جشن ملی بهبهان همراه با بوی خوش گل نرگس/  فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری کشاورزی

پایگاه خبری DA1news: سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بهبهان با بیان این که چهاردهمین جشنواره ملی گل نرگس از ۱۹ تا ۲۱ دی ماه در بهبهان برگزار می شود گفت: این جشنواره در هتل رضا بهبهان در بخش‌های آیینی، نمایشگاهی، تئاتر و هنرهای سنتی، علمی و پژوهشی فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری کشاورزی بهبهان محسوب می‌شود.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، علی حداد روز سه شنبه با اشاره به سنت اهدای هشت هزارشاخه گل نرگس به حرم مطهر امام رضا (ع) بیان کرد: این آیین نیز امسال همزمان با ولادت حضرت فاطمه زهرا (س)، درصحن امام‌خمینی(ره) حرم در مشهد برگزار می‌شود و پخش مستقیم این برنامه از رسانه ملی و شبکه‌های استانی خوزستان و خراسان رضوی انجام خواهد شد.

وی افزود: جشنواره گل نرگس که هر ساله با آیین برداشت و اهدای هشت هزار شاخه گل نرگس به حرم رضوی آغاز می شود، با برگزای جشنواره در بخش نمایشگاهی و برپایی غرفه ها با معرفی تولیدات و صنایع دستی شهرستان بهبهان و چند استان همجوار فعالیت خود را آغاز می‌کند.

حداد ادامه داد: جشنواره گل نرگس در بخش آیینی با دعوت از هنرمندان هنرهای سنتی و آیینی و اقوام دیگر استان‌ها در قسمت سفره خانه سنتی هتل رضا بهببهان برگزار می شود، همچنین در بخش هنرمندان گروه‌های تئاتری در بخش سینمای این هتل برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری اجرا می‌کنند.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بهبهان تصریح کرد: از دیگر برنامه‌های جنبی برای هرچه باشکوه تربرگزارشدن این رویداد، اجرای نمایش و حرکت عروسک‌های قول پیکر خیابانی به شکل نمادین درکوچه و خیابان‌های قدیمی بهبهان است که از این طریق گردشگر با بافت تاریخی بهبهان آشنا می شود که گرفتن مجوزهای لازم برای ایجرای این برنامه نیز در حال پیگیری است.

وی با اشاره به جلسات برگزاری جشنواره گل نرگس بیان کرد: یک از اهداف ما این است که این جشنواره صرفا” سمت و سوی نمایشگاهی نداشته نباشد و فقط مختص شهرستان بهبهان نیز نباشد.

حداد تصریح کرد: بنابراین چهاراستان هم جوار شامل کهگیلویه و بویر احمر، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان و خوزستان که در هفت رویداد ملی از جمله گل نرگس دارای ثبت ملی هستند باید در برگزاری این جشنواره مشارکت کنند.

اخذ مجوز گردشگری کشاورزی با ۵ هزار متر زمین به بالا

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بهبهان با اشاره به این که بهبهان به عنوان قطب پرورش و تولید گل نرگس می تواند مقصد گردشگری علاقه‌مندان بسیاری باشد افزود: در بخش گردشگری کشاورزی، کشاورزان می توانند از پنج هزار متر زمین به بالا مجوز گردشگری کشاورزی را اخذ کرده تا از تعرفه‌های خدماتی تاسیسات گردشگری استفاده کنند.

وی اظهار کرد: کشاورزان گلایه دارند که جهاد کشاورزی برای تهیه کود یا سم پاشی مزارع کمکی نمی‌کنند و در ترویج کاشت گل نرگس انتظار دارند که منابع طبیعی بخشی از اراضی در اختیار را به نرگس داران در حاشیه بدهد.

حداد با اشاره به وجود زمین‌های کشاورزی در حاشیه شهر ارجان یا اطراف بهبهان ادامه داد: منابع طبیعی می تواند آن‌ها را در جهت حمایت از کشاورزان واگذار کند مانند موضوع کاشت نهال یا زراعت چوب که در حال مجوز دادن هستند، این موضوع را نیز می‌توان به سمت زمین‌های اطراف شهرستان بهبهان هدایت کرد.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بهبهان تصریح کرد: همچنین دراطراف شهرستان بهبهان چندین جزیره که آب‌های سطحی به شکل دریاچه در آن جمع می شوند وجود دارد که کشاورزان می توانند از آب آن برای کاشت گل نرگس بیشتر استفاده کنند.

ضرورت حمل گل با ماشین‌های دارای سردخانه و مجهز به سیستم تهویه مطبوع

وی ادامه داد: موضوع دیگری که از دغدغه‌های مهم کشاوران محسوب می شود ضرورت حمل و نقل گل با ماشین‌های دارای سردخانه و مجهز به سیستم تهویه مطبوع است و از آن جایی که تغییرات دمایی باعث ازبین رفتن و آسیب گل می شود می توان از ماشین‌های یخچال دار برای نگهداری و ارسال آن به دیگر استان‌ها و کشورهای هم جوار استفاده کرد.

حداد با اشاره به ثبت تعاونی روستایی کشاورزان و نرگس داران بیان کرد: این موضوع نیز باعث بهبودی وضعیت اقتصادی و اجتماعی اعضای تعاونی می‌شود که در حمایت از آن ها بسیار اهمیت دارد.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بهبهان تصریح کرد: دبیرخانه دائمی تمامی رویدادهای گردشگری شهرستان بهبهان در اداره میراث فرهنگی با نظر فرماندار راه اندازی شده که در کنار رویدادگل نرگس برای برگزاری دیگر جشنواره ها ازجمله خرما، زردآلو، ماست و دوغ و محصولات محلی، برداشت برنج و غیره نیز برنامه‌ریزی می‌کند.

حداد گفت: در راستای تعامل بین دستگاهی انتظار داریم که در بخش اعتبارات و کمک های مالی در برگزاری هر چه باکیفیت تربرگزار شدن جشنواره ملی گل نرگس حمایت صورت بگیرد و این جشنواره گام مؤثری برای معرفی انواع ظرفیت‌ها و صنایع دستی ست.

منبع: ایرنا