سامانه خودکار توصیه‌های هواشناسی کشاورزی شالیکاری رونمایی شد

پایگاه خبری DA1news: سامانه خودکار توصیه‌های هواشناسی کشاورزی شالیکاری به گونه ای طراحی شده که در ابتدای دوره تولید برنج در همه مراحل کاشت تا برداشت دسته بندی شده است و شرایط جوی اثرگذار بر هر مرحله به صورت آستانه‌هایی برای کمیت‌های جوی دما، بارش و باد برای هر مرحله تعیین شده است.

به گزارش اخبار کشاورزی DA1news به نقل از پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، با توجه به تاثیر زیاد وضعیت جوی در مراحل مختلف رشد و تولید برنج که به عنوان یکی از محصولات کشاورزی استراتژیک کشور غذای اصلی مردم ایران را تشکیل می‌دهد، از «سامانه خودکار توصیه‌های هواشناسی کشاورزی شالیکاری در مناطق شمالی کشور» که توسط محققان و اعضای هیات علمی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور طراحی و اجرا شده است، رونمایی شد.

در این سامانه، برای صدور پیش بینی هواشناسی از مدل عددی پیش بینی رقومی وضعیت هوا که در پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور در حال اجراست، استفاده شده است.

این سامانه به گونه ای طراحی شده است که در ابتدای دوره تولید برنج در همه مراحل، از کاشت تا برداشت دسته بندی شده است و شرایط جوی اثر گذار بر هر مرحله به صورت آستانه هایی برای کمیت های جوی دما، بارش و باد برای هر مرحله تعیین شده است. در مرحله بعد با استفاده از زبان های برنامه نویسی و در نظر گرفتن شرایط جوی در روزهای گذشته و پیش بینی های آینده، توصیه هایی برای کشاورزان صادر می شود.

از جمله اطلاعات ارائه شده در سامانه خودکار توصیه های هواشناسی کشاورزی شالیکاری، می توان به صدور توصیه در همه مراحل مختلف کشت برنج و وضعیت جوی موثر بر آن، توصیه هایی در مراحل مختلف کار از جمله وجین تا پیش از برداشت، نگهداری نشاء در خزانه، نشاکاری، آماده‌کردن خزانه و بذرپاشی و همچنین وجین نخست یا دوم به کشاورزان شمالی اشاره کرد.

سامانه طراحی شده قابلیت صدور توصیه های قابل قبولی برای کشاورزان برنجکار در مناطق شمالی را داشته و می‌تواند به عنوان ابزاری مفید برای مدیریت زراعی در مناطق شمالی کشور مورد استفاده قرار گیرد.

در این مراسم «سحر تاج‌بخش مسلمان» معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور، «مهدی رهنما» رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، «مسعود کاظمی» معاون عمرانی استانداری گیلان و جمعی از معاونین و مدیران هواشناسی کشور در رشت حضور داشتند که پس از رونمایی، به اداره کل هواشناسی استان گیلان جهت بهره برداری تحویل داده شد.

به گزارش ایرنا، صدور توصیه‌های کشاورزی به شکل نقشه‌های گرافیکی اولین بار بوده که در کشور به صورت روزانه و خودکار انجام شده و در تارنمای پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور به نشانی www.rimas.ac.ir یا تارنمای اداره کل هواشناسی استان گیلان به نشانی www.gilmet.ir در دسترس کاربران قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *