کنترل بیولوژیک آفات در مزارع گوجه فرنگی و باغات انار استان قزوین

پایگاه خبری Da1news: مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی قزوین از آغاز اجرای طرح کنترل بیولوژیک آفات در مزارع گوجه فرنگی و باغات انار این استان خبر داد.

به گزارش اخبار کشاورزی Da1news به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین درخشان افزود: این طرح با رها سازی زنبور های تریکوگراما و براکون در سطح ۵۵۰۰ هکتار از مزارع گوجه فرنگی برعلیه آفات مهم هلیوتیس و مینوز و ۵۰ هکتار از باغات انار طارم سفلی بر علیه کرم گلوگاه انار اجرا شده است.

وی اظهار داشت : این طرح با اعتبار ۳۳ میلیارد ریالی بصورت یارانه ای اجرا شده است.

درخشان یادآور شد: اجرای کنترل آفات به روش مدیریت تلفیقی و توسعه آن در باغات و مزارع و گلخانه ها از مهمترین اهداف و اولویت ها است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: با استفاده از یک روش کنترلی هرگز نمی توانیم کنترل پایداری در آفات داشته باشیم بنابراین در کنترل تلفیقی در مرحله اول اجرای روش های پیشگیرانه و بعد روش های غیر شیمیایی و در نهایت روشهای شیمیایی با کاربرد آفت کش های کم خطر و سازگار با محیط زیست خواهد بود.

درخشان خاطر نشان کرد: با توجه به خطرات ناشی از مصرف بی رویه آفت کش ها در محصولات کشاورزی بویژه محصولاتی که مصرف تازه خوری دارند با هدف کاهش باقیمانده سموم و حفظ محیط زیست، حفظ دشمنان طبیعی آفات و حشرات مفید و همچنین جلوگیری از ایجاد مقاومت در آفات و افزایش کیفیت محصولات؛ کنترل بیولوژیک یکی از روشهای مهم و موثر می باشد.

وی با بیان اینکه کنترل بیولوژیک طی سال های اخیر مورد توجه کشاورزان قرار گرفته افزود: ۵۵ درصد هزینه اجرای کنترل با این روش به صورت یارانه ای از سوی سازمان حفظ نباتات پرداخت می شود که سهم استان قزوین ۵۵۵۰ هکتار با اعتبار ۳۳ میلیارد ریال است.

به گفته وی؛ در سال ۱۴۰۱ نیز این طرح درسطح ۵۵۰۰ هکتار در استان اجرا شد که با توجه به کارایی بالا و کاهش حداقل ۳ نوبت سمپاشی مورد توجه کشاورزان قرار گرفت.

وی از کشاورزان استان خواست: جهت ثبت نام و گرفتن زنبورها به مراکز جهاد کشاورزی مربوطه مراجعه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *