جعفری تاکید کرد: هم‌افزایی موسسه‌های تحقیقاتی راهكاری برای رفع چالش‌های كلان بخش كشاورزی

پایگاه خبری DA1news: معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بر هم‌افزایی و اجرای پروژه‌های مشترك موسسه‌های تحقیقاتی تاکید کرد و آن را راهكاری برای رفع چالش‌های كلان بخش كشاورزی دانست.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان تات، حسین جعفری معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر ضمن اشاره به جایگاه ویژه این موسسه در بخش کشاورزی از پژوهشگران و کارشناسان برتر موسسه تجلیل و تقدیر کرد.

وی بر اجرای طرح‌های مشترک بین مؤسسه‌های تحقیقاتی حوزه کشاورزی تأکید کرد و اذعان داشت: رفع چالش‌ها کلان بخش کشاورزی از طریق هم‌افزایی مؤسسات و مراکز پژوهشی با اجرای طرح‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی مشترک میسر خواهد شد.

معاون پژوهش و فناوری سازمان تات از برنامه‌ریزی این سازمان برای رشد 50 درصدی اجرای پروژه‌های مشترک بین موسسات و مراکز تحقیقاتی کشاورزی در سال آتی خبر داد.

جعفری به بیان اهداف برگزاری گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری پرداخت و اظهار داشت: نقطه اتکای رسانه‌ها در انعکاس دستاوردها و یافته‌های پژوهشی در حوزه‌های مختلف به‌ عنوان موضوع روز جامعه و معطوف شدن اذهان سیاستگذاران و تصمیم‌گیران در نهادهای اجرایی و قانون‌گذار بر حوزه پژوهش و فناوری، بازنگری در برنامه‌ها، سیاست‌ها و بررسی عملکرد پژوهشی در هر بخش در کشور، ایجاد فضای امید، انگیزه و حفظ نیروهای انسانی متخصص و نخبه از طریق تجلیل و تقدیر فعالیت‌های تأثیرگذار و شاخص پژوهشی در حوزه‌های مختلف از اهداف برگزاری و گرامیداشت این هفته است.

اسماعیل‌زاده مقدم، معاون پژوهش، فناوری و انتقال‌یافته‌های موسسه نیز در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری در موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، انتقال فناوری به بخش خصوصی را اتفاقی مبارک برای این موسسه عنوان کرد و اظهار داشت: به‌طور متوسط سالانه بیش از 15 فناوری به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

وی افزود: استقبال و رضایت‌مندی بخش خصوصی نیز از دریافت و عملکرد این فناوری‌ها رو به افزایش است.

معاون پژوهش و فناوری موسسه گفت: با توجه به تغییرات اقلیمی در جهان و ایران، طی سال‌های گذشته سیاست‌های پژوهشی موسسه نیز مبتنی بر تغییرات آب ‌و هوا و در راستای تولید و معرفی ارقام زراعی متحمل به گرما، خشکی و شوری با عملکرد، کیفیت و بهره‌وری بالا همسو شده است.

وی از افزایش چشمگیر میزان تولید ارقام اصلاح‌ شده زراعی در سال جاری نسبت به سال گذشته و تولید و معرفی ارقام هیبرید در محصولات سبزی، صیفی و حبوبات آبی در سال 1402 خبر داد و اظهار امیدواری کرد؛ در مورد ارقام سیب‌زمینی، کلزا، سویا، گندم و جو نیز منتظر تولید ارقام هیبرید هستیم.

اسماعیل‌زاده مقدم اظهار داشت: محققان در مراکز تحقیقاتی تابعه نیز همراه با ستاد در اجرای سالانه بیش از 470 پروژه تحقیقاتی تلاش می‌کنند و تخصیص اعتبارات پژوهشی به مراکز و بخش‌های تحقیقاتی متناسب با درآمد اختصاصی موسسه نیز رشد خواهد داشت.