حال خوش پسته‌؛ تغییرات در جشن ملی پسته‌ رفسنجان

پایگاه خبری DA1news: وضعیت پسته امسال رفسنجان مثل پارسال درگیر سرمازدگی نیست و برداشت آن بیشتر خواهد بود؛ جشن ثبت ملی این محصول نیز امسال قرار است متفاوت و در پنج نقطه این شهرستان برگزار شود.

به گزارش پایگاه خبری DA1news، هفت سال از ثبت ملی پسته رفسنجان می گذرد و امسال جشن این ثبت با تغییراتی در نحوه و مکان برگزاری انجام می شود تا این مراسم با حضور تعداد افراد و شکوه بیشتری برگزار شود.

پسته جزو اصلی ترین محصولات کشاورزی استان کرمان محسوب می شود که کشت آن در مناطق شمالی استان بیشتر رونق دارد و سالانه علاوه بر تامین نیاز داخلی قسمت زیادی از آن نیز به سبب مرغوبیت به خارج از کشور صادر می شود و ارزآوری مناسبی دارد.

شهرستان رفسنجان جزو مناطق اصلی کاشت درخت پسته در استان و کشور است که محصول آن کیفیت بالایی دارد و ۸۰ هزار هکتار باغ در این شهرستان زیر کشت محصول پسته رفته است.

رقم های پسته رفسنجان جزو مرغوب ترین محصولات هستند که شهره جهانی دارند و کله قوچی، اکبری، فندقی، احمد آقایی، اوحدی و غیره از مشهورترین آنها به شمار می روند.

ششمین جشن ملی پسته رفسنجان سال گذشته با حضور معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی در شهر جوادیه فلاح بخش نوق در حالی برگزار شد که عمده محصول به دلیل خشکسالی و سرمازدگی از بین رفته بود و این جشن محدود و با استقبال کمی برگزار شد.

اما در سال جاری پیش بینی می شود ۶۵ هزار تن محصول در سال جاری از باغات رفسنجان برداشت شود که همین افزایش محصول باعث شده تا مسئولان این جشن را با انگیزه بیشتر و مفصل تر در پنج نقطه از شهرستان رفسنجان طی مدت پنج روز برگزار کنند.

آنطور که روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان به نقل از رییس این اداره در رفسنجان اعلام کرده، امسال به همین مناسبت جشن‌های مختلفی از تاریخ ۲۶ تا ۳۰ شهریور در پنج منطقه رفسنجان برگزار می‌شود.

حسن حسینی رییس اداره میراث فرهنگی شهرستان رفسنجان افزود: جشن ملی پسته در شهر های رفسنجان، جوادیه الهیه، صفاییه، کشکوییه و روستای کبوترخان در این شهرستان برگزار می‌شود.

وی اظهار داشت: اختتامیه هفتمین جشن ملی پسته نیز در خانه تاریخی حاج آقا علی رفسنجان(بزرگ ترین خانه خشتی جهان) با شکوه بزرگی برگزار می‌شود.

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان رفسنجان بیان کرد: اجرای برنامه‌های فرهنگی با رویکرد توسعه گردشگری و برگزاری نمایشگاه‌های صنایع‌دستی، فم تورهای گردشگری(تورهای آشناسازی)، جشنواره‌های غذا و شیرینی‌ مبتنی بر پسته را در جشن ملی پسته خواهیم داشت.
وی خاطرنشان کرد: بیش از یک قرن است که پسته در شهرستان رفسنجان کاشت و برداشت می‌شود و این محصول در سال ۱۳۹۵ در فهرست آثار ناملموس کشور ثبت شد.

رفسنجان در فاصله ۱۰۰ کیلومتری شمال غرب مرکز استان کرمان قرار دارد.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *