تخمین مصرف کودهای آلی در خراسان رضوی تا ۱۰۰ هزار تن

پایگاه خبری Da1news: مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان رضوی در خصوص کودهای ارگانیک اظهار داشت: این کودها را می توان معادل کودهای عالی در نظر گرفت که با محیط زیست سازگار هستند و عمدتا از ضایعات گیاهی و بقایای حیوانی تشکیل می‌شوند.
حسین عطائی سلامی ادامه داد: این کودها سرشار از محصولات جانبی طبیعی هستند و عناصر غذایی که در کودهای عالی وجود دارد بیشتر به فرم غیرعالی دیده می‌شوند که مستقیم توسط گیاه امکان جذبش وجود ندارد و لازم است این مواد توسط میکروارگانیسم‌های که در خاک وجود دارند تجزیه، آزاد و در دسترس گیاه قرار بگیرند.
وی با اشاره به دسته‌بندی کودهای حیوانی گفت: در طبقه‌بندی کودهای حیوانی می‌توان از پودر استخوان، پودر خون و فضولات حیوانی مثال زد و بارزترین کود عالی گیاهی کمپوست یا عصاره جلبلک دریایی است که برای تغذیه گیاهان و محصولات کشاورزی استفاده می‌شود.
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان رضوی عمده‌ترین مزیت‌ استفاده از کودهای عالی را افزایش راندمان خاک دانست و ادامه داد: مواد موجود در کودهای عالی باعث بهبود حرکت آب در خاک، بهبود بافت خاک، افزایش حاصلخیزی و زهکشی خاک می‌شوند و افزایش عملکرد گیاه و تامین مواد غذایی مورد نیاز گیاه از دیگر مزایای استفاده از کودهای عالی است و با توجه به سازگاری که با محیط زیست دارند آن را آلوده نمی‌کنند و اثرات تخریبی بر خاک و گیاه به ندرت دارند.
عطایی تصریح کرد: درباره آمار مصرف کودهای عالی در استان خراسان رضوی باید گفت کودهای مصرفی در بخش کشاورزی به کودهای شیمیایی، معدنی، حیوانی، کود سبز، کود عالی و زیستی تقسیم‌بندی می‌شوند، بنابراین تنها کودهای شیمیایی و معدنی در قالب کودهای شیمیایی دسته‌بندی شده‌اند و سایر موارد اشاره شده اگرچه تحت عنوان ارگانیک نامگذاری نمی‌شوند اما ماهیت شیمیایی هم ندارند بنابراین خطرات زیست محیطی هم ایجاد نمی‌کنند.
وی توضیح داد: در استان برابر سهمیه سال زراعی جاری حدود 200 هزارتن انواع کودهای ازته، فسفاته و پتاسه را در سبد کودی استان داریم آمار مصرف کودهای عالی در حدود 70 هزار تا 100 هزار تن در سال است که این کودها مصرف ویژه‌ای در باغات استان دارند که مصرف کودهای حیوانی در استان به شکل مصرف مستقیم خاکی و فرآوری شده به صورت کمپوست است.
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان رضوی به استقبال کشاورزان از کودهای ارگانیک اشاره کرد و گفت: روز به روز استفاده از کودهای ارگانیک توسط جامع بهره‌برداران بخش کشاورزی در حال افزایش است و علت آن اثرات مطلوب و مفیدی است که این کودها در خاک و محصول کشاورزی دارند و کشاورزان نسبت به این مزایا آگاه هستند.
عطایی تاکید کرد: درصد عناصر پایه‌ای در کودهای عالی پایین است و این کودها نمی‌توانند به صورت کامل جایگزین کودهای شیمیایی شوند ولی در بحث تغذیه گیاه به عنوان یک مکمل می‌توانند در کنار کودهای شیمیایی استفاده و سبب بهبود خواص کیفی محصولات تولیدی شوند و خصوصیات خاک را بهبود ببخشند که امیدواریم استفاده از این کودها روز به روز در عرصه کشاورزی با توجه به سازگار بودن آن‌ها با محیط زیست بیشتر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *