افزایش ۶۰ درصدی سطح بیمه محصولات اراضی زراعی در آذربایجان غربی

پایگاه خبری DA1news: معاون صندوق بیمه خدمات کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت : سطح بیمه اراضی زراعی ۶۰ درصد و اراضی باغی ۲۵ درصد در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲، نسبت به سال زراعی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ افزایش داشته است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی، بیت اله صادق زاده افزود: سطح بیمه شده محصولات زراعی در سال زراعی گذشته (مهرماه ۱۴۰۱ تا مهرماه ۱۴۰۲) ۱۹۸ هزار و ۹۶ هکتار و سطح باغ‌های بیمه شده نیز ۱۵ هزار و ۲۹۴ هکتار بود.

وی با اشاره به تعداد دام بیمه شده نیز اضافه کرد: بیش از ۲۱۹ هزار راس دام و ۷۶۳ هزار قطعه آبزیان، هشت هزار و ۵۵۰ هکتار از عرصه های منابع طبیعی نیز در سال زراعی گذشته بیمه شدند.

معاون صندوق بیمه خدمات کشاورزی آذربایجان غربی افزود: در سال زراعی گذشته، بارش تگرگ، وقوع سیل، سرمازدگی ،خشکسالی و زلزله از جمله عوامل طبیعی بودند که به بخش کشاروزی استان خسارت وارد کرد که نقش سرمازدگی و خشکسالی بیشتر بوده‌است.

صادق زاده ادامه داد: شهرستان های بوکان، تکاب، شاهین دژ، سردشت، پیرانشهر، قطب زراعت دیم آذربایجان غربی هستند که امسال سرمازدگی را در این مناطق شاهد بودیم.

وی افزود: برای خسارت های سرمازدگی در استان تاکنون ۲۰ درصد از غرامت ها تایید شده و برای تعیین تکلیف نهایی جهت پرداخت به ستاد ارسال شده‌است.

وی بیان کرد: برای اراضی خسارت دیده از خشکسالی نیز مستندات لازم تهیه شده و بعد از بررسی های ماهواره‌ای و از راه دور تهران درصدی اعلام می‌شود که در صورت معقول و منصفانه بودن تایید و پرداخت می‌شود.

صادق زاده ادامه داد: سال ۱۴۰۲ نواحی شمال استان آذربایجان غربی از جمله شهرستان های خوی، پلدشت، چایپاره، شوط، ماکو و بخشی از ارومیه در بخش گندم دیم دچار خسارت شدندکه مورد بررسی دقیق تر قرار گرفته‌است و سعی می‌شود حق کشاورزان در این زمینه ضایع نشود.

معاون صندوق بیمه خدمات کشاورزی آذربایجان غربی افزود: در زیربخش زراعت گندم خسارت خشکسالی وسیع بود و سنجش های میدانی و ماهواره‌ای ادامه دارد که تا یک هفته نهایی شده و نتایج و درصدهای خسارت نیز اعلام می‌شود و در این زمینه نیز تلاش می‌شود تا حقوق کشاورزان ضایع نشود.

صادق زاده با اشاره به اینکه عمده باغات استان در شهرستان های ارومیه، اشنویه، نقده، مهاباد، پیرانشهر، قرار دارد، اظهار کرد: خسارت وارد شده به باغات نیز مشخص بوده و به زودی در صورت تامین اعتبارات پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به تعرفه‌های بیمه امسال نیز اظهار کرد: تعرفه‌های امسال از طرف ستاد صندوق بیمه اعلام شده‌است که به محض بارگذاری در سامانه جامع به کشاورزان اعلام می‌شود.