راندمان آبیاری در استان مرکزی بالاتر از نرم کشوری است

پایگاه خبری DA1news: مرکزی مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی با بیان اینکه راندمان آبیاری در استان حدود ۴۴.۶ و بالاتر از نرم کشوری است گفت: در حوزه اقداماتی که در این عرصه انجام می شود باید کمک و مشارکت مردم در کنار دولت باشد.

رسول شمسی  اظهار کرد: بهره وری از آب از طرق مختلف از جمله آبیاری تحت فشار و ساخت کانال ها، لوله گذاری و … انجام می شود، تمام اراضی مستعد آبیاری تحت فشار در استان ۱۶۲ هزار هکتار است که طی سنوات گذشته حدود ۷۵ هزار هکتار معادل ۴۷ درصد به سیستم های آبیاری تحت فشار و سامانه های نوین آبیاری تجهیز شده اند که این اقدام راندمان آبیاری را افزایش می دهد.

شمسی در حوزه قنوات با بیان اینکه در استان مرکزی بیش از ۴ هزار رشته قنات وجود داشته ادامه داد: اکنون ۲۴۰۰ قنات دایر در استان مرکزی وجود دارد که در اسرع وقت باید بازسازی شوند. در سال گذشته بدنبال سفر ریاست جمهوری، اعتبار قنوات افزایش ۹ برابری داشت و در حال حاضر نزدیک ۳۰۰ رشته قنات در حال بازسازی است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ۴۷۲ پروژه در حوزه آب و خاک در روستاهای مختلف استان در حال انجام است که این آمار در گذشته حدود ۷۰ پروژه بوده ، این روند باید تداوم داشته باشد و امیدواریم در دوره دوم سفرها این رشد اعتبار تصاعدی ادامه داشته باشد.

مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی اضافه کرد: در حوزه تجهیز و نوسازی به ویژه در اراضی مشاع در سالهای گذشته موفق نبودیم اما رویکرد دولت در سال جدید به گونه ای است که این موضوع مورد توجه قرار گرفته و اراضی در حال سنددار شدن هستند و اعتبار قابل توجهی در این حوزه دریافت شده است.

شمسی بیان کرد: اعتبار این حوزه در سال ۹۹ بالغ بر ۱۱ میلیارد، سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۲۹ میلیارد و سال گذشته ۳۸۰ میلیارد بوده و رشد خوبی داشته است.

وی تاکید کرد: امسال اولین اعتبار در حوزه نقشه مدیریت‌پذیر خاک گرفته شد و اولین پروژه در شهرستان شازند برای ارتقای بازده و عملکرد در سطح، انجام می شود.

مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی افزود: اراضی پایین دست سد ساوه ۲۷ هزار و ۳۰۰ هکتار، اراضی تحت شرب است که از این میزان ۱۲ هزار هکتار باغ است که ۶ هزارهکتار آن به سامانه های نوین آبیاری تجهیز شده است.

منبع: ایسنا