دیمزارهای گندم خراسان‌شمالی نیاز به مبارزه با بیماری‌های لکه برگی دارد

پایگاه خبری DA1news: مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان‌شمالی گفت: ۷۰ هزار هکتار از دیمزارهای گندم استان نیاز به مبارزه با بیماری‌های لکه برگی دارد که در این خصوص نیازمند مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) هستیم.

به گزارش اخبار روزاه کشاورزی محمد رضایی اظهار کرد: اجرای این طرح نیازمند ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار است که از ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) در استان با مشارکت بهره برداران درخواست شده تا این میزان اعتبار را برای خرید سم تهیه کنند.

وی افزود: ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) در طرح جهش دیمزارها مشارکت چشمگیری برای افزایش تولید و بالا بردن درآمد کشاورزی دارد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب باعث بروز این بیماری در مزارع گندم خواهد شد که اینک در بخش هایی از شهرستان مانه، سملقان و بجنورد مشاهده شده است.

رضایی افزود: این بیماری بعد از ایجاد در مزارع شروع به طغیان می کند و با جریان آب و هوایی منطقه به منطقه پخش می شود.

وی خاطرنشان کرد: اکنون در استان کانون های آلودگی مشاهده شده است که می طلبد در این خصوص جدی وارد کار شویم و از نظر کارشناسان بهره ببریم.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: بیماری زنگ زرد با توجه به ارقام مختلف متفاوت عمل می کند اما ارقام کوه دشت، سبلان و آذر۲ نسبت به این بیمایر حساس تر هستند که کشاورزان باید مزارع را در این خصوص رصد کنند.

آفت زنگ زرد یکی از مهمترین بیماری‌های گندم در دنیا و ایران محسوب می‌شود و در مواقعی که مزرعه دارای رطوبت بالا باشد به سرعت گسترش می‌‎یابد.

این آفت به صورت جوش یا تاول‌هایی به رنگ زرد مایل به نارنجی روی برگ‌های محصول ظاهر شده سپس تین جوش‌ها به سرعت به هم پیوسته و نوارهایی در امتداد رگبرگ‌ها در هر ۲ سطح برگ نمایان می‌کنند که به‌دنبال آن به کل محصول آسیب می‌زند.