دكتر عليزاده: با توجه به تنوع اقلیمی 52 رقم دانه روغنی معرفی شده است

پایگاه خبری DA1news: بخش تحقيقات دانه‌هاي روغني طي سه دهه فعاليت توانسته است 52 رقم اصلاح شده آفتابگردان، سويا، كلزا، كنجد، گلرنگ و بادام زميني را براي كشت در مناطق مختلف كشور اصلاح و معرفي نمايد. اين بخش هم اكنون ارقام اصلاح شده جديدي براي كشت در اقليم‌هاي مختلف ايران در دست معرفي دارد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری DA1news ، دکتر بهرام علیزاده رییس بخش تحقیقات دانه های روغنی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر با حضور در ششمین تور رسانه ای دانش بنیان سازمان تات به اهم فعالیت ها و دستاوردهای بخش تحقیقات دانه های روغنی پرداخت.
رییس بخش تحقیقات دانه های روغنی در آغاز سخنانش در باره تاریخچه این بخش گفت: بخش تحقیقات دانه های روغنی از سال 1348 فعاليت هاي خود را با هدف زراعت و توسعة كشت دانه‌‌‌هاي روغني آغاز کرده است. توسعة ارتباطات تحقيقاتي با مراكز بين‌المللي و دانشگاه‌‌‌هاي معتبر داخلي و خارجي، اعزام محققان به مؤسسات تحقيقاتي و بازديد‌‌هاي علمي، شركت در سمينار‌‌ها و سمپوزيوم هاي بين‌المللي، تربيت نيروي انساني متخصص، مبادلة اطلاعات و دريافت ژرم‌پلاسم از كشور‌‌هاي پيشرو، توانمندي‌‌‌هاي علمي و فني ارزشمندي را در اين بخش در راستاي تحقق اهداف مربوط پديد آورده است.
دکتر بهرام علیزاده گفت: هر ساله، برنامه هاي تحقيقاتي اين بخش به‌طور ميانگين در قالب 60 پروژه تحقيقاتي در ستاد مؤسسه (كرج) و 34 مركز تحقيقات كشاورزي و ايستگاه‌هاي تابع با مشاركت بيش از 40 نفر عضو هيات علمي و محقق بر روي شش گياه روغني آفتابگردان، سويا، كلزا، كنجد، گلرنگ و بادام زميني انجام مي‌شود.
وی تصریح کرد: وابستگي شديد كشور به واردات روغن و كنجاله از خارج و نيز اهميت اين فرآورده ها در تغذية انسان و دام سبب توجه ويژه به دانه‌‌‌هاي روغني و تحقيقات آنها در سال های اخير شده است.
علیزاده در قسمتی از سخنان خود گفت: اين بخش، به منظور تاثير گذاري در قطع وابستگي به خارج در تامين روغن مورد نياز كشور ضمن بكارگيري کلیة توانمندي‌‌ها اعم از نيروي انساني، امكانات و تجهيزات، شناخت دقيق فرصت ها و سرمايه هاي بومي و منطقه اي، توسعة برنامه هاي به نژادي در تهية ارقام هيبريد و آزاد گرده افشان، تعميق بررسي هاي به‌زراعي در مناطق مختلف كشور، مكان‌يابي و تعيين جايگاه هاي خاص كشت گيا‌‌هان روغني، اهداف كلان زير را با در نظر گرفتن افق‌‌‌ها و چالش‌‌هاي فرآرو، در صدر اولويت هاي تحقيقاتي خود باز تعريف کرده است:
دکتر علیزاده اظهار داشت: توجه ويژه به پتانسيل هاي داخلي و دانش بومي به ويژه در زمينة تهية مواد ژنتيكي و ژرم‌پلاسم، اصلاح و معرفي ارقام پرمحصول جديد، ايجاد ارقام متحمل به بيماري ها، توليد ارقام متحمل به تنش هاي محيطي مانند خشكي، شوري و سرما، بهره‌‌گيري از روش هاي تكميلي مانند نشانگر‌‌هاي مولكولي و پروتئيني و دابلد هاپلوئيدي، گسترش همكاري‌‌‌هاي علمي، فني و تحقيقاتي با مراكز بين‌المللي با هدف تربيت و آموزش نيروي انساني و سرانجام انتقال يافته‌‌‌هاي تحقيقاتي به جامعة كشاورزي از جمله اهدافي هستند كه اين بخش در آينده نسبت به تحقق هرچه بيشتر آنها همت می گمارد.

