سال خوب برای گندم، سال افزایش بیماری ها هم است

پایگاه خبری DA1news: همایش روز مزرعه همزمان با تور رسانه ای معرفی بذور اصلاح شده غلات در موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر برگزار شد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، همایش روز مزرعه موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر با حضور معاونین بهبود تولیدات گیاهی و مدیران زراعی استانها، مهاجر معاون امور زراعی، خیا نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان تات، روسای موسسات و بخش های مختلف سازمان تات برگزار شد.

بر اساس گزارش خبرنگار اخبار روزانه کشاورزی، در این همایش مدیران بخش های مختلف غلات موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر با معرفی و توضیح در باره بذور تولید شده  به سوالات مدیران استانی پاسخ دادند.

در ابتدای این مراسم زمانیان رئیس موسسه ضمن خوشامدگویی به معرفی دستاوردهای موسسه پرداخت و گفت: بذور تولیدشده در موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر برای تمامی مناطق آب و هوایی کشور، با درنظر گرفتن تنوع اقلیمی و همچنین نگاه به تنوع خاک و آب کشور تولید شده است.

زمانیان گفت: مؤسسه سالانه حدود 3300 تن هسته های اولیه بذر در طبقات مختلف و 123000 نهال اصلاح شده انواع میوه را تهیه و در اختیار بهره برداران قرار داده است.

وی افزود: تاکنون تعداد 90 رقم توسط بخش تحقیقات غلات، 33 رقم توسط بخش تحقیقات دانه های روغنی، 25 رقم توسط بخش تحقیقات ذرت و گیاهان علوفه ای، 22 رقم توسط بخش تحقیقات سبزی و صیفی و حبوبات آبی و 19 رقم توسط بخش تحقیقات باغبانی معرفی شده است.

بر اساس این گزارش، از برنامه های دیگر این همایش، بازدید از مزارع پایلوت گندم بود که در ای برنامه توحید نجفی میرك رئیس بخش غلات موسسه و فرزاد افشاری در خصوص تنوع بذرهای تولید و راهکارهای مبارزه با آفات غلات علی الخصوص زنگ زرد گندم ضمن توضیحات به سوالات مدیران استان خوزستان، فارس، گلستان، هرمزگان و … پاسخ داد.

فرزاد افشاری محقق ارشد بیماریهای گیاهی موسسه تحقیقات تهیه و اصلاح نهال و گندم با بیان اینکه  سال خوب برای گندم، سالی برای افزایش بیمارهای های گندم هم است گفت: بخش تحقیقات غلات همواره با معرفی بذور مقاوم و همچنین پایش بیماریهای غلات و گندم توانسته اسا از بحران های بجود آمده جلوگیری کند.

 

توضیحات فرزاد افشاری در جمع حاضر در همایش روز مزرعه را در کانال آپارات DA1news.com ببینید: