برگزاری جلسه نظارت ستادی موسسه تحقیقات خاک و آب کشور

پایگاه خبری DA1news: جلسه نظارت ستادی بر عملکرد موسسه تحقیقات خاک و آب کشور با حضور دکتر خیام نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) بهمراه معاونان و مدیران کل ستادی، رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب، معاونین و روسای بخش های تحقیقاتی موسسه برگزار شد.
به گزارش اخبار کشاورزی DA1news به نقل از روابط عمومی موسسه تحقیقات خاک و آب کشور روز سه شنبه 16 خرداد 1402در ابتدای جلسه دکتر اسدی رحمانی رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور گزارش عملکرد و برنامه دوم راهبردی تحقیقات مدیریت پایدار خاک و آب (1405-1402) را ارائه کرده و محورهایی همچون چالش های منابع خاک و آب کشور، دستاوردهای مهم (فاز اول برنامه راهبردی)، خدمات و فعالیت های شاخص مؤسسه، خلاصه برنامه های در حال اجرا و آینده موسسه را مورد بحث قرار دادند.
دکتر خیام نکویی رئیس سازمان تات در این نشست گفت: این جلسات در نوع خود ابتکاری است و امیدواریم نتایج این نشست موجب سرعت بخشیدن به دستیابی اهداف موسسه و موجب خیر و برکت برای بخش کشاورزی باشد.
هدف از برگزاری جلسات نظارتی عبارت است از:
ا- کم کردن فاصله بین مسئولین و مجموعه موسسات و مدیران و اعضای هیات علمی و کارکنان.
2- عملکرد موسسات زیرمجموعه سازمان از حالت جزیره ای به حالت یکپارچه و هماهنگ در بیاید.
3- عملکرد موسسات باید به عنوان یکی از قطعات پازل کلان در سازمان باشد که هم افزایی داشته باشیم و هم موسسات نقش خود را در پازل بدانند و هم ما بدانیم.
4- ضرورت نگاه موسسات به مجموعه سازمان به عنوان مجموعه اثر بخش و تاثیر گذار. عنوان سازمان بهره ور، پاسخگو و دانش بنیان باید در کل مجموعه جاری باشد.
5 – کم کردن فعالیت بی اثر موسسات بدون درگیر شدن با چالش های بخش اجرا.
6-نظارت بر حسن اجرای راهبردهای کلان، تخصصی و حصول اطمینان از اجرای آن.
7- اخذ تصمیمات میدانی با توجه به واقعیت
8- واقعیت های درون سازمان و موسسات به چالش کشیده شود.
ایشان در ادامه خاطر نشان کردند: موسسات زیرمجموعه سازمان سه گونه اند:
1) حاکمیاتی 2) پژوهشی تحقیقات 3) حاکمیتی – پژوهشی
موسسه خاک و آب جنس حاکمیتی_پژوهشی دارد یعنی افزون بر فعالیت های پژوهشی، اقداماتی کاملاً اجرایی هم انجام می دهد. مانند: ارزیابی تغییر کاربری اراضی، نظارت بر مطالعات خاکشناسی و ثبت و کنترل مواد کودی در ارزیابی موسسات می بایست این نقش آفرینی ها کاملاً احصا شود.
خیام نکویی افزود: رویکرد و الویتی که ما در قبال مسائل مختلف داریم فوق العاده مهم است که می تواند سازمان را به جایگاه مناسب برساند.
موسسه خاک و آب جز موسسات حاکمیتی_پژوهشی است و ارزیابی ها نشان می دهد که به مرور زمان نقش آن مهم تر، برجسته تر و تاثیر گذارتر شده است. حوزه خاک و آب دو منبع پایه ای کشور هستند و مهمترین عنصر در دستیابی به امنیت غذایی پایدار هستند . بنابراین امروز مهمترین هدف دولت و نظام دستیابی به اهداف امنیت غذایی پایدار هستند که نقش موسسه خاک و آب بسیار کلیدی و حاکمیتی و اثر بخش است به شرطی که به خوبی ایفا شود.
سازمان از داشتن ردیف های اعتباری مستقل در موسسات قویاً حمایت می کند. در راستای اهداف و سیاست کلان این حرکت رو به جلو در مدیریت منابع مالی و انسانی است. سازمان همیشه خود را در کنار موسسات می بیند.
رئیس سازمان تات بیان کرد: هیچ وقت تحول در کشور بوجود نمی آید مگر اینکه نگاه به ظرفیت ها و توانمندی ها نگاه درستی باشد. انتظار از موسسات این است که از ظرفیت ها و توانمندی هایی که دارند به مفهوم واقعی کلمه در جهت اهداف ویژه سازمان استفاده کنند. با پاسخگویی به چالش های الویت دار بخش کشاورزی موسسه می تواند به جایگاه واقعی خود برگردد. شورای راهبردی حوزه های مختلف در کشاورزی در سازمان بر این اساس تشکیل داده شد.
دکتر خیام نکویی در ادامه چند نکته را یادآور شدند:
1- مدیریت موسسه باید به سمت مدیریت مبنایی براساس خدمات الکترونیکی سوق پیدا کند یعنی خدمات اجرایی آن حضوری نباشد و قابل رصد و پایش توسط دستگاه نظارتی باشد.
2- استفاده از ظرفیت دانشجویان دکتری و ارشد و پسادکتری که پس از موعد مقرر در صورت نیاز در تشکیلات موسسه استفاده شوند. نخبگان نیز بدون محدودیت می تواند جذب کنند.
3- آینده پژوهشی رسالت مهم خاک و آب برای تضمین امینت غذایی پایداراست. یکی از مهمترین وظایف و رسالت ها بهره وری است با بهره وری درست از منابع خاک و آب می توان حجم عظیمی از غذا را تامین کرد.
4- از فرصت هایی که وزرات علوم در اختیار سازمان قرار داده ، استفاده شود و در اینصورت جهش در موسسه بوجود می آید.
5- تعدد برگزاری جلسات نخبگانی برای حل چالش های پیش رو لازم است افزایش یابد.
6- ارتقای آگاهی عموم جامعه در رابطه با آب و خاک ضروری است.
7- اقتصادی کردن نتایج و دستاوردهای موسسه خاک و آب ضروری است.
8- موسسه پیرامون تولید محصولات سالم اقدامات خوبی انجام داده است که لازم است توسعه یابد.
9- آموزش و ترویج آگاهی کشاورزان قابل شمارش و احصا باشد.
10- افزایش ارتباط رئیس موسسه با نیروها و کارکنان برای افزایش اثربخشی فعالیت ها ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *