استفاده از جدیدترین تجهیزات تولید نشای با کیفیت در مرکز بینک

پایگاه خبری DA1news: تعریفی از گلخانه و مزایای استفاده از تولیدات نشا در این گزارش خواهیم داشت . گلخانه نشا سازه‌ای است برای پرورش گیاهان از بذر تا زمانی که به اندازه کافی برای کاشت در فضای باز آماده شوند. گلخانه‌ها می‌توانند از نظر اندازه از سازه‌های کوچک تا بزرگ مقایس متغیر باشند.

تولید نشا را می توان یک بخش تخصصی از تولید سبزیجات دانست که نیاز به محیطی حفاظت شده مانند گلخانه و توجه دقیق به جزئیات تا مرحله رشد کنترل شده و قابل قبول دارد.

اگرچه نشا سبزیجات ممکن است فقط برای مدت کوتاهی در گلخانه باشد، اما تولید نشای بدون آفت و با کیفیت بالا بسیار حائز اهمیت است.

از عواملی تأثیر گذار بر کیفیت نشا را می توان برنامه ریزی، تغذیه گیاه، مدیریت گلخانه و مدیریت آفات دانست. برخی از تولیدکنندگان سبزیجات خرید نشا را انتخاب می کنند در حالی که برخی دیگر به تولید نشا می پردازند.

در مقایسه ارقام مختلف سبزیجات تقاضای تجاری بیشتری برای گوجه فرنگی وجود دارد. همچنین تقاضا برای نشای فلفل، نشا خربزه و نشا کلم در مقایسه با ارقام کمتر رایج و خاص، در انواع نشای سبزیجات مانند نشا بادمجان، نشا بامیه و سایر واریته ها بیشتر است.

بر اساس این گزارش از جمله مزایای تولید نشاء گلخانه ای را می توان کوتاه شدن زمان تولید نشا،نشای یکنواخت و قوی ،کنترل رشد وسیستم توپی ریشه (مقاومت بیشتر در تنشهای محیطی) برشمرد.

*انواع مختلف گلخانه‌ها با نور مصنوعی،گلخانه‌های خنک،گلخانه‌های گرم شده

گلخانه نشاء به عنوان یکی از روش‌های اصلی در کشاورزی، برای تولید نهال‌ها و بذرهای کشاورزی با کیفیت بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد که انواع مختلفی از جمله گلخانه‌های با نور مصنوعی،گلخانه‌های خنک،گلخانه‌های گرم شده وجود دارد.

یکی از دلایل استفاده از نشا برای کشاورزی ،افزایش کیفیت محصولات،کاهش ریسک و ضرر و زیان مبارزه با عوامل بازدارنده رشد افزایش راندمان و سرعت تولید محصولات کشاورزی است.

****

در ادامه این گزارش، گفتگوی اختصاصی  خبرنگار ما را با مهدی حسینی مدیر عامل مجتمع گلخانه ای و مرکز تحقیقات بینک و اولین تولید کننده نشاء با گواهی سلامت محصول در شهرستان بیضا از استان فارس می خوانید.

*تولیدات کشاورزی با جدیدترین روش های تولید نشاء در بیضا

این کارشناس ارشد کشاورزی به دلیل علاقه ای که به رشته کشاورزی داشته علی رغم اینکه تحصیلات کارشناسی خود را در رشته عمران گذارند پس از فارغ التحصیلی با طی کردن دوره کارشناسی ارشد کشاورزی به دنبال تولیدات کشاورزی با جدیدترین روش های تولید نشا در این شهرستان و استان می رود.

حسینی به صورت تخصصی در حوزه گلخانه فعالیت خود را از سال ۱۳۹۶ با تاسیس این مجتمع گلخانه ای و مرکز تحقیقات بینک با سرمایه اولیه حدود ۲۰ درصد و دریافت تسهیلات بانکی در شهرستان بیضا آغاز می کند
فعالیت این گلخانه با سازه ۴هزار متر مربعی شروع می شود و به گفته وی سال اول فعالیت را با سختی های زیاد و بدون سود دهی اما با تلاش های شبانه روزی سال دوم در بازار جایگاه خاصی در میان کشاورزان با تولید گونه های مختلف نشا کسب می کند.

*ایجاد گلخانه با هدف اشتغال زایی
این کار آفرین هدف از راه اندازی این گلخانه را در مرحله اول ایجاد اشتغال زایی عنوان می کند و ادامه می دهد در این ۷سال فعالیت برای بیش از ۲۰ نفر به طور مستقیم اشتغال ایجاد شده است.

*تولید انواع نشا صیفی‌جات،سبزیجات ،گیاهان دارویی،درخت ها

حسینی فعالیت این مجتمع گلخانه ای در شهرستان بیضا استان فارس را در حوزه تولیدات نشاء انواع صیفی‌جات،سبزیجات ،گیاهان دارویی،درخت ها دانست. وی فضای سازه ای این مجموعه را در حال حاضر ۵ هزار مرتبه مربع فضای سر بسته دانست.

*تورم ،بی ثباتی بازار عمده ترین چالش حوزه گلخانه ها و کشاورزان

اولین تولید کننده نشاء با گواهی سلامت محصول در شهرستان بیضا از استان فارس عمده ترین چالش حوزه خود را تورم ،بی ثباتی بازار دانست و گفت: تورم تاثیر بسیاری در فعالیت ما و کشاورز ایجاد می کند.

*ارسال نشاء با گواهی سلامت محصول در شهرستان بیضا به استان های ،هرمزگان،کرمان
حسینی اضافه می کند این نشاء ها علاوه بر تامین نیاز کشاورزان شهرستان به دیگر مناطق استان فارس و استان های همجوار از جمله ،بوشهر، هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان نیز ارسال می شود.

*آرامش خاطر کشاورزان با استفاده از نشاءهای تولیدی با کیفیت

این کارشناس ارشد کشاورزی در حوزه فعالیت تولیدات نشای گلخانه ای به خبرنگار ما می گوید در این مجموعه تلاش کردیم با بروزترین امکانات ، تجهیزات و کنترل های در نظر گرفته شده، نشا تولیدی بتواند گواهی سلامت از نظر بیمارهای قارچی،ویروسی و باکتری بگیرد تا کشاورزان و باغداران با خیال راحت از نشاءهای دریافتی استفاده کنند و همچنین تمام تلاش خود را برای مدیریت و کنترل کیفیت محصول داشته باشد.

*کاهش زمان تولید با کاشت نشا تولیدی

حسینی اولین تولید کننده نشاء با گواهی سلامت محصول در شهرستان بیضا از استان فارس تصریح می کند : محصولاتی که به وسیله نشاء تولید می شوند نسبت به سبزیجاتی که در مزرعه با بذر تولید می شوند فصل رشد کوتاه تری دارند و به همین منظور کشاورزان و باغداران با هدف تولید محصول زودرس، کاهش زمان تولید و تولید دو یا چند مرتبه محصول در طول یک فصل رشد، از نشاء استفاده می کنند.

وی تاکید می کند با استفاده از نشاء می توان کوددهی و آبیاری را با راندمان بالاتری در اوایل دوره رشد اعمال نمود.

***

شهرستان بیضا، در شمال غربی استان فارس در منطقه سردسیر از شمال به بخش کامفیروز در مرودشت، از مشرق به شهرستان مرودشت، از جنوب به کلانشهر شیراز و از مغرب به بخش مرکزی شهرستان سپیدان محدود است. فاصله شهرستان شیراز تا شهرستان بیضا بیش از ۶۲ کیلومتر می باشد.

 

گزارش: خدیجه غضنفری