برگزاری ۳۶۰ دوره آموزشی در قالب «طرح تکام» در استان گلستان

پایگاه خبری DA1news: مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری گلستان گفت: حدود ۱۳ هزار روستایی استان با برگزاری ۳۶۰ دوره آموزشی در قالب طرح تکام (توانمندسازی و کارآفرینی مردم پایه) برای تقویت حلقه ارتباطی بین جامعه روستایی و مسوولان و آگاهی بیشتر از قوانین، آموزش توانمندسازی و تسهیل‌گری را فرا گرفتند.

به گزار اخبار روزانه کشاورزی، سیدکمال محب‌حسینی اظهار کرد: از این تعداد هفت هزار و ۲۰۰ نفر روستایی، ۹۱۸ دهیار و بقیه مدیران محلی به ویژه اعضای شورای اسلامی اسلامی روستاها بودند.

وی یادآور شد: براساس برنامه‌ریزی قرارگاه جهادی وزارت کشور، همه دهیاران، شوراها و تحصیل کردگان روستایی و حتی کسانی که در شهرها سکونت دارند و خواهان فعالیت در روستاها هستند می‌توانند در دوره‌های تسهیل‌گری شرکت کنند.

به گفته محب‌حسینی طرح تکام ۶ ماه قبل توسط قرارگاه جهادی وزارت کشور به استان‌ها ابلاغ شده بود که اجرای آن در گلستان از آذرماه آغاز شد.

وی ادامه داد: این طرح در استان گلستان به صورت آزمایشی در سه روستای «مهدی آباد، رحمت‌آباد و معصوم‌آباد» علی آبادکتول عملیاتی شد و اکنون به ۱۱۰ روستای این استان تسری یافته است.

محب‌حسینی افزود: با اجرای این طرح، روستاییان به جای مراجعه به دستگاه اجرایی و صرف هزینه و وقت زیاد، با مراجعه به تسهیل‌گر روستا، درخواست‌ خود را پیگیری خواهند کرد.

طرح تکام به عنوان سند تحول بنیادی در دولت سیزدهم و با هدف توانمندسازی مردم روستا و بهره‌مندی از ظرفیت این مناطق اجرا می‌شود.

نظام پایه‌های این طرح شامل مهاجرت معکوس، مدیریت منابع آب، آموزش و توانمندسازی دهیاران و تسهیل‌گران، قوانین و مقررات روستا و عشایر، خدمات بهداشت و درمان، کشاورزی، فرآورده‌های دامی، گردشگری، امور زنان و خانواده، تعاونی، منابع مالی، فرهنگ، انجمن و تشکل های مردمی، اجتماعی و نظام اتاق وضعیت روستا و عشایر است.