ایران و ازبکستان به دنبال فضای ژئواکونومیک

پایگاه خبری Da1news: وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه باید فرصت‌های تجاری میان ایران و ازبکستان شناسایی شود، گفت: به‌دنبال ایجاد فضای ژئواکونومیک با ازبکستان هستیم تا زمینه‌های واقعی رشد و توسعه فراهم شود.

به گزارش اخبار کشاورزی Da1news به نقل از ایرنا از وزارت صنعت، معدن و تجارت، «عباس علی‌آبادی» در همایش تجاری ایران و ازبکستان و نخستین نشست کمیته‌های مشترک بازرگانی میان دو کشور، افزود: با برگزاری نشست‌های صمیمانه و دوستانه تجار ایرانی با همتایان ازبکستانی، باید فرصت‌های تجاری میان دو کشور را شناسایی کنیم تا زمینه‌های واقعی رشد و توسعه فراهم شود.

توسعه فرهنگی و سیاسی، نتیجه توسعه بازرگانی است

وی با تاکید بر اینکه توسعه فرهنگی و سیاسی، نتیجه توسعه بازرگانی است، گفت: درصورتی‌که توسعه بازرگانی با قدرت در دستور کارمان قرار بگیرد، به‌تبع آن توسعه فرهنگی و سیاسی میان دو کشور رقم می‌خورد.

وزیر صمت با بیان اینکه امروز زمینه‌های بسیار خوبی در سطح مقامات بالای دو کشور برای افزایش همکاری‌ها و توسعه فعالیت‌های تجاری وجود دارد، یادآور شد: ما به‌دنبال ایجاد یک فضای ژئواکونومیک با ازبکستان هستیم؛ هرچند این روابط مدت‌ها قطع شده بود اما اراده لازم برای توسعه فعالیت‌ها و تشویق، تسریع و ایجاد شرایط لازم برای بازرگانان و اهالی صنعت جهت تعمیق این روابط در مجموعه فعلی وزارت صمت وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه تحریم‌های ظالمانه باعث شد تا روابطمان با برخی از کشورها کاهش یابد، تاکید کرد: درعین حال تحریم‌ها، فرصت‌هایی را برایمان ایجاد کرد تا بتوانیم بسیاری از کالاها را خودمان تولید کنیم و امروز آن را در تعامل همسایگانمان به اشتراک بگذاریم؛ اتفاقی که مزیت اصلی کشور برای توسعه روابط اقتصادی با کشورهای هدفمان است.

نظام مالی میان دو کشور باید هرچه زودتر برقرار شود

علی‌آبادی با بیان اینکه برای توسعه رابطه میان دو کشور باید پلتفرم منسجمی شکل بگیرد که نخستین مؤلفه آن نظام مالی است، اظهار داشت: نظام مالی میان دو کشور باید هرچه زودتر برقرار شود زیرا در صورت عدم برقراری آن، امکان تبادل میان بازرگانان وجود ندارد. در این همین زمینه باید دنبال روش‌های مالی جدید باشیم، زیرا روش‌های سنتی جوابگو نیست. به‌همین دلیل باید به سمت ساختارهای مالی و مدرن برویم تا نتوانند برای آنها مشکلی ایجاد کنند.

وی با اشاره به اینکه دومین مؤلفه نظام گمرکی بوده که از اهمیت زیادی در توسعه مناسبات برخوردار است تا تسهیلات ویژه‌ای برای توسعه فعالیت بازرگانان فراهم شود، تاکید کرد: توافق بر سر مؤلفه‌های استاندارد میان دو طرف، از مؤلفه‌های مهم دیگر پلتفرم توسعه همکاری‌ها میان ایران و ازبکستان خواهد بود.

حرکت به سمت ایجاد ناوگان و رفع نواقص

وزیر صمت اضافه‌کرد: موضوع دیگر و بسیار مهم که جمله از مزیت‌های ایران بوده، این است که کشورمان از نظر سرزمینی، در موقعیت ممتاز و استراتژیک واقع شده که شرایط را برای بازرگانان کشورمان و کشورهای دیگر فراهم کند، زیرا ایران به آب‌های گرم متصل بوده و از نظر سرزمینی با کشورهای دیگر هم‌مرز هستیم و می‌توانیم شرایط را برای عبور و ترانزیت کالا فراهم کنیم. پس باید این بحث را نقطه مثبت بدانیم اما باید به سمت ایجاد ناوگان و رفع نواقص حرکت کنیم.

وی در مورد تعرفه‌های ترجیحی میان ایران و ازبکستان، توضیح داد: فهرستی از کالاهای مورد علاقه ایران و ازبکستان که مزیت رقابتی برای هر دو کشور دارند، در حال تکمیل است که همه باید به کامل شدن آن، کمک کنند.

علی‌آبادی با بیان اینکه در موضوع انرژی، ایران ظرفیت‌های بسیاری دارد و موقعیت مناسبی برای سرمایه‌گذاری و همکاری‌های مشترک وجود دارد، گفت: در حوزه‌های دارو، کشاورزی، صنایع های‌تک، معدن و گردشگری فرصت‌های بسیاری برای همکاری طرفین فراهم است.

