خبری مثبت برای صادرکنندگان سیب‌زمینی اردبیل؛  کارت بازرگانی چهار ماه تمدید شد

پایگاه خبری DA1news: نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که کارت بازرگانی صادرکنندگان سیب‌زمینی استان اردبیل که به علت تعهد ارزی آنها مسدود شده بود، برای مدت چهار ماه تمدید شده است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، صدیف بدری گفت: بر اساس تمدید اعلام شده که توسط وزارت، امور اقتصادی و دارایی، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت و با مجوز بانک مرکزی انجام شده، صادر کنندگان عمده محصولات کشاورزی و به خصوص سیب زمینی استان اردبیل اجازه دارند تا چهار ماه آینده کالای خود را صادر کنند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: با تمدید کارت بازرگانی صادرکنندگان محصولات کشاورزی، دغدغه کشاورزان سیب‌زمینی کار استان اردبیل رفع شد و لازم است که صادر کنندگان استان نیز، تنها محصول سیب زمینی اردبیل را صادر کنند.

وی با اشاره به دپو شدن بیش از ۴۵۰ هزار تن محصول سیب زمینی آماده صادرات در انبارهای استان اردبیل اظهار کرد: تمدید کارت بازرگانی صادر کنندگان محصولات کشاورزی، اثر روانی مثبتی بر بازار این محصول و تعادل بخشی به قیمت آن خواهد گذاشت.

دبیر کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس شورای اسلامی با اشاره به حل نشدن مساله پیمان سپاری ارزی صادر کنندگان گفت: با جدیت پیگیر هستیم تا مشکل پیمان سپاری ارزی محصولات کشاورزی نیز به‌عنوان یکی دیگر از دغدغه‌های مهم در صادرات محصول سیب‌زمینی کشاورزان برطرف شود.

وی پیمان سپاری ارزی صادر کنندگان را مهمترین مشکل کنونی صادرات کشور عنوان کرد و ادامه داد: بدون حل این مساله، مشکل صادرات همچنان حل نشده باقی خواهد ماند.

بدری همچنین اضافه کرد: سال گذشته هم همین مشکل وجود داشت ولی مثل امسال از طریق اخذ تعهد از صادرکنندگان، مساله به شکل موقت حل شد.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: کشاورزان سیب زمینی‌کار برای تولید هر کیلوگرم محصول خود بیش از ۱۰۰ هزار ریال هزینه می‌کنند در حالی که به علت نبود بازار و توقف صادرات، هم‌اینک محصول خود را به نصف قیمت تمام شده فروخته و متحمل ضرر و زیان شده‌اند.

به گفته نوبخت اژدری ، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از حدود ۷۹۰ هزار تن محصول سیب زمینی تولید شده در این استان، تاکنون فقط ۲۳ هزار تن به خارج از کشور صادر شده است.

کشورهای حوزه قفقاز از جمله جمهوری آذربایجان و نیز کشورهای عراق، ترکمنستان، ازبکستان، پاکستان و بلاروس از مقاصد عمده صادرات سیب زمینی اردبیل به شمار می‌رود و بنا به اعلام مسئولان جهاد کشاورزی، هم‌اینک بیش از ۳۰۰ هزار تن محصول در انبارها دپو شده است.

میزان مصرف سیب زمینی در داخل استان اردبیل حدود ۲۰۰ هزار تن شامل مصرف مردم و تامین نیاز واحدهای صنعتی مرتبط اعلام شده و به علت نبود کارخانه‌‎های فرآوری و تولید محصولات جانبی سیب زمینی به تعداد کافی در استان، محصول سیب زمینی به صورت خام از منطقه خارج شده و نقش کمتری در اقتصاد استان دارد.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، امسال محصول سیب‌زمینی در ۱۹ هزار و ۲۳۳ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان‌های اردبیل، نیر، نمین و سرعین کشت شده بود که محصول برداشت شده هم‌اکنون در ۱۱ سردخانه مجهز و فنی و بیشتر در انبارهای غیرفنی و شخصی تولیدکنندگان ذخیره‌سازی شده است.

به گزارش ایرنا، استان اردبیل امسال با تولید بالغ بر ۷۹۰ هزار تن محصول سیب زمینی، رتبه دوم تولید این محصول را در سطح کشور به خود اختصاص داده است ، متوسط تولید سیب زمینی در هر هکتار از اراضی کشاورزی استان ۴۰ تن در هکتار اعلام شده ولی رکورد تولید ۷۰ تن در هکتار نیز ثبت شده است.

۹۶ درصد ارقام کشت شده سیب زمینی در مزارع استان اردبیل از نوع آگریا و چهار درصد دیگر نیز از ارقام دیگر شامل جلی، بانبا، اسپریت و فونتانا بوده است.

۱۰۰ درصد مزارع سیب زمینی استان اردبیل به صورت مکانیزه کشت می‌شود و شیوه آبیاری مزارع استان نیز در چند سال اخیر مدرن شده و اغلب به صورت آبیاری با نوار تیپ انجام می‌شود.

همه ساله حدود بیش از ۵۵۰ هزار تن از محصول سب زمینی استان اردبیل به بازارهای مصرف داخلی در سایر استان‌ها و نیز به کشورهای همسایه از جمله عراق، جمهوری آذربایجان، گرجستان و روسیه صادر می‌شود.

نبود مشوق‌های صادرات، الزام صادرکنندگان برای انتقال ارز حاصل از صادرات به داخل و فروش آن به شبکه بانکی دولت با نرخ مصوب و پایین و نیز سخت بودن امکان انتقال منابع ارزی حاصل از صادرات از جمله علل کم بودن صادرات سیب زمینی اردبیل در سال جاری بوده است.

منبع: ایرنا