دکتر خیام نکویی: برای اولین بار ژنوم «زرشک» تعیین توالی می شود

پایگاه خبری DA1news: رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی ایران گفت: تاکنون هیچ محصولی در ایران کل ژنوم آن تعیین توالی نشده است ولی برای اولین بار ژنوم «زرشک» تعیین توالی می شود.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از خبرگزاری فارس ، دکتر سید مجتبی خیام نکویی، معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی ایران امروز در اختتامیه جشنواره ملی زرشک در خراسان جنوبی اظهارداشت: امیداست نتایج این جشنواره منشأ تحول در خراسان جنوبی باشد.

وی با بیان اینکه ظرفیت های و توانمندی های زیادی در بخش کشاورزی وجود دارد، تصریح کرد: ایران کشوری است با ۱۶۵ کیلومتر مربع که ۸۴ میلیون هکتار مرتع، ۱۳ میلیون هکتار جنگل و حدود ۳۳ میلیون هکتار بیابان دارد.

رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی ایران گفت: ایران کشوری است که از ۱۳ اقلیم دنیا ۱۱ اقلیم آن را دارد و همزمان چهار اقلیم در ایران وجود دارد و این ظرفیت باعث می شود در کل سال تولیدات متنوعی در بخش کشاورزی داشته باشیم.

خیام نکویی ادامه داد: ایران دارای رتبه اول در تولید زرشک، زعفران، انجیر و گل محمدی و بسیاری از رتبه های دیگر است.

وی افزود: ایران دارای ۳۰۰ روز آفتابی است که منبع انرژی عظیم در بحش کشاورزی است و حدود ۴ میلون و ۵۰۰ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی ایران فعالیت دارند.

رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی ایران با اشاره به اینکه اینها ظرفیت های و توانمندی هایی بوده که باعث شده امروز ۱۲۵ میلیون تن تولید بخش کشاورزیمان باشد و بیش از ۸۰ درصد تولید این بخش امروز با ضریب بیش از ۸۰ درصد تامین کننده نیاز کشور باشد.

خیام نکویی افزود: اگر چه برای تأمین کمتر از ۲۰ درصد از تولیدات کشاورزی تأمین کننده نیاز کشور سالانه ۱۰ تا ۱۶ میلیون دلار از ارز کشور را خارج می کنیم ولی حدود ۶ میلیارد دلار ارز حاصل از بخش کشاورزی بوده که تنها یک میلیارد دلار مختص پسته است.

وی با اشاره به اینکه وقتی این ظرفیت ها را در سطح کلان بخش کشاورزی می بیینم به خود می بالیم، گفت: در خراسان جنوبی هم رتبه اول تولید زرشک بی دانه و رتبه دوم تولید زعفران، رتبه پنجم تولید گل نرگس، رتبه ششم تولید پنبه و پسته و رتبه هشتم تولید انار و بادام از ظرفیت های و توانمندی های استان است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در بخش کشاورزی ایران بیش از ۸ هزار گونه گیاهی داریم که یک هزار و ۷۳۰ گونه آن فقط متعلق به جمهوری اسلامی ایران است، یادآور شد: از این میزان بیش از ۲ هزار گونه، گیاهان دارویی بوده که از این میزان ۸۰۰ گونه در خراسان جنوبی بوده بنابراین این ظرفیت برای استان بسیار باارزش است.

خیام نکویی بهترین ظرفیت خراسان جنوبی را نیروی انسانی نخبه و فرهیخته و توانمند آن دانست و گفت: اگر ظرفیتی را آماده کنیم با این نیروی انسانی فرهیخته چقدر ارزش افزوده می توانیم در استان ایجاد کنیم.

وی با تأکید بر اینکه خراسان جنوبی قابلیت تبدیل شدن زرشک را به یک اقتصاد دارد، بیان داشت: زرشک در این استان باید تبدیل به یک اقتصاد با جوانب مختلف شود که این ظرفیت را دارد.

رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی ایران با اشاره به اینکه در زرشک خام فروشی می کنیم، افزود: ارزش افزوده ای که برای زرشک ابتدا به این استان و بعد به بقیه کشور مترتب شود، ارزش افزوده کمی است.

