دکتر مظفر روستایی عنوان کرد: استفاده از ارقام سازگار و پرمحصول دیم و بکارگیری توصیه های تحقیقاتی

پایگاه خبری DA1news: دکتر مظفر روستایی در بازدید از دیمزارهای شمال استان خوزستان براهمیت تولید استفاده از بذر ارقام جدید محصولات زراعی دیم به منظور افزایش ضریب نفوذ ارقام جدید و پایداری تولید در این استان تاكید كرد

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، سرپرست موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در 28 فروردین1402 از اراضی دیم شهرستانهای اندیکا، لالی، ایذه، باغملک و بخش سردشت دزفول در استان خوزستان به منظور ارائه راهکارهای لازم برای افزایش تولید در دیمزارهای این استان به اتفاق مهندس سهرابی مجری طرح گندم و معاون بهبود تولیدات گیاهی استان به همراه کارشناسان شهرستانهای مذکور و محققان مرکزتحقیقات دزفول بازدید کردند.

دکتر روستایی دربازدید از اراضی دیم منطقه ضمن بررسی چالش های موجود و تبادل نظر با کارشناسان و کشاورزان منطقه، استفاده از ارقام سازگار و پرمحصول دیم، و دستورالعمل های فنی موسسه، رعایت تناوبهای زراعی و الگوی های کشت را از عوامل موثر در افزایش تولید استان بیان نمود و اشاره کردند که در صورت استفاده از ارقام جدید به همراه توصیه های تحقیقاتی با توجه به ظرفیتهای موجود امکان افزایش بیشتر تولید محصولات زراعی دیم در این استان وجود دارد و این افزایش در سالهای تنش خشکی بسیار زیاد خواهد بود.

وی گفت: یکی از مهمترین نکات برای رسیدن به این اهداف تولید هسته های بذری ارقام سازگار از محصولات زراعی دیم در داخل استان و توجه به تنوع محصولات زراعی بسیار مهم و تاثیر گذار خواهد بود. در این بازدید پیشنهاد شد یک شرکت بذری در شهرستانهای ایذه ایجاد و تولید بذور پایه محصولات زراعی را انجام دهد. همچنین مقرر گردید پایگاههای نوآوری از محصولات زراعی گندم، جو، حبوبات و گیاهان علوفه و روغنی در سال زراعی آینده به منظور نمایش پتانسیل ارقام و لاینها و توصیه های تحقیقاتی در دیمزارهای استان اجرا شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *