دکتر صلاحی اردکانی: نقش مرکز تحقیقات، عامل اصلی توسعه بخش کشاورزی است

پایگاه خبری Da1news: رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران گفت: با ورود دانش به عرصه‏ های کشاورزی، کارایی استفاده از نهاده‏ ها افزایش خواهد یافت و منابع پایه با کمترین آسیب برای نسل‏های بعد به ودیعه گذاشته خواهد شد.

دکتر صلاحی اردکانی در پاسخ به سوالی در خصوص جایگاه جهاد کشاورزی در تامین امنیت غذایی کشور بیان داشتند «با توجه به اهمیت امنیت غذایی که حاصل آن اقتدار ملی و عدم وابستگی است، توجه به بخش کشاورزی و فعالان این بخش (کشاورزان) می تواند در دستیابی به امنیت غذایی یاریگری خوب باشد».

وی افزود: داشتن روحیه ی جهادی با توجه به مفهوم اعتقادی کلمه جهاد و منشاء مقدس این کلمه می تواند سرعت دستیابی به امنیت غذایی را افزایش دهد و اقتدار بخش کشاورزی را در پی داشته باشد. در این راستا حفظ منابع پایه مانند آب، خاک، منابع طبیعی، منابع ژنتیکی و … باید از اولویت و اهمیت ویژه‏ای برخوردار باشد. همچنین بهره وری به معنی درست انجام دادن کار درست، باید به منزله ی کلید ورود به درب خودکفایی و توسعه مورد توجه قرار بگیرد.

دکتر صلاحی اردکانی در تبیین نقش جهاد کشاورزی در شرایط کنونی جهان بیان کردند که آنچه مسلم است تغییرات اقلیمی و پیامدهای ناشی از جنگ‏های حاضر، توجه بیشتر به تولید غذا، پایداری تولید، سلامت غذا در دسترس بودن غذا و استمرار آن را دوچندان نموده است.

وی گفت: قدر مسلم نقش جهاد کشاورزی و دستگاه های مرتبط در راستای برنامه ریزی، کنترل، نظارت و ارزشیابی حوزه کشاورزی و همچنین داشتن برنامه ای هدفمند با توجه به اهمیت محصولات استراتژیک، برکسی پوشیده نیست. ایفای اساسی این نقش، مستلزم داشتن تخصص، تعهد، شناخت و روحیه ی جهادی است. به عبارتی دیگر هفته ی جهاد کشاورزی را باید هفته ی اقتدار غذایی دانست. عدم امنیت غذایی ناشی از کمبود و یا عدم دسترسی به غذا می تواند اقتدار هر کشوری را دچار تزلزل نماید.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران در پاسخ این پرسش که تحقیقات کشاورزی در تامین امنیت غذایی کشور چه نقشی می‏تواند داشته باشد؟ بیان نمودند که در این راستا نقش سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و به تبع آن موسسات، پژوهشکده ها، مراکز تحقیقاتی و آموزشی ملی و استانی در دانش بنیان نمودن تولیدات کشاورزی بسیار مهم است. ایفای صحیح این نقش عامل اصلی توسعه ی بخش کشاورزی خواهد بود. با ورود دانش به عرصه‏ های کشاورزی، کارایی استفاده از نهاده‏ ها افزایش خواهد یافت و منابع پایه با کمترین آسیب برای نسل‏های بعد به ودیعه گذاشته خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *