موسسه جهاد نصر و افتتاح ۵۴۰۰ هکتار پروژه کشاورزی در پنج استان مرزی

پایگاه خبری DA1news: رضا عظیمی در خصوص فعالیت های موسسه جهاد نصر و افتتاح پنج‌هزار و ۴۰۰ هکتار پروژه کشاورزی با اعتباری بیش از سه‌هزار میلیارد ریال در پنج استان مرزی کشور خبر داد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، «رضا عظیمی» مدیرعامل موسسه جهاد نصر وزارت جهاد کشاورزی به مناسبت هفته دولت با تشریح اهم فعالیت‌ها و دستاوردهای تولیدی و زیربنایی این موسسه در نمایشگاه «روایت خدمت، وعده وفا» که در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران در حال برگزاری است، افزود: عمده این پروژه ها مربوط به استان های آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه و خراسان جنوبی است که می‌تواند برای ۱۹ هزار نفر اشتغال‌زایی ایجاد کند.

وی اظهار داشت: موسسه‌ جهاد نصر یکی از موسسات بزرگ فنی و اجرایی دولت در جهاد کشاورزی و برگرفته از هشت سال دفاع مقدس است و ادوات جنگی توسط این موسسه طراحی می‌شد.

مدیرعامل موسسه جهادنصر اضافه‌کرد: پس از جنگ نیز این موسسه مجهز به ماشین‌آلات سنگین و نیمه سنگین عمرانی شد و در قالب شرکت های جهاد نصر استان‌ ها مشغول به فعالیت شد که در سال ۱۳۹۵ جهاد نصر به عنوان یک هلدینگ پیمانکاری بزرگترین مگاپروژه‌های بخش کشاورزی از جمله پروژه ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان و ایلام، پروژه شبکه‌های آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور در سطح ۲۷۷ هزار هکتار و پروژه مقابله با ریزگردهای استان خوزستان را اجرا کرد.

به گفته وی، اغلب پروژه‌های بزرگ کشاورزی کشور با حمایت رهبر معظم انقلاب و از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی انجام شده است.

عظیمی درباره اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان و ایلام، گفت: از این پروژه ۵۰۰ هزار هکتار مربوط به استان خوزستان و ۵۰ هزار هکتار مربوط به استان ایلام است که فاز نخست پروژه به صورت ۱۰۰ درصدی در وسعت ۲۹۷ هزار هکتار اجرا و انقلابی را در استان خوزستان ایجاد کرده است که امسال خوزستان رکورد تولید گندم را به نام خود ثبت کرد.

وی افزود: در استان خوزستان سه یا چهار سیلوی گندم وجود داشت، اما با اجرای این طرح و افزایش چشمگیر تولید این محصول استراتژیک، در حال حاضر ۱۰ سیلوی گندم در منطقه ایجاد شده است.

به گفته مدیرعامل موسسه جهادنصر، متوسط عملکرد گندم کشاورزان از حدود یک تن در هکتار به پنج تن در هکتار رسیده است که این افزایش پنج برابری است.

وی، دو عامل مهم را در کاهش تولید این استان اثرگذار دانست و اظهار داشت: اکثر اراضی استان خوزستان دچار شوری بوده است که باعث کاهش شدید عملکرد می‌شود و از سوی دیگر این استان با وجود پرآب بودن به دلیل عدم وجود شبکه‌ های آبیاری (اصلی و فرعی)، آب به سهولت به مزارع انتقال نمی‌ یافت، اما با اجرای این طرح توانستیم با اجرای شبکه های فرعی آب را به اراضی برسانیم.

عظیمی ادامه‌داد: با اجرای شبکه زهکشی و آب شویی نیز مشکل شوری خاک رفع شد، حدود ۸۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی داریم که قابلیت اجرای این طرح را دارد و امیدواریم در آینده بتواند در اولویت ها قرار بگیرد.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر با اشاره به اجرای پروژه آبیاری زهکشی غرب و شمال غرب کشور، گفت: این پروژه در ۱۰ استان کشور اجرایی شده است که یکی از اهداف آن در استان های مرزی کاهش مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم است؛ بنابراین اگر بتوانیم اراضی را احیا کنیم به‌طور قطع توسعه اقتصادی را در استان های مرزی خواهیم داشت.

وی تصریح‌کرد: برای اینکه این پروژه بتواند رونق اقتصادی در منطقه ایجاد کند، اراضی رها شده را به شبکه های آبیاری مجهز کردیم تا با مدیریت آب مورد بهره برداری قرار بگیرد.

عظیمی ادامه‌داد: یکی از پروژه ها، پروژه سد «خدا آفرین» است که سه تا چهار استان شمال غرب را تحت پوشش قرار می دهد و با اجرای این سد، آب این شبکه تا استان اردبیل منتقل شده و در آنجا کشاورزی را رونق داده است.

انجام ۸ میلیون مترمکعب عملیات خاکی در خوزستان برای مقابله با ریزگردها

مدیرعامل موسسه جهاد نصر یکی دیگر از اقدامات این موسسه را مبارزه با ریزگردها دانست و گفت: در سال ۱۳۹۷ با وقوع پدیده ریزگرد مشکلات زیادی در استان خوزستان ایجاد شده بود که موسسه جهاد نصر وارد عمل شد و این پروژه را اجرا کرد.

وی افزود: پروژه مقابله با ریزگردها در مدت ۹ ماه و در هشت میلیون مترمکعب عملیات خاکی انجام شد که بیش از ۶۰ درصد آن زیر تراز آب بوده است.

عظیمی اظهار داشت: فعالیت موسسه جهاد نصر فقط محدود به پروژه‌های کشاورزی نمی شود، بلکه به همه بخش‌های نفت، گاز، عمران، صنایع وارد شده است و فعالیت دارد.

وی با بیان اینکه این موسسه در تلاش برای ساخت مسکن کارکنان وزارت جهاد کشاورزی است، گفت: با ایجاد شهرکی بزرگ در اطراف تهران دیگر کارمندان وزارت جهاد کشاورزی بدون خانه نخواهند بود، همچنین با پنج کشور منطقه نیز تفاهم‌نامه‌ هایی مبادله شده و در آستانه انعقاد قرارداد برای ایجاد شهرک‌های مسکونی و مجتمع‌های تفریحی هستیم.