خیام نکویی: طرح‌های ما باید الگویی متناسب با روستاها باشد

پایگاه خبری DA1news: رییس سازمان تات گفت: طبق آمارها جمعیت روستایی از 74 درصد به 24 درصد کاهش یافته است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی ، دکتر خیام نکویی با حضور در نشست کمیته روستایی و عشایری ستاد دهه مبارک فجر اظهار داشت : در بدو پیروزی انقلاب اسلامی تولیدات بخش کشاورزی ۲۵ میلیون تن بود که امروز این رقم بین ۱۲۵ تا ۱۳۰ میلیون تن رسیده است که نشان می‌دهد علی‌رغم اینکه معادله جمعیت روستایی و شهری ما برعکس شده، اما افزایش تولید داشته‌ایم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: در گذشته ۷۴ درصد جمعیت روستایی و ۲۶ درصد جمعیت شهری داشتیم که اکنون این رقم در جمعیت شهری به ۷۶ درصد و در روستایی به ۲۴ درصد رسیده است.

وی تصریح کرد: در ارتباط با کل پیشرفت فعالیت‌های روستایی و عشایری سوابق آن در حوزه آموزش و ترویج کشاورزی به وضوح دیده می‌شود تا جایی که باید روستاهای نقش آفرین معرفی شوند.

خیام نکویی گفت: این حسن نیست که ما روستاها را به شهر تبدیل کنیم و قوانین شهری را بر آن حاکم کنیم؛ زیرا در مواردی روستاها به دلیل جاده‌سازی و دریافت سایر خدمات شهری دیگر امکان نگهداری دام و طیور و آبزیان و یا سایر تولیدات کشاورزی در بافت روستایی را ندارند.

رییس سازمان تحقیقات؛ آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه مبنای توسعه در روستاها باید تقویت تولید باشد گفت: حمایت از تولید در روستاها باید به یک مطالبه برای روستاییان و عشایر تبدیل شود.

وی با تاکید بر اینکه بافت روستایی نباید تغییر کند پیشنهاد داد: طرح‌های ما باید الگویی متناسب با روستاها باشد.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: در بدو پیروزی انقلاب اسلامی مردم پنیر بلغاری و دانمارکی مصرف می‌کردند، اما جهاد سازندگی با ایجاد مراکز جمع‌آوری شیر خام توانست به صنعت لبنیات در تولید بیش از ۴۰۰ نوع پنیر در کشور تولید و صادر کند.

وی با بیان اینکه زمانی شیر خام مازاد تولیدی روستاهای کشور از بین می‌رفت، بیان کرد: با اقدامات صورت گرفته اولین کارخانه پنیر یو اف در گلپایگان ایجاد شد و اکنون دهها کارخانه تولیدات محصولات لبنی در کشور داریم؛ بنابراین در روستاها باید مبانی ما تولیدات کشاورزی باشد.