لزوم حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی و برخورد با عوامل تخریب

پایگاه خبری Da1news: معاون وزیر و رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور بر حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی و برخورد با عوامل تخریب پوشش گیاهی کشور تاکید کرد و گفت: اجرای طرح‌های توسعه‌ای و عمرانی در کشور نباید به تخریب منابع طبیعی و عرصه‌های ملی منجر شود.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی ، عباسعلی نوبخت در گردهمایی تبیین مدیریت پایدار منابع طبیعی منطقه هیرکانی در سالن مرکز آموزش منابع طبیعی و آبخیزداری ساعی کلارآباد بر لزوم افزایش دانش فنی نیروهای سازمان و برخورد با عوامل تخریب در عرصه‌های جنگلی و پوشش گیاهی کشور تاکید کرد و گفت: از مسوولان محلی تمام استان‌ها می‌خواهیم که به طبیعت به عنوان یک بخش بسیار حساس و قابل ارزش توجه شود.

وی افزود: ما نمی‌خواهیم پیشرفت‌های عمرانی و توسعه‌ای کشور دچار اختلال شود ولی اعتقادمان این است که برای توسعه ایران، باید حداقل خسارت به عرصه‌های منابع طبیعی و محیط زیست وارد شود و حداکثر انتفاع را مردم ببرند زیرا امنیت زیستی با امنیت ملی و غذایی در ارتباط است.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان این که ارزش جنگل‌های شمال قابل مبادله با جنگل‌های دنیا نیست، گفت: جذب اکسیژن و کربن و گرد و غبار و آب از جمله شاخص‌های این عرصه‌هاست و براساس مطالعات انجام شده هر هکتار جنگل به طور متوسط حدود هزار و ۵۰۰ متر مکعب آب را در سال ذخیره می‌کند.

ضرورت مشارکت جوامع محلی برای حفاظت از عرصه‌ها

معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: بر اساس قانون برنامه ششم باید طرح جایگزین برای عرصه‌های منابع طبیعی آماده می‌شد که به هر دلیل این طرح از جنبه زمانی عقب افتاد، اما در حال حاضر با کمک دانشگاه‌ها و موسسه تحقیقات جنگل حدود ۷۰ لایحه مطالعاتی برای جنگل‌های شمال تهیه شد که به ۹ کاربری رسیده‌اند.

به گفته وی، هدف اصلی مشارکت مردم در حفظ عرصه‌های منابع طبیعی است زیرا اگر جوامع محلی توانمند شوند، عوامل تخریب کمتر می‌شود.

نوبخت از انجام مطالعات کامل با دیدگاه اکولوژیک، اقتصادی و اجتماعی محور در بخش منابع طبیعی خبر داد و بیان کرد: در این ارتباط جلسات متعدد با استانداران و فرماندران و لیدرهای اهالی داخل عرصه‌ها برگزار کردیم چرا که معتقدیم اگر طرح جایگزین و یا طرح مدیریت پایدار عرصه‌های جنگل شمال به درستی انجام شود شمالی‌ها و حتی ساکنان جنوب رشته کوه البرز می‌توانند به یک زندگی با آرامش برسند.

وی حفظ و حراست از جنگل‌ها را برای همه واجب دانست و از اطلاع‌رسانی رسانه‌ها در این زمینه قدردانی کرد و گفت: امید که با اطلاع‌رسانی و کمک رسانه بتوانیم فرهنگ منابع طبیعی را در کشور بالا ببریم.

رییس سازمان منابع طبیعی کشور به وجود آفات و بیماری‌ها در عرصه‌های جنگلی از جمله آفات شمشاد اشاره و اضافه کرد: حفظ بیولوژیک به دلایل مختلفی برای ما مهم است و وجود آفات و بیماری‌ها حادترینش در مورد خشگیدگی شمشاد بوده که در دهه گذشته تجربه کردیم که در آن مقطع ذخیره‌گاه برونجا را برای کل عرصه شمشادی در شمال کشور در ساری ایجاد کردیم که موفق بوده‌ایم.

تحول زندگی مردم با انجام طرح مدیریت پایدار جنگل های شمال

نوبخت با تاکید بر اجرای طرح مدیریت پایدار جنگل‌های شمال کشور، اظهار داشت: اگر بتوانیم طرح مدیریت پایدار جنگل‌های شمال را عملیاتی کنیم به طور قطع با کاربری‌هایی که برای این طرح در نظر گرفته شده و با مدیریت پروژه‌ها توسط دولت با کمک مردم، تحولی در زندگی مردم ایجاد می‌شود.

به گفته وی این طرح با توجه به مباحث اعتباری، کمبود لجستکی و نیروی انسانی حداقل پنج سال زمان نیاز دارد.

گفتنی است‏؛ قدمت جنگل‌های شمال ایران به حدود ۳۰ الی ۴۰ میلیون سال قبل برمی‌گردد و دارای ۹۰ گونه درختی و ۲۱۱ گونه درختچه‌ای و یکهزار و ۵۵۸ گونه علفی و بوته‌ای است، مساحت این عرصه‌ها در حدود یک درصد جنگل‌های اروپا است ولی تعداد گونه‌های آن ۱۶ درصد گونه‌های موجود در کل قاره اروپا است.

این مقایسه‌ها نشان می‌دهد جنگل‌های هیرکانی در شمال ایران با وجود مساحت کم، تنوع گونه‌ای بسیار زیادی دارد و از این نظر و به دلیل تنوع زیستی و گستردگی ذخایر ژنتیکی، شایسته تحقیقات زیادی است که یکی از آنها تعیین کهنسال‌ترین درختان موجود در آن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *