گاردین گزارش داد؛ «میکروپلاستیک» موجود در آب و هوای جهانی فاجعه‌ می آفریند

پایگاه خبری DA1news: میکروپلاستیک‌ها ذرات فیزیکی هستند که از قوانین عادی پیروی نمی‌کنند. آن‌ها می‌توانند به محیط‌های صعب العبور و نادری مانند ابرها نفوذ کنند. علاوه بر این، میکروپلاستیک‌های موجود در ابرها می‌توانند بر آب و هوا و دمای جهانی تاثیر بگذارند.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی و به نقل از گاردین، میکروپلاستیک‌ها تقریبا در همه جای زمین راه خود را پیدا و در همه جا از جمله هوا، آب، خاک، غذا و حتی خون نفوذ کرده‌اند. بر اساس تحقیقات جدید، این ذرات خطرناک اکنون به ابرها نیز وارد و به تازگی در ابرهای آسمان چین یافت شده‌اند!

گروهی از دانشمندان دانشگاه Shandong در چین، آب موجود در ابرهایی که بر فراز کوه تای(Mount Tai) بودند را جمع آوری کردند. در نتیجه این عمل پژوهشی، از ۲۸ نمونه، ۲۴ نمونه حاوی ذرات میکروپلاستیکی شناخته شد. این ذرات میکروپلاستیکی شامل پلی اتیلن ترفتالات (که با نام دیگر PET شناخته می‌شود)، پلی پروپیلن، پلی اتیلن و پلی استایرن هستند. تقریبا تمام این ذرات در الیاف مصنوعی، لباس و منسوجات و همچنین بسته بندی و ماسک‌های صورت یافت می‌شوند و علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهد که این میکروپلاستیک‌ها می‌توانند بر آب و هوای جهانی تأثیر بگذارند.

بر اساس مقاله‌ای که در ژورنال Environmental Science and Technology Letters منتشر شده است، پژوهشگران اظهار کردند که با انجام این مطالعه آن‌ها شواهد قابل‌توجهی از میکروپلاستیک‌ها را در ابرها مشاهده کرده‌اند.

با توجه به میکروپلاستیک‌های موجود در ابرهای آسمان قله‌های کوه فوجی(Mount Fuji ) و کوه اویاما(Mount Oyama)، مشخص شد که این ذرات ممکن است از پلاستیک‌های اقیانوس سرچشمه گرفته و از طریق توده‌های هوا منتقل شده باشند. همچنین مشخص شد که غلظت میکروپلاستیک‌ها در ابرهای آسمان کوه تای ۷۰ برابر بیشتر از میزان غلظت میکروپلاستیک‌ها در دیگر نقاط آسمان ژاپن هستند.

Fay Couceiro، استاد آلودگی محیط زیست در دانشگاه Portsmouth، می‌گوید: اغلب ما آلودگی‌ها را به شکل مایع می‌شناسیم که به سادگی به رودخانه‌ها و دریاها نفوذ می‌کنند. در حالی که میکروپلاستیک‌ها به دلیل اینکه ذرات فیزیکی هستند از قوانین عادی پیروی نمی‌کنند و می‌توانند به محیط‌های بسیار صعب العبوری و نادری مانند ابرها نیز نفوذ کنند.

ذرات میکروپلاستیک چگونه به ابرها می‌رسند؟

گذشته از تاثیر انسانی در انتشار این نوع از آلودگی، این ذرات ممکن است از طریق هوا نیز منتقل شوند. بر اساس مشاهدات، نمونه‌های از ابرهای کم ارتفاع و متراکم‌تر دارای مقادیر بیشتری از میکروپلاستیک‌ها بودند.

پلاستیک‌های کهنه یا به عبارتی پلاستیک‌هایی که قبلا تحت تاثیر اشعه ماوراء بنفش قرار گرفته‌ بودند، از نظر سایز کوچک‌تر و سطوح خشن‌تری داشتند. این پلاستیک‌ها همچنین حاوی سرب، جیوه و اکسیژن بیشتری در مقایسه با پلاستیک‌های نو و دست نخورده بودند. دانشمندان دریافتند که این ذرات خطرناک می‌توانند بر چگونگی تشکیل ابرها نیز تأثیر بگذارند.

آن‌ها همچنین معتقدند که تشکیل ابر نه تنها بر الگوهای آب و هوای محلی، بلکه برای دمای جهانی نیز تاثیر زیادی دارد.

ابرها به طرق مختلف بر اقلیم تاثیر می‌گذارند؛ بارش برف و باران توسط ابرها بر پوشش گیاهی جهانی تاثیر می‌گذارد. علاوه بر این، ابرها می‌توانند مانع تابش نور خورشید شوند، سطح سیاره را خنک و بر روی زمین سایه ایجاد کنند. همچنین، ایجاد گرما و رطوبت نیز توسط ابرها صورت می‌گیرد.

در نتیجه انجام این پژوهش، دانشمندان بیان می‌کنند که برای شناخت تأثیر میکروپلاستیک‌ها بر آب و هوا به تحقیقات بیشتری نیاز است و به طور کلی ما به یک واکنش جهانی نسبت به این موضوع نیازمندیم، چرا که هوا هیچ گاه به مرزها مقید نبوده و نخواهد بود.