زمانيان: صرفه‌جویی ارزی سالانه 570 میلیون دلاری با تولید بذور اصلاح شده

پایگاه خبری DA1news: رئيس مؤسسه اصلاح نهال و بذر از صرفه جویی 570 میلیون دلاری در سال با تولید طبقات مختلف بذور در چهار گروه غلات، دانه‌های روغنی، ذرت و گیاهان علوفه‌ای و سبزی‌های زراعی و حبوبات آبی در این موسسه خبر داد.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان تات؛ محمد زمانيان، گفت: با محاسبه بذور همه محصولات زراعي برآورد شده است که حدود يک ميليارد دلار مي‌توان از طريق توليد بذر طبقات مختلف گياهان زراعي در کشور، صرفه‌جويي ارزي شود.
وی با اعلام اینکه خودکفایی ۹۸ درصدی در تولید هسته های اولیه گندم در کشور اتفاق افتاده است، گفت: براساس آمار موسسه ثبت و کنترل گواهي بذر که در سال 1402 منتشر شده است، در بذر غلات آبي شامل گندم، جو و تريتيکاله در طبقات پرورشي يک، دو و سه، 1409 تن، هسته‌هاي اوليه توليد شده است که با توجه به تعرفه‌هايی که دولت هر سال اعلام مي‌کند، حدود 231 ميليارد ريال است.
وی افزود: در زمينه دانه‌هاي روغني (سويا، کلزا، و….) در طبقه هسته‌هاي اوليه سوپر اليت، اليت و والدين، حدود 41 تن بذر هسته اوليه توليد شده که ارزش ريالي آن (بازهم با توجه به تعرفه دولتي) 24 ميليارد ريال است.
رئيس مؤسسه اصلاح نهال و بذر در مورد ذرت و گياهان علوفه‌اي در طبقه پيش پايه و سوپر اليت، گفت: حدود 11 تن هسته اوليه توليد شده که حدود 19 ميليارد ريال، ارزش ريالي آن بوده است.
زمانیان افزود: در مورد سبزي‌هاي زراعي و حبوبات آبي، در طبقات پرورشي يک، دو، سه و سوپر اليت، حدود 17 تن هسته اوليه بذر توليد شده که 11.2 ميليارد ريال، ارزش ريالي آن بوده است. به طور کلي مجموع چهار گروه نام برده شده، در طبقات مختلف بذري در سال گذشته 1477 تن بذر هسته‌هاي اوليه در موسسه و مراکز زير مجموعه توليد شده است.
وی خاطر نشان کرد: در سال 1402 ميزان، توليد بذر مادري و گواهي شده «رسمي» گندم و جو آبي، 314 هزارو 372 تن مجموع بذر توليد شده در اين طبقات بوده که ارزش ريالي آن 46 هزار و 793 ميليارد ريال بوده است.
زمانیان با اشاره به اینکه بذر هيبريد ذرت 6هزار و 741 تن، به ارزش 5هزار و818 ميليارد ريال تولید شده است، افزود: صورت رسمي 358 تن بذر مادري سورگوم و ارزن توليد شده که ارزش آن 154 ميليارد ريال بوده است.
رئيس مؤسسه اصلاح نهال و بذر، گفت: به طور کلي موسسه اصلاح بذر با توليد بذر طبقات غلات، دانه‌های روغنی، ذرت و گیاهان علوفه‌ای و سبزی‌های زراعی و حبوبات آبی ، توانسته، سالانه نزديک به 570 ميليون دلار صرفه‌جويي ارزي انجام دهد. از اين مبلغ حدود 88 درصد آن مربوط به صرفه جويي در بخش غلات، حدود 6 درصد دانه‌هاي روغني، حدود 5 درصد ذرت و کمتر از يک درصد سبزي و صيفي است.

زمانیان خودکفايي در توليد بذر ارقام زراعي، در دولت سيزدهم، را جزو اولويت‌هاي مهم بخش کشاورزي دانست و گفت: موسسه نيز با تمام امکانات در اين راستا تلاش کرده است و خوشبختانه اگر امروز در زمينه توليد بذر محصولات اساسي آرامشي حاکم شده، مرهون همين تلاش‌هاست.