اهمیت جایگاه موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر در تحولات بخش كشاورزی

پایگاه خبری Da1news: محمد ابراهیم نیا، رئیس امور آب، کشاورزی و منابع طبیعی سازمان برنامه و بودجه کشور در بازدید از موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر بر اهمیت جایگاه موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر در تحولات بخش كشاورزی تاکید کرد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی بع نقل از روابط عمومی تات به نقل از موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، ابراهیم نیا در این نشست با اشاره به اهمیت جایگاه موسسه در تحولات بخش کشاورزی کشور، خود را سفیر انتقال بازخورد تلاش های محققین ساعی عرصه تولید به مسئولین سازمان برنامه و بودجه کشور خواند.
رئیس امور آب، کشاورزی و منابع طبیعی سازمان برنامه بودجه نقش موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر را در تغذیه سالم ، امنیت غذایی کشور ، اصلاح ژنتیکی ارقام زراعی ، ذخایر و منابع ژنتیکی گیاهان زراعی مهم ارزیابی کرد.
آشنایی با بخش تحقیقات ژنتیک وبانک ژن گیاهی ملی ایران، مزارع تحقیقاتی ذرت و گیاهان روغنی موسسه و دستاوردهای مهم تحقیقاتی از دیگر برنامه های رئیس امور آب و کشاورزی و منابع طبیعی سازمان برنامه و بودجه کشور در این بازدید بود.

محمد زمانیان، رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر نیز در این بازدید از اجرای ۴۱۶ پروژه تحقیقاتی به نژادی در زمینه گندم نان و دوروم ، جو ، دانه های روغنی زمستانه و بهاره ، ذرت و گیاهان علوفه ای ، سبزی های زراعی و حبوبات آبی خبر داد.
رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، تعداد ارقام اصلاح و معرفی شده به کشاورزان در طی سنوات گذشته تا کنون را ۶۰۰ رقم اعلام نمود که ۳۰۰ رقم آن بعد از انقلاب اسلامی معرفی شده است.

وی خاطر نشان کرد: تمام ارقام معرفی شده در راستای ارتقای بهره وری مصرف آب ، کاهش مصرف سموم ، و ارتقای کیفیت و ارزش غذایی بوده است.

زمانیان با بیان دستاوردهای مهم بخش تحقیقاتی موسسه بر اهمیت آن ها در بخش کشاورزی کشور تاکید و در خصوص مسائل و چالش های پیش روی موسسه نکاتی را بیان کرد.