رییس بخش تحقیقات دانه های روغنی در خصوص وظائف بخش تحقیقات دانه های روغنی توضیح داد: بخش تحقيقات دانه‌هاي روغني به عنوان متولي اين گياهان در كشور، جنبه‌هاي مختلفي را كه در بهبود عملكرد گياهان روغني و پذيرش آن‌ها توسط كشاورزان و افزايش توليد موثرند را در نظر گرفته و فعاليت‌هايش را در آن زمينه‌ها متمركز مي‌نمايد.
دکتر علیزاده گفت: بررسي تاثير عمليات زراعي بر عملكرد واريته‌هاي زراعي دانه‌هاي روغني، تعيين بهترين شرايط كشت براي ارقام جديد، شناسايي مناطق مستعد توسعه كشت دانه‌هاي روغني و توسعه برنامه‌هاي به‌نژادي رقم‌هاي هيبريد و آزادگرده‌افشان از دیگر وظایف تحقیقاتی این بخش است.
وی افزود: اصلاح و معرفي رقم‌هاي متحمل به بيماري‌ها و تنش‌هاي خشكي، شوري، دماي بالا و سرما، تهيه و تدوين توصيه‌هاي فني براي نحوه كاشت، داشت و برداشت گياهان روغني، تهيه بذور والدين ارقام هيبريد و بذور اصلاحگر و سوپراليت ارقام آزاد گرده‌افشان و همچنین بكارگيري فنّآوري‌ها و روش‌هاي نوين جهت سرعت بخشيدن و افزايش كارايي برنامه‌هاي تحقيقاتي را می توان از مهمترنی وظایف بخش تحقیقات دانه های روغنی شمرد

دکتر علیزاده در خصوص دستاوردهاي بخش تحقيقات دانه‌هاي روغني به خبرنگاران حاضر در این تور توضیح داد و گفت:
بخش تحقيقات دانه‌هاي روغني طي سه دهه فعاليت توانسته است 52 رقم اصلاح شده آفتابگردان، سويا، كلزا، كنجد، گلرنگ و بادام زميني را براي كشت در مناطق مختلف كشور اصلاح و معرفي نمايد. اين بخش هم اكنون ارقام اصلاح شده جديدي براي كشت در اقليم‌هاي مختلف ايران در دست معرفي دارد.

وی به دستاوردهای تحقیقاتی گیاه کلزا پرداخت و گفت: اين گياه جديدترين دانه روغني در بخش تحقيقات دانه‌هاي روغني است. طي سال‌هاي اخير ارقام بهاره و پاييزه متعددي جهت كشت در اقليم‌هاي مختلف كشور معرفي شده‌اند.
علیزاده افزود: هيبريدهاي بهاره هايولا 401، هايولا 308 و رقم هاي RGS003، ساري‌گل، دلگان و ظفر جهت كشت در مناطق گرم جنوب و در اقليم سواحل خزر، ارقام پاييزه اكاپي، اپرا، ليكورد، زرگل، طلايه، زرفام، مودنا، SLM046 ، احمدي، نيما و نفيس براي كشت در مناطق سرد و معتدل كشور و نيزتوصيه هاي به زراعي كشت ارقام كلزا در مناطق مختلف كشور از جمله دستاوردهاي تحقيقاتي اين گياه مي‌باشد كه منشا تاثيرات شايان توجهي نيز شده است. به¬ علاوه لاینهای متعددد دیگری توسط تیم ملی معرفی رقم بازدید و در فرآیند معرفی قرار گرفته اند.

دکتر علیزاده همچنین در باره تحقیقات گیاه سویا اظهار داشت: حاصل فعاليت‌هاي تحقيقاتي سويا در كشور معرفي 20 رقم تجاري از گروه رشدي دو تا پنج است كه مهم‌ترين آن‌ها شامل ارقام نکادر، کاسپین، تِلار، ساري و تپور براي كشت در استان مازندران و کتول، سامان و امير براي استان گلستان، كوثر و M9 براي استان لرستان، ويليامز ،صبا و پارسا براي دشت مغان و سالند و 504 براي كشت در استان خوزستان مي‌باشند.

 

ویدئو این گزارش را در کانال آپارات DA1news.com ببنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *