وزیر کشاورزی: شورای قیمت‌گذاری و تصمیمات آن از عناصر تاثیرگذار بر مسایل توسعه است

پایگاه خبری Da1news: وزیر جهادکشاورزی در سلسله بازدیدهای خود، روز گذشته به معاونت زراعت رفت، در این دیدار وضعیت تولید ۷۰ درصد بخش کشاورزی به ویژه محصولات راهبردی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

به گزارش اخبار وزانه کشاورزی Da1news به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی، محمدعلی نیکبخت دیروز از معاونت زراعت وزارت جهادکشاورزی بازدید کرد، وی با اشاره به تولید ۱۳۰ میلیون تن محصول کشاورزی در کشور گفت: از این میزان تولید، ۹۰ میلیون تن یعنی معادل ۷۰ درصد از کل تولید، متعلق به حوزه زراعت است.

وی بر اهمیت محصولات راهبردی تاکید کرد و افزود: وجود گندم، جو، شکر، برنج، پنبه، علوفه و دانه‌های روغنی در سبد زراعت نشان از اهمیت راهبردی این معاونت دارد و گره‌گشایی از مشکلات معاونت زراعت در واقع کمک به نیازهای اساسی کشور در تامین امنیت غذایی است.

وزیر جهادکشاورزی حمایت از تولید و توسعه کشاورزی را ضروری دانست و گفت: شورای قیمت‌گذاری و تصمیمات آن از عناصر تاثیرگذار بر مسایل توسعه است، این شورا باید از انفعال خارج شود و از قدرت قانونی برای ترمیم سیاست‌های قیمتی و تجاری بهره‌ برد به تعبیر دیگر بازرگانی باید تابع سیاست‌های توسعه تولید باشد و از اتخاذ مواضع تقابلی پرهیز شود.

نیکبخت در ادامه با تاکید بر ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی اظهار داشت: در اکثر کشورهای توسعه‌ یافته و در حال توسعه ۹۸ درصد محصولات کشاورزی پس از برداشت، فرآوری و بسته‌بندی می‌شود این در حالی است که این میزان در کشور ما ۱۵ تا ۲۰ درصد برآورد می‌شود، بنابراین نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی مناسب از عوامل ضایعات زیاد و هدرروی بیش از استاندارد محصولات کشاورزی کشور است.

به گفته وی، کاستی در سیاست‌های بازرگانی، نبود صنایع تبدیلی و به دنبال آن ضایعات محصولات، دلیل اصلی کاهش ارزش افزوده و انگیزه سرمایه‌گذاری در صنعت کشاورزی است.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان کلزا را نمونه مثال آورد و گفت: در صورت حمایت از کشت این محصول و افزایش سطح زیر کشت به ۵۰۰ هزار هکتار، ۳۰ درصد روغن مورد نیاز کشور تامین شده و انقلاب بزرگی در صرفه‌جویی ارزی و استقلال غذایی کشور اتفاق می‌افتد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *