هشدار جهاد کشاورزی اردبیل؛ سیب زمینی‌کاران مراقب بیماری سفیدک دروغین باشند

پایگاه خبری DA1news: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نسبت به شیوع گسترده بیماری قارچی سفیدک دروغین در مزارع سیب زمینی استان طی ۱۰ روز آینده هشدار داد و به کشاورزان و دست اندرکاران توصیه کرد در مبارزه با این بیماری جدیت و اهتمام لازم را داشته باشند.

به گزارش اخبار کشاورزی DA1news، نادر تقی زاده روز یکشنبه در مصاحبه اظهار کرد: به دلیل بارندگی‌های مکرر و افزایش رطوبت توام با افزایش دما بیماری قارچی خطرناک سفیدک دروغی سیب زمینی موسوم به فیتوفترا در منطقه شیوع پیدا کرده است و به همین دلیل سیب زمینی کاران استان و تمامی دست اندرکاران تولید باید در مبارزه با این بیماری اهتمام لازم را داشته باشند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: تاکنون در سطح استان بیش از ۱۷ هزارهکتار از اراضی زیرکشت محصول سیب زمینی سمپاشی شده است و در برخی مزارع به کرات سمپاشی شده است

وی گفت: بدلیل مساعد بودن شرایط جوی و آب و هوایی ، احتمال شیوع گسترده‌تر و فراگیر این بیماری تا ۱۰ روز آینده وجود دارد و در صورت سهل انگاری در سمپاشی مزارع، خسارت‌های جبران ناپذیری به محصول سیب‌زمینی استان وارد خواهد شد.

تقی‌زاده به سیب زمینی کاران توصیه کرد به صورت مستمر از مزارع بازدید کرده و در صورت مشاهده علائم بیماری از سموم سیستمیک مورد تائید برای مبارزه با این بیماری استفاده نمایند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با بیان اینکه بیشترین میزان تولید محصول سیب زمینی کشور متعلق به استان اردبیل است و این استان رتبه دوم کشوری را از لحاظ تناژ و تولید دارد، گفت: نقش و جایگاه استان اردبیل در تامین امنیت غذایی و سایر آیتم های اقتصادی کشور بسیار حائز اهمیت بوده ودر سطح خرد و استانی هم اقتصاد و معیشت بسیاری از کشاورزان به این محصول بستگی دارد.

این مقام مسئول تاکید کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان از تمامی امکانات خود برای مبارزه و جلوگیری از گسترش بیماری سفیدک دروغی استفاده خواهد کرد.

وی ضمن اعلام آماده باش برای جهاد کشاورزی استان و کشاورزان منطقه تاکید کرد که تمام امکانات کشوری و استانی را برای کنترل و ریشه کنی این بیماری بسیج کنند تا از وقوع خسارت به کشاورزان جلوگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *