میزان کشت قراردادی در استان اردبیل به ۲۰ هزار هکتار رسید

پایگاه خبری DA1news: مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل گفت: از ابتدای آذرماه تاکنون کشت قراردادی ۲۰ هزار هکتار از اراضی آبی این استان در سامانه کشت قراردادی به ثبت رسیده است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، علی نوبخت با بیان اینکه تاکنون بیش از ۲ هزار کشاورز در قالب ۲۰ هزار هکتار اراضی آبی، اطلاعات خود را در سامانه کشت قراردادی ثبت کرده اند،گفت: هر کشاورز با کد ملی و تلفن همراه خود می‌تواند با مراجعه به سامانه مورد نظر از طریق نرم‌افزار تعریف شده اطلاعات خود را در پهنه زراعی ثبت کرده و در قالب کشت قراردادی با بازرگانی دولتی ایران تفاهم‌نامه‌ امضا کند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل افزود: در این استان ۵۵ هزار هکتار اراضی آبی وجود دارد که بخشی از این اراضی به کشت گندم آبی اختصاص می‌یابد.

نوبخت درخصوص مشوقهایی که به کشاورزان پرداخت می‌شود، گفت: در مرحله اول کود فسفات و ازت با ۵۰ درصد قیمت واقعی به این کشاورزان عرضه می‌شود و هیچ مبلغی از کشاورزان دریافت نشده بلکه در زمان برداشت محصول تسویه‌ حساب انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: اطلاعات کشاورزان در قالب پهنه‌بندی مناطق مختلف استان انجام شده و با مراجعه غیرحضوری به سایت شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران( gtc.ir) سامانه کشت قراردادی را بارگیری و اطلاعات خودشان را ثبت و تایید کنند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل ضمن قدردانی از تلاش‌ها و اقدامات جهاد کشاورزی استان اردبیل درباره ترویج کشت قراردادی گفت: در زمان برداشت محصول گندم اگر قیمت بازار بالاتر از قیمت تضمینی باشد، کشاورزان می‌توانند محصول خود را خارج از چارچوب قیمت تضمینی بفروشند و مبلغ مورد نظر را با شرکت‌های خدمات کشاورزی تسویه‌ کنند.

نوبخت رویکرد اصلی دولت را حمایت از کشاورزان برای توسعه کشت گندم با قیمت مصوب اعلام کرد و گفت: به ازای هر کیلوگرم انتقال محصول، ۱۰۰ تومان هزینه به کشاورزان به عنوان هزینه حمل و نقل پرداخت خواهد شد.

وی اظهار کرد: کشاورزان در صورتی که مشکلی در مراجعه به سامانه مورد نظر داشته باشند، می‌توانند به کارشناسان مراکز خدمات کشاورزی در دهستان‌ها، بخش‌ها و شهرها مراجعه کرده و اطلاعات خود را ثبت کنند.

براساس این گزارش کشت قراردادی، نوعی برنامه تولید در کشاورزی است که بر اساس آن بین کشاورز به عنوان تولید کننده و دولت به عنوان خریدار قراردادی شامل شرایط تولید و بازاریابی خرید محصول منعقد می‌شود و در جریان آن، کشاورزان متقاضی که توان تامین نهاده‌های مورد نیاز را ندارند، بر اساس برنامه اعلام شده نوع خاصی از محصول شامل غلات و دانه‌های روغنی را کشت می‌کنند.

بر مبنای این قرارداد کشاورزان در پایان فصل کشت، محصول برداشت شده را به قیمت تضمینی اعلام شده به جهاد کشاورزی تحویل می‌دهند و پس از کسر هزینه‌های تامین شده از سوی دولت، مطالبات خود را دریافت می‌کنند.

تثبیت قیمت و بازار تضمینی برای محصولات تولیدی، معرفی فناوری جدید، نظارت بر محصولات و استفاده از مشاوره رایگان فنی در مزرعه، تأمین نهاده‌های تولید مثل بذر، کود و سم و خدمات آموزشی رایگان از جمله مزایای این نوع کشت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *