمایت می‌کنیم.

رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی در پایان تاکید کرد: طرح فرصت مطالعاتی مزرعه و طبیعت از سوی موسسه تصویب و ابلاغ شده و فرصت خوبی برای ارتباط پررنگ‌تر بین مزرعه و حوزه کشاورزی فراهم شده است.