دکتر زمانیان خبر داد: 62 رقم اصلاح شده دانه های روغنی معرفی شده است

پایگاه خبری DA1news: دکتر زمانیان گفت: 62 رقم اصلاح شده دانه های روغنی به بخش كشاورزی كشور معرفی شده است.

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات اصلاح وتهیه نهال وبذر، دکتر محمد زمانیان، رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر در گردهمایی سالیانه برنامه‌ریزی تحقیقات و تولید بذر گیاهان روغنی، ضمن بیان خیرمقدم، بر اهمیت تأمین روغن خوراکی در سبد خانوار و تولید روغن به‌عنوان یکی از چالش‌های پیچیده بخش کشاورزی کشور اشاره کرد.

رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر با تقدیر از خدمات ارزنده محققان و دانشمندان در بخش تحقیقات دانه‌های روغنی به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین بخش‌های موسسه، روند رشد فعالیت های این بخش تحقیقاتی در تولید ارقام را روندی رو به رشد ارزیابی کرد و از معرفی 62 رقم انواع دانه های روغنی توسط بخش تحقیقات دانه های روغنی که 50 رقم آزاد گرده افشان و 12 رقم دانه های روغنی هیبرید است خبر داد.

وی با بیان اینکه 16 رقم از انواع دانه های روغنی به بخش خصوصی واگذارشده است اظهار داشت: بخش تحقیقات دانه های روغنی 15 درصد از مجموعه فناوری های واگذار شده به بخش خصوصی موسسه را به خود اختصاص داده است.

دکتر زمانیان : ضمن برشمردن مسائل و چالش‌های پیش روی تولید روغن در کشور از محدودیت منابع آب به‌عنوان اولین و مهم‌ترین چالش کشت دانه‌های روغنی در کشور نام برد و افزود:

گیاهان روغنی، گیاهانی صنعتی هستند که مناسبات اقتصادی و صنعتی می‌تواند در تولید و توسعه کشت این گیاهان نقش اساسی داشته باشد .

رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، سازمان‌دهی بذر را یکی دیگر از مسائل مهم در تولید بذر دانه‌های روغنی و سایر گیاهان زراعی برشمرد و اظهار داشت: تقویت مباحث بهزراعی در دستور کار موسسه قرار دارد و برای این مهم، کمیته‌های تخصصی جهت بهره‌مندی از نظرات صاحب‌نظران و متخصصان انجام‌شده است.

دکتر زمانیان در پایان اظهار امیدواری کرد: نتایج کمیته‌های تخصصی در این گردهمایی بتواند گامی در راستای حل چالش‌های تولید روغن در کشور باشد.

اجرای پروژه های بهزراعی راهكاری برای حل چالش تولید روغن در كشور
این گزارش حاکیست، در افتتاحیه گردهمایی سالیانه برنامه‌ریزی تحقیقات و تولید بذر دانه‌های روغنی، دکتر حسین جعفری، معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات)، ضمن تبریک هفته دولت، بحث تولید روغن را از چالش ها و مشکلات بخش کشاورزی عنوان کرد و افزود:
تولید روغن به عنوان یک کالای استراتژیک و نقش مهم آن در سبد خانوار کشور با چالش ها و مشکلات پیچیده ازجمله مسائل فنی و حمایتی مواجه است و با همه تلاشی که در این حوزه انجام‌شده در عمل نتوانستیم بیش از 10 درصد از سهم تولید روغن را در کشور تامین کنیم.

معاون پژوهش و فناوری سازمان تات، برطرف کردن نیازهای فنی و تکنیکی و اجرای پروژه های بهزراعی از جمله تکالیف سازمان تات برای حل چالش تولید روغن در کشور مطرح کرد.

دکتر جعفری بر مغفول ماندن تحقیقات به زراعی تاکید و اصلاح ساختار تشکیلاتی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال وبذر و تشریح بخش نظام‌های زراعی با حضور موسسات تحقیقاتی و با محوریت معاونت پژوهشی سازمان تات را از جمله اقداماتی برای دستیابی به اهداف در حوزه تولید روغن خواند.

وی بر ارائه گزارش‌های تحلیلی و آسیب‌شناسی چالش های موجود، آینده‌پژوهی به منظور جهت‌دهی به فعالیت‌های تحقیقاتی براساس نیازهای بخش اجرا از راهکارهای به ثمر رسیدن اهداف توسعه کشت دانه‌های روغنی و دستیابی به خود اتکایی تولید روغن در کشور تاکید کرد.

معاون پژوهش و فناوری سازمان تات برثمربخش بودن خروجی این گردهمایی در مرتفع نمودن مسائل بخش کشاورزی در افزایش تولید دانه های روغنی ابراز امیدواری کرد.