ردیابی و پایش کانون های ملخ در خراسان شمالی

پایگاه خبری DA1news: مدیر حفظ نباتات خراسان شمالی از شناسایی ۱۲ کانون ملخ مراکشی در استان خبر داد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، محمد رضایی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ردیابی و پایش کانون های ملخ، مشاهده این آفت و مبارزه شیمیایی با آن در استان آغاز شده است و پیش بینی می کنیم امسال در سطح ۱۰ هزار هکتار با فعالیت ملخ مبارزه شود.

محمد رضایی اظهار کرد: ۱۲ کانون ملخ مراکشی و بومی در عرصه های منابع طبیعی این استان شناسایی شد ه است و این کانون ها شامل روستای “زرد و کاستان” در شهرستان سملقان، “خرم‌ده و محمدآباد” در شهرستان مانه، “کلاته ابریشم و بش دره” در راز و جرگلان، اطراف جاده شهرستان بام و صفی آباد و روستای قراجه این شهرستان، روستاهای “چهل دختران و پلنگ دره” اسفراین، محدوده راه آهن در جاجرم، روستاهای “حصار حسینی و کسبه بایر” در بجنورد، روستای “حسین آباد” در شیروان و اطراف باغات انگور فاروج مشاهده شده است.

رضایی افزود:‌ ردیابی و پایش کانون های ملخ، مشاهده این آفت و مبارزه شیمیایی با آن در استان آغاز شده است و پیش بینی می کنیم امسال در سطح ۱۰ هزار هکتار با فعالیت ملخ مبارزه شود.

ملخ هایی که در ارتفاعات و عرصه های منابع طبیعی در این استان مشاهده شده اند از نوع مراکشی و بومی محسوب می شوند که سالانه چندین روستا را درگیر می کنند و در سال های اخیر به دلیل خشکسالی و فقر مراتع احتمال ریزش بیشتر ملخ در استان وجود دارد که باید مبارزه در مراتع را جدی گرفت.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه بارندگی های مناسب سال زراعی جاری محرکی برای باز شدن کپسول تخم این آفت شده است گفت: تعلل در مبارزه با ملخ های مراتع، می تواند خسارات این آفت را متوجه عرصه های زراعی و باغی کند.

سال ۱۴۰۲ در سطح سه هزار و ۶۰۰ هکتار و در سال ما قبل آن در سطح ۹ هزار هکتار استان با آفت ملخ مبارزه شده بود.

وی از تمامی افرادی که در عرصه های منابع طبیعی حضور دارند از جمله کشاورزان، چوپانان و طبیعت گردان خواست در صورت مشاهده کانون ملخ با کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی تماس حاصل و کارشناسان را در جریان گذارند.

رضایی خاطرنشان کرد: سر و کله ملخ ها تا هفته اخیر در این استان مشاهده خواهد شد که مبارزه باید در این مرحله که ملخ ها بال و قدرت پرواز ندارند انجام شود چرا که پس از پرواز سطح وسیعی را آلوده خواهند کرد و همچنین مبارزه در اراضی کشاورزی سخت تر خواهد شد.

مبارزه باید در عرصه های منابع طبیعی انجام شود چرا که اینک پوشش گیاهی مناسبی وجود دارد اما بعد از گرم شدن هوا و خشک شدن گیاهان ملخ ها به اراضی زراعی و باغات هجوم خواهند آورد.

منبع: ایرنا