پاکاری عنوان کرد: تولید بیش از ۱۲ تن بهار نارنج در استان فارس

پایگاه خبری Da1news: سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گفت: امسال بالغ بر ۱۲ تن بهار نارنج در استان فارس تولید می شود و تقریبا در واحدهای سنتی و صنعتی مبادرت به خشک کردن و گرفتن عرق بهار نارنج صورت می پذیرد.

جهان، ایران را به عنوان کشوری با اقلیم های متنوع و چهار فصل می شناسند که با داشتن آب و هوای متفاوت، توانایی پرورش انواع گیاهان و درختان در آن امکان پذیر است.
و در این میان، استان فارس لا دارا بودن اقلیم های متنوع و مختلف، رتبه دوم تولیدات زراعی، رتبه اول تولیدات باغی و رتبه چهارم تولیدات دامی کشور را به خود اختصاص داده است.
اگر به شهر شیراز سفر کرده باشید در بیشتر بلوارها، خیابان ها، پارک ها، باغ ها و حیاط های آنها درخت نارنج با آن سر سبزی ، بهار نارنج و میوه نارنجی خود جلوه خاصی به این شهر گل و بلبل داده است.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی مجید رضا پاکاری سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما گفت: فارس با سطحی بالغ بر ۶۰ هزار هکتار مرکبات و تولید سالانه بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن رتبه دوم را در بین استان های مرکبات خیز کشور به خود اختصاص داده است.
سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس مرکبات این استان را شامل انواع پرتقال ،لیمو ترش،لیمو شیرین،انواع نارنگی ،نارنج ،گریپ فروت و سایر مرکبات برشمرد.

*تولید بیش از ۴۸ درصد مرکبات در فارس
پاکاری اضافه کرد :تقریبا بیش از ۴۸ درصد کل محصولات باغی استان فارس مربوط به تولید مرکبات است .
وی بیان داشت:درخت نارنج یکی از درختان ارزشمند محسوب می شود که در باغات تجارتی، پارک ها،منازل و پادگانها و اماکن تفریحی و فضای شهری و خیابانها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

*قدمت درخت نارنج در ایران بیش از ۵۰۰ سال
سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس بیان داشت:نارنج یک گونه از انواع مرکبات است که از کشور های جنوب شرق اسیا و هندوستان وارد کشور شده و قدمتی بالای ۵۰۰ سال در کشور ایران و این استان دارد.
بهار نارنج همیشه مورد استفاده مردم قرار می گیرد ،مطرح کرد:بهارنارنج به صورت خشک شده به دیگر کشورها ارسال و مورد استفاده قرار می گیرد.

* تولید۱۲ تن بهار نارنج در استان فارس
این مقام مسئول حوزه کشاورزی در فارس بیان کرد: هم اکنون بالغ بر ۱۲ تن تولید بهار نارنج در استان فارس انجام می شود و در واحدهای سنتی و صنعتی مبادرت به خشک کردن و گرفتن عرق ، شربت و مربای بهار نارنج می کنند.

*شیراز ، جهرم ،داراب ،کازرون ،فسا،فیروزآباد دارای درختان نارنج با قدمت چندین سال
پاکاری عمد شهرستان های استان فارس با باغات قدیمی بهار نارنج را شامل شهرستان شیراز ،جهرم ،داراب ،کازرون ،فسا،فیروزآباد دانست که دارای درختان نارنج با قدمت چندین سال هستند.

*هزار و ۳۵۰ هکتار سطح زیر کشت درخت نارنج در استان فارس
وی با بیان اینکه در حال حاضر بالغ بر هزار و ۳۵۰ هکتار سطح زیر کشت درخت نارنج در استان فارس است،تصریح کرد: بیش از ۴۰۰ هکتار از آن در باغات و مابقی در اماکن تفریحی ، اماکن نظامی و پادگانها ،فضاهای شهری، خیابان ،پارک ها ومحوطه ادارات است.
پاکاری با اشاره به اینکه از تمام قسمت های نارنج مورد استفاده قرار می‌گیرد،اضافه کرد:از بذر آن در نهالستان ها و خزانه کاری ها به عنوان یک پایه بسیار خوب و مقاوم در برابر سرما و برخی بیماری ها برای تولید نهال مرکبات استفاده می شود .
وی همچنین افزود: از برگ درخت نارنج برای طمع دهنده های غذا و بهار نارنج برای مصرف عرقیات، شربت و مربا استفاده می شود و از پوست میوه نارنج برای طمع دهنده و تزئین غذا و از آب آن برای چاشنی ها غذا استفاده می شود.

*استفاده از چوب درخت نارنج در منبت و خاتم کاری
سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس بیان می کند: چوب درخت نارنج با توجه به مرغوبیت آن در صنایع مختلف خصوصا نجاری، معرق کاری، منبت کاری و خاتم کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

*فصل بهار نارنج از ابتدای بهار تا پایان اردیبهشت ماه
پاکاری زمان فصل بهار نارنج را از اواخر اسفند تا پایان اردیبهشت ماه عنوان کرد و گفت: این گیاه بومی مناطق استوایی از جمله هند و چین است و در مناطق گرم و نیمه گرم به خوبی رشد می کند و در سایر کشورها از جمله اسپانیا، جنوب آمریکا ،کالیفرنیا ،برزیل، ایتالیا و نقاطی از ایران شامل استان فارس، گیلان و مازندران، هرمزگان، جنوب کرمان رویش بسیار خوبی دارد.
*استفاده از میوه بهار نارنج در طب سنتی
وی با اشاره اینکه میوه بهار نارنج در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد،اضافه کرد: نارنج برای در مان برخی بیماری استفاده می شود و در ایجاد و لطافت پوست نقش بسزائی دارد.
بهار نارنج شکوفه درخت نارنج است که در عطرسازی و ساختن اسانس، انواع نوشیدنی‌های فصلی و عرقیجات و تهیه مربا، گز، سوهان و … کاربرد بسیار دارد.

 

گفت و گو: خدیجه غضنفری