خیام نکویی با بیان اینکه سال گذشته اقدامی را در استان قول داده و آن را عملیاتی ساخیتم آن هم راه اندازی مرکز آموزش و ترویج زرشک است، تصریح کرد: خوشبختانه بلافاصله این قول عملیاتی شد و امسال هم معاون آموزش و ترویج برای تقویت این موضوع برنامه هایی را تدارک دیده اند که سفر ویژه برای تقویت این حوزه دارند.

وی سه قول تحول آفرین برای زرشک استان داد و گفت: برای اینکه ارزش افزوده برای زرشک ایجاد کنیم باید تحقیقات تعمیق پیدا کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: برنامه ای را تدارک دیده ام که بتوانیم تحول چشمگیر و ملی در تحقیقات زرشک خراسان جنوبی ایجاد کنیم و آن یک پروژه کلان برای تعیین توالی کل ژنوم زرشک در کشور است.

خیام نکویی ادامه داد: هیچ محصولی تاکنون در ایران کل ژنوم آن تعیین توالی نکرده ایم و این اولین باری بوده که قول می دهیم با کمک استان طی یک سال کل ژنوم زرشک ایران که متعلق به این استان بوده را تعیین توالی کنیم.

وی به اهمیت این پروژه اشاره داشت و افزود: اگر این کار صورت گیرد تمام دانشگاه های علوم پزشکی اگر بخواهند کار فاخری در حوزه ارزش افزوده زرشک انجام دهند نیاز به تعیین توالی ژنوم است و ارزش افزوده ای که تنها در حوزه دارو و درمان انجام می شود بسیار بالا است.

رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی ایران یکی از مهم ترین مشکلاتی که در طول سال گذشته وجود داشته و امروز نیز مطرح شد را بحث بازار برای محصول زرشک دانست و یادآور شد: با یکی از فروشگاه های زنجیره ای حاکمیتی صحبتی شده تا جایگاهی را برای محصول زرشک بدون گرفتن هزینه در اختیار قرار دهد.

خیام نکویی با اشاره به اینکه سومین اقدامی که امروز قول می دهیم و امیداست انجام دهیم اینکه امسال بنا داریم ۱۰۲ مورد از مزارع نوآور بهره ور در کل محصولات باغی، زراعی، دامی شیلاتی و غیره ایجاد کنیم، تصریح کرد: این مزارع نقششان این است که تمام دانش هایی که در داخل و خارج از کشور در حوزه آن محصول انجام شده را بکارگیری کنند.

وی ادامه داد: از این تعداد مزرعه در نظر گرفته شده دو مزرعه را به خراسان جنوبی در حوزه زرشک اختصاص می دهیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: همه موسسات تحقیقاتی بخش کشاورزی در سراسر کشور به ویژه در مرکز تحققیات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همه دانش، فناوری و مجموعه بسته های آموزشی و ترویجی در اختیار آن مزرعه نوآور و بهره ور قرار می دهند و امروز با هماهنگی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان دو مورد از باغات زرشک استان را به عنوان باغات نوآور بهره ور زرشک ایران انتخاب و گواهی آن را صادر می کنیم.

خیام نکویی تصریح کرد: هر سه اقدامی که برای حمایت از استان در نظر گرفته شد محصول آن یک چیز است و آن هم دانش بنیان شدن زرشک کشور و محصول آن بهره وری است.

وی گفت: انتظار داریم اگر می گوییم زرشک تبدیل به یک اقتصاد منطقه ای شود یعنی فراتر از مرزهای خراسان جنوبی بتواند برای کشور ارزش افزوده ایجاد کند بنابراین امیداست این سه پیشنهاد ظرف حداکثر یک سال در دومین جشنواره ملی زرشک عملیاتی می کنیم.

همچنین انتظار داریم که با حمایت استانداری و به ویژه همکاری مراکز آموزش عالی استان بتوانیم تحول معنی داری در حوزه ارزش افزوده زرشک در استان ایجاد کنیم.

رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی ایران خاطرنشان کرد: محصول این تصمیم گیری ها باید منجر به توسعه صادرات، گسترش بازارهای داخلی و بین المللی، برندسازی و ترغیب سرمایه گذاران برای حوزه زرشک و راه اندازی رشته های تخصصی در هنرستان ها ویژه زرشک شود.