تبدیل عرصه‌های مرتعی به بیابان در کشور رو به گسترش است

پایگاه خبری DA1news: معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور نسبت به گسترش سطح عرصه های مرتعی به بیابان و افزایش روزافزون تخریب عرصه‌های طبیعی در سطح کشور هشدار داد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ، حسن وحید در حاشیه گردهمایی تبیین مدیریت پایدار منابع طبیعی منطقه هیرکانی در مرکز آموزش منابع طبیعی و آبخیزداری کلارآباد گفت: در زمان حاضر سطح کانون های بحران در کشور به ۱۴ میلیون هکتار رسیده و ریزگردهایی که در کشور به ویژه خطه شمال مشاهده شده متاثر از بیابان است و ممکن است برخی از کارهای توسعه ای متوازن و چند منظوره که عملیاتی می شود ملاحظات زیست محیطی در آن انجام نگیرد و همین کم توجهی ها سبب خسارت شود.
وی بیان داشت: متاسفانه امروز سطح مراتع فقیر کشور به بیش از ۵۴ میلیون هکتار رسیده است و در صورتی که مراقب نباشیم و از این عرصه ها محافظت نشود تبدیل این عرصه ها از مراتع به بیابان دور از انتظار نیست.
معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تاکید کرد: باید این موضوع مدیریت شود به گونه ای که در قالب یک برنامه ریزی مدون و اساسی همه عوامل حاکمیتی دست اندرکار را برای پیشگیری از این مخاطرات طبیعی پای کار آورد.

حدود ۹۰ میلیون هکتار عرصه طبیعی نیازمند اجرای طرح آبخیزداری
وحید درباره آخرین اقدامات صورت گرفته طرح های آبخیزداری در عرصه های طبیعی کشور هم گفت: در حدود ۲۳ درصد از سطح کشور طرح آبخیزداری اجرا شده و متاسفانه این میزان سطح، پاسخگو نیست چرا که سطح فرسایش خاک به بیش از ۱۴ میلیون تن در هکتار رسیده است و حتی در برخی از مناطق این آمار بیشتر بوده درحالی که این آمار نسبت به متوسط جهانی به ۲ تا سه برابر رسیده است.

این مسوول افزود: هم اینک حدود ۹۰ میلیون هکتار از سطح عرصه طبیعی کشور به اجرای طرح آبخیزداری نیاز دارد و ضمن آنکه کارهای مطالعاتی آبخیزداری در سطح حدود ۱۸ میلیون هکتار انجام نگرفته است و برای مدیریت کردن این موضوع باید طرح های حوزه منابع طبیعی یعنی کارهای مکانیکی، بیومکانیکی، بیولوژیکی و مدیریتی صورت گیرد.
معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: در زمان حاضر در طول قانون برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی که تا پایان سال گذشته هم تداوم داشت در این بازه زمانی می توان حدود ۱۰ میلیون هکتار طرح آبخیزداری اجرا کرد و با اقداماتی که امسال پیش بینی شده شاید بتوان روند عملیات طرح آبخیزداری را به حدود ۷۰ درصد رساند.
به گفته وحید بر اساس این برنامه تمام تلاش ها این است در طول برنامه هفتم توسعه حدود ۵۰ میلیون هکتار و در برنامه هشتم هم حدود ۴۰ میلیون هکتار طرح آبخیزداری اجرا کرد و در حال حاضر این موضوع در حال پیگیری است و اعتباری که در قانون برنامه پنج ساله هفتم توسعه جهت اجرای این طرح مورد نیاز است بیش از ۶۳۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.
وی گفت: در ۲ سال گذشته تمام تلاش ها در عرصه های مرتعی و جنگلی بیشتر روی مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز متمرکز شده است به ویژه در خطه شمال کشور این موضوع برنامه ریزی شده تا با تقویت مشارکت مردمی این موضوع را پررنگ تر انجام دهند هرچند این اقدام سخت است.
معاون آبخیزداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور یادآور شد: در منابع طبیعی این آمادگی وجود دارد که به ویژه در اکوسیستم های مرتعی در قالب طرح های چند منظوره منابع طبیعی بتوان عرصه‌های منابع طبیعی را در بخش های مختلف به خود بهره برداران واگذار نمود به عبارتی احاله مدیریت کرد و دستورالعمل طرح مردمی سازی آن هم نوشته شده است، شرح خدمات آن هم بصورت چند منظوره دربخش مرتعی ابلاغ و قرارداد هم تنظیم شده است.

وحید بیان داشت: این موارد نشانگر آن است که در تمام عرصه های منابع طبیعی بهره برداران صاحب حق هستند و مجموع اقداماتی که در این حوزه انجام می گیرد آثار اقتصادی آن در قالب بسته های مدیریتی طرح های چندمنظوره به این بهره برداران می رسد.

حمایت دولت از مردمی کردن طرح های آبخیزداری
این مسوول همچنین از ارایه طرح ۵۰ هکتاری در قالب احیای مراتع و تولید علوفه به دولت خبر داد و گفت: این طرح تدوین و ارایه شده و دولت مردمی هم تا حدودی از این طرح حمایت کرده است و سه استان شمالی هم در قالب این طرح به عنوان پایلوت در نظر گرفته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *