کاشت، داشت و برداشت و خواص گیاه آنغوزه

پایگاه خبری DA1news: آنغوزه یا آنقوزه گیاهی با ریشه‌هایی ضخیم و گوشتی است. این گیاه در مناطق خشک و آهکی نواحی گرم آسیا مثل بیابان‌های خشک ایران و کوه‌های افغانستان و در هند رشد می‌کند و گل‌هایی زردرنگ دارد که به صورت گل آذین چتری در انتهای ساقه‌ها قرار می‌گیرند.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی،  خواص متعددی را به آنغوزه نسبت می‌دهند. متاسفانه تحقیقات کمی درباره مزایا یا عوارض جانبی این گیاه انجام شده است؛ با این حال می‌توان گفت این گیاه دارای چندین خواص بالقوه است.سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها
صمغ آنغوزه منبع خوبی از آنتی‌اکسیدان‌هاست. آنتی‌اکسیدان‌ها از سلول‌های شما در برابر آسیب‌های احتمالی ناشی از رادیکال‌های آزاد حفاظت می‌کنند. در نتیجه این ترکیبات ممکن است از بدن در برابر التهاب مزمن، بیماری قلبی، سرطان و دیابت نوع ۲ حفاظت کنند.

مفید برای هضم غذا
یکی از رایج‌ترین موارد استفاده از صمغ آنغوزه، کمک به سوءهاضمه است. در یک مطالعه ۳۰ روزه ۴۳ بزرگسال که از سوءهاضمه متوسط ​​تا شدید رنج می‌بردند، مورد بررسی قرار گرفتند.

افرادی که روزی ۲ بار کپسول‌های ۲۵۰ میلی‌گرمی از آنغوزه را مصرف کردند، در مقایسه با گروه دارونما، بهبود قابل توجهی در نفخ، هضم و کیفیت کلی زندگی گزارش کردند.

کاهش علائم سندروم روده تحریک‌پذیر
سندروم روده تحریک‌پذیر یا IBS یک وضعیت گوارشی مزمن است که با درد یا ناراحتی شکم، نفخ و گاز، همچنین یبوست، اسهال یا هر دو مشخص می‌شود. از آن جایی که در بالا از اثرات بالقوه آنغوزه روی هضم صحبت کردیم، بنابراین این گونه تصور می‌شود که می‌تواند به کاهش علائم مرتبط با IBS کمک کند.

اثرات ضدباکتریایی، ضدقارچی و ضدمیکروبی
مطالعات نشان داده است که صمغ آنغوزه ممکن است دارای اثرات ضدباکتریایی، ضدقارچی و ضدمیکروبی باشد. همچنین امکان دارد در برابر عوامل بیماری‌زا مانند گونه‌های مختلف باکتری استرپتوکوک دارای اثرات محافظتی باشد.

کاهش فشار خون
گفته می‌شود یکی از خواص صمغ آنغوزه چه‌بسا کمک به کاهش فشار خون باشد. یعنی با شل‌کردن عروق خونی به کاهش فشار خون کمک کند. متاسفانه تحقیقات در این زمینه فقط به حیوانات محدود می‌شود.

اثرات ضدسرطانی
اگر بخواهیم به یکی دیگر از اثرات بالقوه صمغ آنغوزه اشاره کنیم می‌توانیم از اثرات ضدسرطانی آن حرف بزنیم. صمغ این گیاه شاید بتواند به توقف رشد و گسترش سلول‌های سرطانی خاص، از جمله سرطان سینه و کبد کمک کند.

سلامت مغز
یکی از فوایدی که به صمغ آنغوزه نسبت می‌دهند، حفاظت از سلامت مغز است. در چندین مطالعه حیوانی نشان داده شده است که صمغ آنغوزه ممکن است دارای اثرات محافظتی نسبت به آسیب عصبی در مغز و ازدست‌دادن حافظه باشد.

کاهش علائم آسم
باز هم مطالعات حیوانی! در این مطالعات نشان داده شده است که صمغ آنغوزه می‌تواند اثرات آرام‌بخشی روی عضلات صاف مجاری هوایی داشته باشد. این مسئله در درمان آسم اهمیت دارد.

کاهش قند خون
برای بررسی این خاصیت آنغوزه باز هم روی موش‌ها آزمایش‌هایی صورت گرفته است. در نهایت این بررسی‌ها نشان می‌دهد که عصاره صمغ آنغوزه به کاهش سطح قند خون ناشتا کمک می‌کند.

 

گزارش ویدئویی از کاشت، داشت و برداشت گیاه آنغوزه در مزرعه آنغوزه ابراهیم شاکری در ارتفاعات روستای بقچیر را ببینید:

با تشکر از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی و واحد ترویج کشاورزی‌ جهاد کشاورزی شهرستان بجستان