امکان افزایش مناسبات تا سقف یک میلیارد دلار

در ادامه، «لذیذ قدرت‌اف» وزیر سرمایه‌گذاری، صنعت و تجارت ازبکستان با بیان اینکه روابط گسترده دولت‌ها، انگیزه خوبی برای همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین دو کشور است، برگزاری این‌چنین همایش‌هایی را در راستای اهداف اقتصادی مؤثر دانست.

وی با اشاره به افزایش سه برابری سطح مناسبات ایران و ازبکستان در طول سه سال گذشته، یادآور شد: امکان افزایش مناسبات تا سقف یک میلیارد دلار وجود دارد و در این میان، انعقاد موافقت‌نامه تجارت ترجیحی که در دستور کار دولت‌ها قرار دارد، بسیار اثرگذار خواهد بود.

کاهش بروکراسی و اصلاحات اداری

وزیر سرمایه‌گذاری، صنعت و تجارت ازبکستان از اصلاح ساختار اقتصادی، تکمیل نظام مالیات‌بندی و لغو بخش قابل‌توجهی از مجوزهای دست‌وپا گیر در ازبکستان سخن گفت و کاهش بروکراسی و اصلاحات اداری این کشور را مورد توجه قرار داد.

وی اضافه‌کرد: تعداد وزارتخانه‌های این کشور کاهش یافته و این تغییرات امکان خدمت‌رسانی آسان‌تر به بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران خارجی را فراهم کرده است. ضمن اینکه دولت ازبکستان اقدامات خوبی برای حمایت از فعالان بخش خصوصی انجام داده و بدین ترتیب تجار خارجی با شرایط بهتری قادر به حضور در بازار ازبکستان هستند.

قدرت‌اف، از سرمایه‌گذاران ایرانی در حوزه صنایع دارویی، کشاورزی، معدنی و غیره دعوت کرد تا از ظرفیت‌های شکل گرفته در این کشور بهره ببرند و با همکاری مشترک سطح روابط دو کشور را گسترش دهند.

افزایش سطح مبادلات تجاری ایران و ازبکستان نیازمند حل مشکلات حمل‌ونقلی است

در ادامه این نشست «غلامحسین شافعی» رئیس اتاق بازرگانی ایران، سفر رئیس‌جمهوری ازبکستان به ایران و حضور هیات عالی‌رتبه تجاری این کشور را بیانگر اراده دو طرف برای توسعه مناسبات تجاری ایران ازبکستان دانست و گفت: تدوین افق‌های جدید همکاری میان دو کشور از مهم‌ترین اهداف این اجلاس است.

وی با تأکید بر اینکه بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و فرصت‌های بالقوه می‌تواند روابط بلندمدت دو طرف را تضمین کند، دستیابی به این اهداف را نیازمند ایجاد زیرساخت‌های بانکی و مالی، حمل‌ونقل، توسعه گمرکات و ایجاد تعرفه‌های ترجیحی، موضوع استاندارد و تبادل دانش فنی دانست.

رئیس اتاق ایران با بیان اینکه هدف اولیه ما برای سال جاری افزایش ۴۰۰ میلیون دلاری تجارت فعلی به یک میلیارد دلار است، ادامه‌داد: در این مسیر برخی مشکلات وجود دارد که ازجمله مهم‌ترین آنها موضوع توسعه همکاری‌های حمل‌ونقل به‌ویژه در حوزه ریلی است. این مانع عمده تجارت دو کشور است و زیان‌های سختی به تجار دو کشور وارد کرده است. اگر با همکاری کشورهای ثالث از حمله ترکمنستان مشکل برطرف نشود این آسیب ادامه خواهد یافت.

وی با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذاری مشترک ایران و ازبکستان از محورهای مهم همکاری است و به روابط پایدار و بلندمدت اقتصادی می‌انجامد، یادآور شد: بخش خصوصی ایران از سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه‌های نفت و گاز، پتروشیمی، انرژی‌های نو، پروژه‌های آب‌رسانی، صنعت نیروگاهی، حمل‌ونقل، کشاورزی، خودروسازی و گردشگری استقبال می‌کند.

وی اضافه کرد: از صنعتگران دو کشور دعوت می‌کنم با تشکیل کمیته صنعتی و بررسی امکانات صنعتی دو کشور نسبت به سرمایه‌گذاری مشترک در پروژه‌های دارای مزیت‌های نسبی اقدام کنند.

شافعی فعالان اقتصادی دو طرف را به سرمایه‌گذاری در پروژه کریدور شمال-جنوب و پروژه ساحل مکران دعوت کرده و گفت: گردشگری در حال حاضر مغفول مانده درحالی‌که گردشگری سلامت به‌تنهایی می‌تواند به گردش مالی بالایی میان دو کشور منجر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *