خشکسالی دسترسی حیوانات حیات وحش به غذا و آب را محدود کرده است

پایگاه خبریDA1news: نماینده خراسان رضوی در شورای عالي استان‌ها؛ با بیان اینکه خشکسالی دسترسی حیوانات حیات وحش به غذا و آب را محدود کرده است، گفت: خوشبختانه علاقه مندان به محیط زیست و ماموران حفظت از محیط زیست در توان خود آب و علوفه خشک برای حیوانات وحشی توزیع می‌کنند اما به مقدار کافی نیست.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، علی شکفته، در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها، با اشاره به خشکسالی اخیر و کمبود بارش برف و باران در پاییز و زمستان سال جاری گفت: متاسفانه کاهش شدید بارش در دو فصل پر باران کشور ما را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

وی افزود: این مسئله در سراسر کشور دیده می‌شود اما استان‌های که در منطقه گرم و خشک قرار گرفته‌اند بیشتر از این مسئله آسیب دیده‌اند و در فصل پاییز و زمستان حتی یک بار باران را هم تجربه نکرده‌اند.

شکفته تصریح کرد: متاسفانه خراسان رضوی هم به پیروی از وضعیت آب و هوای کل کشور سال آبی سختی را گذرانده است. حتی در روستاهای کوهستانی و سخت گذر که سال‌های گذشته راه‌ها با شروع زمستان به دلیل بارش حجم سنگین برف بسته می‌شدند در زمستان امسال حتی برف هم نباریده است.

نماینده خراسان رضوی در شورای عالی استان‌ها ادامه داد: کاهش بارش سبب کاهش منابع آب سطحی و زیر زمینی شده است و سدها خالی شده‌اند. این مسئله در بلند مدت مشکلات زیادی را برای تامین آب مورد نیاز در بخش‌های مختلف ایجاد می‌کند.

وی اضافه کرد: مهمتر از همه خسارت و ضربه‌ای است که به محیط زیست و حیات وحش وارد شده است و کمتر کسی به این نکته مهم توجه می‌کند.
شکفته اظهار کرد: خشک شدن منابع آب مورد استفاده حیات وحش و از بین رفتن پوشش گیاهی سبب شده است که حیوانات حیات وحش در تامین مواد غذایی و دسترسی به آب با مشکل مواجه شوند و بسیاری از آن‌ها که در خطر انقراض هم هستند تلف می‌شوند.

عضو شورای شهر قوچان تصریح بیان داشت: این درحالی است که اکنون در فصل پربارش قرار داریم و خدا می‌داند وضعیت بیابان‌ها و محیط زیست در تابستان که فصل خشکی است چگونه خواهد بود. بنابراین برنامه‌ریزی از اکنون برای تابستان مهم است و می‌توان با توسعه آبشخورها و محل‌های تامین علوفه با این مشکلات مقابله کرد.

نماینده خراسان رضوی در شورای عالی استان‌ها افزود: خوشبختانه علاقه مندان به حیات وحش و کارکنان حفاظت از محیط زیست با جان دل برای حل این مشکل کمک می‌کنند و تا توزیع علوفه خشک و انتقال آب با تانکر بخشی از نیاز حیوانات وحشی را تامین می‌کنند اما طبیعتا توان پاسخگویی به نیاز تمام حیوانات را ندارند.

وی ابراز امیدواری کرد سازمان حفاظت از محیط زیست با تشکیل یک پویش ملی از دوستداران محیط زیست بخواهد در توان خود برای تامین نیاز آب و غذایی حیوانات حیات وحش بکشوند و با تخصیص بودجه بیشتر و بسیج گسترده برای حفظ تنوع زیستی در حیات وحش ایران اقدام کنند