ضرورت اهمیت توسعه فناوری‌های جدید در زمینه خاك و آب

پایگاه خبری DA1news: معاون پژوهش و فناوری سازمان تات، در مراسم گرامیداشت پژوهش و فناوری موسسه تحقیقات خاک و آب کشور با اشاره به اهمیت گرامیداشت هفته پژوهش، آن را فرصتی برای بازنگری در کارهای انجام شده دانست
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان تات به نقل از موسسه تحقیقات خاک و آب، حسین جعفری در مراسم گرامیداشت پژوهش و فناوری موسسه تحقیقات خاک و آب کشور با اشاره به اهمیت گرامیداشت هفته پژوهش، آن را فرصتی برای بازنگری در کارهای انجام شده دانست و اظهار داشت: موسسه تحقیقات خاک و آب با حضور پژوهشگران و محققان صاحب نظر به عنوان یکی از مؤسسات پیشرو و با سابقه درخشان می باشد که توانسته است به نحو مطلوب در راستای حفظ منابع خاک و آب کشور قدم بردارد.

وی به تدوین آیین‌نامه ارتقا و ترفیع اعضاء هیات علمی اشاره کرد و تأکید کرد: جهت گیری کارها باید به سمت حل مشکلات اجرایی بخش کشاورزی باشد و این حل مشکلات در راستای منافع اجتماع و ماموریت‌های سازمان انجام پذیرد.

حسین جعفری همچنین بر اهمیت توسعه فناوری‌های جدید در زمینه خاک و آب تأکید کرد و افزود: نقش فعالیت‌های ترویجی و فناورانه باید پررنگ تر باشد.

ناصر دوات‌گر مدیر کل دفتر امور خاک کشاورزی، با تأکید بر اهمیت بهره‌برداری پایدار، به مروری بر چالش های اجرایی کردن برخی یافته های تحقیقاتی در حوزه شناخت و بهره برداری خاک پرداخت.

وی با تأکید ویژه بر نقش بهره‌برداری پایدار از خاک در مسیر حل چالش‌های مطرح شده، به ارائه راهکارهایی در این زمینه پرداخت و بیان کرد: باید در حوزه‌های آینده‌پژوهی و تحقیق و فناوری، به مسئله افزایش امکانات، ظرفیت و انگیزه پرداخته شود.

در این مراسم هادی اسدی رحمانی رییس موسسه تحقیقات خاک و آب با تشریح فعالیت ها و عملکرد این موسسه در یکسال گذشته، دریافت کرسی در برنامه مشارکت جهانی خاک و دریافت گواهی ایزو آزمایشگاه موسسه را از جمله این دستاوردها خواند و گفت: برگزاری دوره دوم نسخه نویسی کودی، راه اندازی پایگاه ملی اطلاعات خاک، نقشه آب مصرفی گندم، وظیفه مندی موسسه در حوزه ثبت مواد کودی، مساعدت در صدور مجوز صادرات کمپوست زباله شهری کرمانشاه و وظیفه مندی موسسه در حوزه تغییر کاربری اراضی از دیگر فعالیت های موسسه تحقیقات خاک و آب کشور است.

در پایان این مراسم، دستاورد پژوهشی برتر، بخش تحقیقاتی برگزیده در ستاد و استان و همچنین اعضای هیات علمی برجسته مؤسسه مورد معرفی و تقدیر قرار گرفتند. همچنین، آزمایشگاه‌های برتر دولتی و خصوصی نیز به عنوان نمونه‌های برتر معرفی شدند و از پژوهشگران، داوران، کارشناسان و کارمندان برگزیده ستاد موسسه و مراکز استانی، با توجه به نقش برجسته‌ای که ایفا کردند، تقدیر و تجلیل به عمل آمد.