فتحی: مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی اعتماد کشاورزان را جلب کرده اند

پایگاه خبری DA1news: رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها در آذربایجان شرقی گفت: در اجرای این طرح مانند سطح زیر کشت را افزایش نمی دهیم بلکه با همکاری کشاورز و کارشناس کشاورزی و با استفاده از یافته های علمی و رعایت اصول فنی در دیمزارها در هر هکتار 150 کیلوگرم افزایش عملکرد داشتیم و این علیرغم آن است که بارندگی کاهش، دما افزایش یافته و سرمازدگی، تگرگ و سایر تنش های اقلیمی را داشتیم.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومي سازمان جهاد کشاورزی استان، اکبر فتحی با اشاره به اجرای موفق این طرح گفت: برخی از مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی که در این طرح فعالیت دارند به اندازه‌ای اعتماد کشاورزان را جلب کرده اند که به صورت مستقل با کشاورز قرارداد بسته اند تا تولید را در اراضی وی افزایش دهند.

فتحی افزود: افزایش عملکرد در واحد سطح و رشد تولید، اولویت اصلی آذربایجان شرقی در حوزه کشاورزی است و برای دستیابی به این هدف به استفاده از ظرفیت شرکت ها دانش بنیان توجه ویژه ای داریم.
بر اسا این گزارش اکبر فتحی در جلسه کمیته تخصصی دانش بنیان بخش کشاورزی و صنایع وابسته، افزایش عملکرد در واحد سطح را از اولویت های این سازمان در حوزه دانش بنیان قلمداد کرد و گفت: در نمایشگاه رینوتکس که برگزار شد نیز در کنار فرصتی که برای نمایش دستاوردهای شرکت ها فراهم بود، دستگاه های اجرایی نیز توانستند نیازهای خود را در حوزه فناوری اعلام کنند.
وی افزود: اولویت ما در حال حاضر استفاده بهینه از منابع است تا تولید را به منابعی که در حال حاضر در اختیار داریم، افزایش دهیم و در همه زیر بخش های این موضوع را به عنوان یک نیاز مطرح کرده ایم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی بر لزوم تسریع فرآیند کسب مجوز استفاده از محصولات دانش بنیان و جدید تأکید کرد و گفت: این فرآیند باید توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تسریع شود و از کسانی که مجوز استفاده از این محصولات را اعطا می کنند با این مطالبه به صورت جدی مطرح شود و دستورالعمل هایی که در این حوزه وجود دارد باید همگام با اقدامات و دستاوردهای شرکت های دانش بنیان اصلاح شود.
فتحی با اشاره به اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها در آذربایجان شرقی گفت: در اجرای این طرح مانند سطح زیر کشت را افزایش نمی دهیم بلکه با همکاری کشاورز و کارشناس کشاورزی و با استفاده از یافته های علمی و رعایت اصول فنی در دیمزارها در هر هکتار 150 کیلوگرم افزایش عملکرد داشتیم و این علیرغم آن است که بارندگی کاهش، دما افزایش یافته و سرمازدگی، تگرگ و سایر تنش های اقلیمی را داشتیم.
وی با اشاره به اجرای موفق این طرح گفت: برخی از مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی که در این طرح فعالیت دارند به اندازه‌ای اعتماد کشاورزان را جلب کرده اند که به صورت مستقل با کشاورز قرارداد بسته اند تا تولید را در اراضی وی افزایش دهند.