سال زراعی جاری، سالی استثنایی و متفاوت؛ نگاهی به مزارع گندم و کلزا 

کشاورزی که با دانش زمین کاشت
زهر دانش هزاران دانه برداشت

پایگاه خبری DA1news: سال زراعی جاری، سالی استثنایی و متفاوت از سال‌های گذشته بوده و نتیجه مدیریت مزرعه به صورت کامل و شفاف، قابل مشاهده است.

بارندگی نرمال و شاید بالاتر از نرمال امسال و افزایش ۳تا۴ درجه‌ای دما در پاییز و اوایل زمستان نسبت به میانگین بلندمدت و سطح سبز به موقع به دلیل تأمین رطوبت مناسب و رشد سریع و ورود زودتر از موعد محصولات به فاز زایشی و همچنین اپیدمی شدن بیماری‌های برگی بخصوص زنگ زرد در منطقه، لزوم پیشگیری و کنترل به موقع این بیماری‌ها را دوچندان کرده است.

خوشبختانه، در مزارع کلزا تا لحظه تهیه این یادداشت، با توجه به توصیه‌های فنی همکاران جهادکشاورزی، آفت و بیماری خاصی که عملکرد را تحت تأثیر قرار دهد، مشاهده نشده و نویدبخش سالی پر محصول برای کلزاکاران عزیز است. امیدوار است که این روند تا برداشت محصول نیز ادامه یابد‌.

اما گندم از نظر مدیریتی متفاوت بوده و مزارع کشاورزانی که نسبت به کنترل به موقع علف‌های هرز و مهمتر از آن، زودتر نسبت به سمپاشی و پیشگیری از بیماری‌های برگی اقدام کرده بودند، از سطح سبز عالی و مناسبی برخوردارند. لیکن کوچکترین تعلل در انجام آن، باعث درگیر شدن برگ پرچم و ماقبل آن شده و کشاورزانی که سمپاشی دیرهنگام کرده‌اند، آثاری شبیه سوختگی سم ایجاد شده که به نظر می‌آید همان خسارت زنگ زرد باشد. تغذیه مناسب با استفاده از اسیدهای آمینه و جلبک دریایی، تا حدودی به حفظ سبزینه آنها کمک خواهد کرد.

مزارع جو از نظر تراکم و خوشه‌دهی مطلوب بوده و فقط در مزارع کشاورزانی که از بذر خودمصرفی بدون ضدعفونی بذر اقدام به کشت کرده بودند، سیاهک آشکار مشاهده می‌شود که در سال‌های مرطوب در مزارع بدون ضدعفونی بذر امری بدیهی و اجتناب ناپذیر است.

 به قلم: عبدالغفور ماهری کارشناس مرکز جهادکشاورزی نگین‌شهر شهرستان آزادشهر