شهبازی عنوان کرد: حفاظت از اراضی جنگلی با توسـعه زراعت صنوبر

پایگاه خبری DA1news: کمال شهبازی گفت: حفاظت از اراضی جنگلی و تأمین نیاز چوبی استان از طریــق تولیــد چــوب و توســعه زراعــت صنوبر امکان‌پذیر اســت.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات استان اردبیل؛ کمال شهبازی در این رابطه اظهار داشت: توسعه زراعت چوب در استان نقش مهمی در حفاظت جنگل‌های طبیعی و تأمین نیاز چوب مورد نیاز صنایع کارخانجات صنایع چوب استان دارد و تنها راه اساسی تأمین نیاز چوبی از طریق توسعه زراعت چوب با کشت ارقام مناسب و زود بازده از گونه‌های سریع الرشد میسر است.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل افزود: زراعت چوب در عین حال که یک طرح کاملاً اقتصادی محسوب می‌شود، دارای اهداف محیط زیستی نیز هست.
وی با اشاره به اینکه توسعه زراعت چوب به منظور افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی رویکرد جدی دولت و وزارت جهاد کشاورزی است، اظهار داشت: استفاده بهینه از منابع آب و خاک در راستای توسعه پایدار، صرفه‌جویی ارزی با کاهش یا حذف واردات چوب، کاستن از فشار بی‌رویه وارده بر عرصه‌های جنگلی برای تأمین چوب، ایجاد فرصت‌های جدید شغلی در بخش اجرا و ارتقاء سطح معیشت و درآمد زارعین، کمک به امر دستیابی به حفاظت و صیانت پایدار از جنگل‌های طبیعی کشور از طریق تأمین نیازهای چوبی کشور و تأمین چوب مورد نیاز بخش‌های مصرف کننده تولیدات چوب از مهمترین اهداف توسعه زراعت چوب است.
شهبازی به لزوم ترویج و معرفي کلن‌ها و ارقام اصلاح شده گونه‌های سريع الرشد صنوبر با توان توليد اقتصادي بالا در دوره بهره‌برداری کوتاه و سازگار با مناطق رويشي مختلف با همكاري متقابل بخش‌های تحقيقاتي، اجرایی تأکید کرد. وی خاطر نشان کر: برای تولید و تکثیر نهال‌های اصلاح شده و تأمین بخشی نهال‌ها و قلمه‌های صنوبر مورد نیاز سازمان جنگل‌ها¬، مراتع و آبخیزداری کشور و همچنین فعالان بخش خصوصی در سال 1402 تعداد 120 هزار اصله نهال تولید شد که می‌تواند نقش بسیار مهمی در افزایش ضریب نفوذ ارقام پر محصول و توسعه زراعت چوب در استان داشته باشد.